Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: hobby-och-fritid
Läst 2090 ggr
Moalinn
1

Värt att resa ensam?

Har någon av er varit ute och rest all by yourself?

Jag är jäkligt sugen på att dra till London (UK överhuvudtaget faktiskt, vill göra ett besök i Skottland också) men har lite brist på vänner. Den vän jag har sviker mig gång på gång så orkar inte med henne längre.

Är det värt att dra iväg själv? Jag är inte ute efter att varken shoppa eller dra till krogen, utan jag vill upptäcka ett nytt land och även då fotografera. Brukar göra det mesta själv så det är inget nytt men att bara dra iväg så där känns lite småläskigt och frågan är om det verkligen är värt det. Jag menar, bara en tripp upp till Stockholm är otroligt tråkig när man är själv.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Portie
0

En kompis drog iväg till Nya Zeeland helt själv och stannade där i ett år. Under den tiden åkte hon även till Fiji och Australien. Hon träffade på massa nya människor och hon tycker verkligen att det var värt det. Hon jobbade också lite och reste runt och sådär. Jag hade själv kunnat tänka mig att göra det om jag bara hade haft pengarna till det.

VästkustFia
0

Finns inget att förlora på att resa ensam, det har jag gjort åtskilliga gånger och aldrig ångrat. Har haft lika roligt som när jag rest med familj/kompisar och även träffat nya vänner på så sätt. Gör det du känner för när du väl är på plats! Se det som en fördel att du inte behöver ta hänsyn till någon annans önskemål om "måste"-sevärdheter, mattider osv.  Viktigast är kanske att man inte överdramatiserar eller ser det som något konstigt att man är själv för då kan det nog bli trist/jobbigt.

Lycka till Blomma

Moalinn
0

Tack för svaren! 😃

Ska bara hitta lite självförtroende på vägen så tror jag att jag kommer boka resa ganska så snart som jag skrapat ihop lite pengar.

Jag har lite internet vänner som finns både i England, Skottland och även Irland så tror säkert att jag kommer träffa någon av dem och förhoppningsvis inte känna mig som ett litet barn i en mataffär.

Medarbetare på Djurfoto

Halcyon
1

Åh, vill oxå åka till London själv!! Min mamma växte upp där och jag har varit där i fyra månader, men åh vad jag älskar England. Vill åka dit själv nån gång för skulle verkligen kunna tänka mig att bo där direkt jag slutar plugga (typ efter gymnasiet, dvs om 3 år) och plugga där ist. Men London är helt underbart, känner mig otroligt hemma där. Alla är så otroligt snälla och fina.

we're always chasing that paradise

[Tilde]
1

Om du trivs att vara ensam så tycker jag absolut att det är värt det! Man lär sig mycket både om landet och om sig själv när man åker på egen hand. Så länge du vågar ta för dig och fråga om vägen eller liknande så ser jag inga problem med att åka ensam (så länge du är myndig vill säga). 🙂

Moalinn
0

Visst trivs jag själv och jag är också myndig, yohoo!

Nämen jag föredrar att åka med någon, känner mig inte lika vilsen och ensam då men vad har jag för val? 🙂
Jag åker hellre ensam och frågar om vägen än åker med en helt främmande människa som man kanske inte trivs ihop med.

Medarbetare på Djurfoto

Calcifer
1

Har rest ensam en miljon gånger. Jag älskar att resa ensam. Har varit i London och Skottland på semester. Har på egen hand flyttat till England, Frankrike och nu senast Japan. Funderar på att åka till Okinawa (en medelhavsö som hör till Japan) till hösten innan jag ska åka hem till Sverige igen på egen hand. Ligga på stranden och läsa böcker och götta mig. :D

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Josse5233
0

Åh, låter som mig haha :) Drömmer om att åka till London och till Japan och plugga där i framtiden. :) Jag och min bror ska kanske åka utomlands nu på sportlovet :D

Ha en trevlig dag! 

Bicca
1

Jaa, åk ensam du bara. Åkte på språkresa ensam förra sommaren, det är ju inte helt ensam precis, men utan bekanta från förut. Otroligt befriande känsla, och särskilt i storstäder är du aldrig riktigt ensam. Om du dessutom kan träffa folk som du mött över internet irl, så är det ju bara perfekt! Ha så roligt, lycka till!

Moalinn
3

Tack för svaren!

Jag har funderat på en sak.
Det var en väldigt snäll människa som tipsade mig om Highlands i Skottland, blev rent ut sagt kär av de bilder jag har sett så vill ta mig dit.  Jag funderar då på om man ska börja resan där (landa i Edinburgh) och sen traska ner till min slutdestination eller om det ska vara det sista jag gör? Eller är det värt att lägga pengar på tåg både fram och tillbaka?
Eller kvittar det?

Detta är i princip det enda jag sitter och funderar på för tillfället. När det är klart och jag har snackat ihop mig med föräldrar så kommer jag boka resan, tack vare er! 😃

Medarbetare på Djurfoto

Calcifer
0

Om du planerar att vandra en del i Skottland, vilket är helt underbart att göra (och då menar jag inte typ, med tält och matlagning över eld och så. Utan bara långpromenader men sova på hotell/vandrarhem.) så åk dit först. Men det beror på vad du vill göra där. Skulle du vandra eller så, så börja där, för du behöver all energi du kan få till det. Men annars spelar det nog ingen större roll.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[gossi15]
0

Om du skall fotografera och upptäcka världen där så tycker jag det låter väldigt skönt att åka iväg själv. GÖR DET!