Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 2936 ggr
Jenaniston_fan emelie
2014-02-03 21:33
0

finnar

har problem med finnar :(. har ni något tips att få bort dom? något man ska unvika att äta och man ska äta.;) tack i förhand! (vet inte om jag fick in den i rätt grupp)

Fizzy
2014-02-03 21:36
0

Det är vanligt bland tonåren. Vet en kompis som åt extremt nyttigt hemma och bra balanserat men han hade extrema utslag tills han blev 17-18 så började dom försvinna av sig själv.

Väldigt vanligt att få i unga dar. Krämer är din bästa lösning.

May the Gerbils be with you :3

[Indexs]
2014-02-03 21:36
1

Undvik choklad och godis så mycket som möjligt, och en rengöringstvål som funkar superbra för mig är neutrogena visibly clear face wash :)

Fizzy
2014-02-03 21:38
1

Choklad påverkar inte alla. Jag hade en stor chokladperiod som ung. Fick 1 finne på 3 månader.

[Indexs]
2014-02-03 21:39
1

#3 Vet att det är väldigt individuellt men jag talar utifrån mig då choklad är en stor orsak av varför jag får finnar :)

Sen har jag märkt att ju mer jag är ute i solen ju  mindre finnar får jag, lite svårt på vintern ibland men man kan ju försöka lite :)

[Tuulikki]
2014-02-03 21:44
0

tänk på att dricka mycket vatten! :) och leta upp någon bra kräm. neutronenas orange (finns som rosa med tror jag) går att ha som både tvättskrubb och ansiktsmask :)

Fizzy
2014-02-03 21:44
0

#4 Precis. Tror det bästa är att pröva sig fram. Men att ofta tvätta ansiktet med olika produkter hjälper bra. Köpte ansiktsvatten till en kompis som fick resultat på 1 vecka.

Jag själv tar solen väldigt dåligt. Får finnar lätt och min hud kan skapa sår om jag inte är noga med krämer eller badar i havet eller dylikt.

Så mitt tips är till TS att pröva dig fram. Tänk över din vecka. Om du äter mycket choklad. Du kanske inte tvättar ansiktet super noga.

Vet att vissa sorters smink kan orsaka finnar om man inte tvättar bort det noga.

[Tuulikki]
2014-02-03 21:48
1

ja Gud ja, Fizzy nämnde smink och det är såå viktigt att låta huden andas! och att inte skrubba för hårt när man tvättar ansiktet. sen som redan nämnts ovan, se över vad du äter. jag själv blir finnig om jag äter mycket fet mat.

[MikeW]
2014-02-03 21:56
1

Undvik socker, drick mycket vatten, inget smink och ta inte på ditt ansikte :P

Sen kanske ta något medel. Jag använder nu differin, funkar för mig skit bra. Gå till skolsköterskan och ifall du har mycket finnar så säger du det och att du vill ha differin så skriver hon ut recept till dig.

Funkar skit bra. Alla som användt det har sagt samma sak. Men ibland så blir det värre den första veckan/veckorna för att huden vänjer sig. Men det blir bättre efter det.

Jag har själv inte haft problem med det. Mina finnar försvinner bara ;) Och snabbt går dom bort också!
Använde det varje kväll i en vecka och hade inga i ansiktet längre! :D

Kom tillbaka lite nu men det går bort mer och mer xD

Rekommenderar differin :)

Endezeichen
2014-02-03 23:27
0

Hm… Prova att skära ned på eller helt ta bort mjölkprodukter och produkter med dessa i sig.

Att äta saker innehållande zink har jag hört ska hjälpa.

Det fungerar även med att äta saker som innehåller omega 3 (då mer än omega 6).

Beror ju främst på varför just du har finnar. Vilket kan vara svårt att veta.

Halcyon
2014-02-04 08:11
0

Har bara en sak att säga. Gå till läkare och be dom skriva ut Duac till dig. Det är miraklet på tub. Jag har aldrig haft problem med finnar men dom jag hade försvann på en vecka med Duac. Min pappa är läkare så han gav mig den och sa att han brukade ge dom med värst acne den krämen!

we're always chasing that paradise

[Tilde]
2014-02-04 10:14
0

Drick mycket vatten! Jag har märkt att jag får finnar av en SLAGS choklad (nämligen mjölkchokladen av Fazer). Däremot kan jag äta Lindt och liknande utan problem. Min hy har blivit mycket finare på sistone och jag tror det är för jag undviker så mycket kolhydrater som möjligt, samt dricker mycket vatten. 🙂

Sen vill jag bara påpeka att de flesta sminkgrejer faktiskt inte täpper till huden, utan låter den andas. Men såklart ska man inte tjocka på med lager.

Se alltid till att ha rena händer om du ska peta i ansiktet också :) och tvätta ansiktet varje kväll, även om du inte har smink på. Har du varit ute kan exempelvis avgaspartiklar sätta sig i huden.

elinkw
2014-02-04 15:13
0

Som många sagt innan, vatten är lösningen. Sen beror det mycket på vad du ha för hudtyp. Jag har torr och behöver återfukta väldigt mycket för att inte få finnar, medans en annan kanske skulle få finnar av de krämer jag använder osv.

Fick veta när jag var 16 ungefär att jag hade acne, fick någon spritlösning utskriven som man skulle "dutta" på finnarna. Värsta jag varit med om alltså, min hy vart så torr så den flagnade och det tog månader att få den återställd! Så om du går till en läkare så kan de vara väldigt bra att nämna vad du har för hudtyp, torr, fet eller blandhy.

Sen om du inte vill gå till en läkare så är personalen på apoteket väldigt duktiga när det gäller hy 🙂

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Haztparken
2014-02-04 20:55
1

Jag vill bara slänga in lite för dom som har mer än "vanlig" akne. Dom som har svår akne, och kanske till och med bölder pga av det.

Jag var en av dom och inget av det som folk radat upp här hjälpte mig. Min pappa har som ung haft väldiga problem med akne och har det än idag. Min storebror och jag har nog fått det ifrån honom då vi har väldigt dåliga hyar (säger man så? xP).

När jag var på utredning för min mage så kom min akne på tal och min läkare rekommenderade ett slags p-piller som är framtaget just för att hjälpa mot akne!!

Han skrev ut Diane men när jag skulle hämta ut det så fanns bara Zyrona inne. (Diane och Zyrona innehåller exakt samma saker). Men sedan dess har jag alltid bett om Zyrona även om Diane finns inne (Zyrona är också billigare).

Jag kan bara säga såhär, tack vare Zyrona så har jag nu en superfin hy som jag aldrig trodde var möjligt för mig, och jag har fått tillbaka mitt självförtroende igen!

Så jag rekommenderar Zyrona för er som har problem! (tyvärr hjälper ju inte detta killar då det är p-piller).

Djuralex
2014-02-04 22:04
0

Jag bad min mamma idag att räkna hur många finnar jag har på HELA mitt ansikte och hon räknade ihop hela 0 stycken!!! Jag använder något som kallas för Clarisonic varje kväll innan jag går och lägger mig. Funkar super!

JustMySelf
2014-02-05 23:28
1

Foundations ger mig jättemycket finnar, har bara hittat en enda sort som gör att jag inte får det, och jag har testat många!

[gossi15]
2014-02-10 20:57
1

Finnar har med hormoner i kroppen att göra inte vad du äter. mina tips till dig är att inte använda en gammal foundation o gammalt smink använd smink av bra kvalitet.

Officielle
2014-02-10 22:02
0

Försök att inte peta dig i ansiktet, även om det kliar. Har märkt att jag får finnar om jag har mitt långa hår utsläppt och så att det liksom rör ansiktet. Tvättar mitt hår ofta så det är inte pga att det är smutsigt, vet inte vad det beror på men går över om jag har hästsvans!

Se till att motionera dagligen, det är bra för huden att svettas, se dock till att du inte har smink på dig när du tränar!🙂

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Flöffo
2014-02-10 22:06
1

Basiron har hjälpt mig väldigt mycket. Det är dock ganska dyrt och det är ju inte säkert att det fungerar på just dig, har du otur kan du inte använda det alls.

//Flöffo

yoanna
2014-02-11 10:59
0

Har tidigare också haft samma problem som du, och det spelade inte så stor roll vad jag åt och inte åt så jag testade alla typer av krämer och rengörare m.m. Men tillslut hittade jag det här märket på kicks och det funkar faktiskt jättebra, se bara till att välja rätt produkt för dig så funkar det sjukt bra😃; http://www.kicks.se/formula-1006-b65

Jossangizmo
2014-02-11 16:16
1

Jag brukar tvätta mitt ansikte med produkter från clinique och använda Duac varje kväll. Sedan använder jag en återfuktande kräm morgon och kväll (det är viktigt att återfukta ansiktet efter ha tvättat den!). Jag har fortfarande finnar men inte lika mycket som jag brukar ha, och min hud är jättelen och fin :)

nlinds
2014-02-12 12:04
0

Knottyboys schampoo/tvål är det allra bästa jag har provat, den har mycket gott omdöme. Jag har det till mina dreads och passar även på att tvätta ansiktet med den när jag duschar håret. det BÄSTA jag har provat i hela mitt liv. Har provat allt från clearasil / basiron och andra värdelösa medel som finns på apotek, och aldrig varit nöjdare än med knottyboy :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

mikkan01
2014-02-12 20:02
0

Inga händer i ansiktet, försök få undan håret från ansiktet så mycket som möjligt.
Använder du smink så tvätta bort det så fort som möjligt när du känner att du inte är i behov av att vara spacklad.
Tvätta med KALLT vatten, inte varmt. Undvik tvålar och allt vad det innebär. Byt handduk du torkar med ofta och dela inte handduk med andra. 

Brukar själv köra på det och sen gör jag en djuprengöring en gång i veckan ~ ångar ansiktet och sätter en ansiktsmask som jag gör på yoghurt, kanel, citron och bakpulver. Tvättar av med kallt vatten lääänge.
Typ det enda som funkar för mig.

~mikkan

Madde_Warrior
2014-02-12 23:23
0

jag skulle säga att basiron faktisk är ganska billigt
kommer inte ihåg va duac kostar nu men om jag inte minns fel är duac dyrare än basiron och basiron funkade ju bättre i alla fall

Gör så att du går till läkaren .. jag gick ditt i måndags fick recept på
tetralysal det är antibiotika på tablett form ( har testat det innan funkar bra men för mig kom acnen tillbaka tyvärr)

Den däremot är väldigt dyr och en del biverkningar!! 
hon sa till mig att jag ska ta två om dagen och även fortsätta använda basiron OM det inte hjälpt efter tre månader ska jag få en remiss till dermatolog

Better than a thousand hollow words is one that brings peace