Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 1738 ggr
JohannaOlivia
0

(x?)kurator

Hej på er! Jag har tack vare min kompis bokat tid hos kuratorn. Men jag är så jävla nervöös! Asså kan nån berätta lite om hur de går till när man pratar med en kurator? Och om ni läst mina andra inlägg så vet ni att jag skär mej.. om man berättar de för kuratorn kommer h*n berätta de för mina föräldrar eller nån annan då? Eller är de bara mellan h*n och mej? Skulle va snällt om nån berättade lite:) Kram på er!

Paltn
1

Kurator och skolsyster har sträng sekretess och tystnadsplikt.
Allt som sägs under samtalen stannar mellan kuratorn och dig, enligt svensk lag.

Dock finns det undantag ifall det som kommer fram under samtalen innefattar att någon far illa så som, misshandel, droger, övergrepp eller kriminell aktivitet. I dessa fall har kuratorn en skyldighet att anmäla om du är under 18 år.

// Paltfan

Paltn
1

Jag tycker det är ett bra steg du tagit med att boka in tid hos kurator.

Att prata med någon neutral och professionell part är väldigt givande!

// Paltfan

Hanna
3

De har tystnadsplikt. Så du kan vara lugn med vad du berättar.
Lycka till 🌺

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[alisja]
1

#1 & 2: '' Dom har tystnadsplikt. '' Ja, det har dom. Men dom berättar fortfarande för dina föräldrar om du skär dig, för det utsätter dig i fara. Då är det deras plikt att berätta det för dina föräldrar.

& till TS: Berätta även om dom ringer dina föräldrar, det är ett stort och modigt steg du gör nu. Det kommer hjälpa dig senare att förstå varför du gör som du gör och även hjälpa dig och se framåt i livet även om det är jobbigt nu. Jag förstår att du inte vill att dina föräldrar ska veta, det ville absolut inte jag heller. Liksom, vem vill att ens föräldrar ska veta att man skär sig? 

Du kan alltid pma mig om du vill prata mer. Stor kram!

chiccco
0

Jag gick hos kuratorn, hon var världens bästa, hoppas du har lika tur! De har tystnadsplikt så allt som sägs stannar mellan er. Sjukt skönt att kunna prata ut med någon som även kan ha endel kloka råd att ge :P

Alicereyes
1

Alla kuratorer jag haft har skickat mig till soc & berättat allt för mina föräldrar. Så jag har inte alls nån förtroende för dem, men du skulle kunna ha låg profil först & se hur kuratorn är som person & sen berätta för dem om ditt självskadebeteende ?

Thildalulu
0

Har aldrig fått ut nåt av kuratorer och psykologer osv och har tyvärr bara dåliga erfarenheter. Dom HAR tystnadsplikt men det betyder inte att dom följer den ^^

[einstein99]
1

Själv så älskar ja min kurator o skulle verkligen inte leva utan henne :) hon är nestan som en mamma för mig hon bryr sig verkligen :) Hur gick de för dig hos kuratorn då TS ?

hahael
0

Har gått hos kurator och det har verkligen hjälpt. Det är du själv som bestämmer vad du vill prata om och du kan säga nej om det är något som du inte vill ta upp.

Klart att laxen ska ha en jolle

Calcifer
0

Tystnadsplikten gäller inte om det finns en fara för elevens liv, det handlar om något olagligt, eller dylikt så länge personen är under 18. Dvs att man skär sig, tar mediciner, röker, dricker, eller annat dylikt har de all rätt att berätta för målsman. Däremot tycker jag det är bra om ens föräldrar får reda på att man skär sig. Det hjälper mer än det stjälper.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[einstein99]
0

Jag bryr mig inte så mycket om tystnads plikten längre då jag redan går hos bup och haft möten med soc och mina föräldrar vet allt redan så finns typ inget mer som kan hända för min del

Josse5233
0

Hej! Jag går själv hos kuratorn och det har hjälpt mig att må bättre! :) Jag skär mig inte dock men jag tycker att det är jättebra av dig att gå dit, lycka till! :) 🌺

Ha en trevlig dag! 

iloovedogs123
2

jag går hos kuratorn pga att jag skär mej, först är det lite stelt i början men när man väl kommer loss och pratar är det sååå skönt! lycka till hjärtat 🌺

imsuchadiva
0

TS hoppas att det gick bra hos kuratorn. Modig du var som till slut vågade boka en tid! Jag försöker få en mycket nära vän att söka hjälp men h*n vägrar :(