Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 3127 ggr
[Tilde]
4

Obehaglig läkare...

Okej, så jag har en läkare här i min kommun som är en gubbe på kanske 70 år eller så (min pappa är snart 67 och han ser minst 10 år yngre ut än gubben egentligen, så åldern är en gissning, haha). I alla fall, den här läkaren är väldigt märklig..

För det första gav han mig diagnosen gikt genom att endast gå efter att jag hade hög urinsyrehalt i blodet. Han gjorde inga tester för att faktiskt se om det fanns urinkristaller i mitt blod och han frågade ingenting om hur smärtan är - den är nämligen väldigt specifik vid gikt och inte alls lik den smärtan jag får ibland. 

Idag var jag där för att få Cerazette utskrivet, ett piller jag har ätit i 3 år nu, helt utan problem eller speciella undersökningar vid utskrivningen. Den här gubben ville varannan månad kolla blodtryck (fair enough) och varannan månad ha en underlivsundersökning! What?! Jag har haft samma pojkvän i snart 3 år, varför vill han kolla mitt underliv? Man kan inte se cystor och sånt genom det ändå, utan då krävs ultraljud. Fattar nada. Han sa med ett litet leende (översatt från danska); "Jag vill att mina flickor ska vara friska".

*ryser*

Jag sa bara att "ja men vi behöver aldrig göra några såna undersökningar i Sverige." och fick i svar "Det är därför svenska tjejer är sjukare än danska." - Det tror jag alltså inte stämmer…. "Jo det är så", svarade han. Herregud VA?! Tror inte en sekund på att danskar är friskare än svenskar, vad baserar han det på?

Nej jag har lust att byta läkare. Eller köpa ut Cerazette i Sverige istället. 

Vad tycker ni om hela situationen och läkaren?

Anna-Helga
37

Lita på din känsla och byt läkare!

Wezza
24

Jag hade då aldrig gått dit igen!

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

chemicalwarfare
17

Ja byt läkare. Du kan inte gå till det där creepet!

Med vänliga hälsningar My!

Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!

millib
17

Eehhh. BYT! Och anmäl snuskgubben på en gång! Vem vet vad han gör med andra "flickor" som litar blint på sin läkare, usch!

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

[Majbot]
22

Anmäl honom, sådant uppförande är låååååångt ifrån ok! :S

Tina-A
8

Byt! Du kan också säga tack men nej tack, du måste faktiskt aldrig genomgå någon som helst undersökning om du inte vill, så om du inte kan byta kan du bara säga att tack, men en gynundersökning vill jag inte ha. Han kan aldrig tvinga dig till någon undersökning du inte vill genomgå.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tjeja
8

Eh.. är han gynekolog också då eller?

Nej byt läkare!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[ingvarisbjorn]
6

Mitt råd: Byt läkare!

Dels verkar det som att du tvivlar på att du fått rätt diagnos, så det tycker jag definitivt att du ska söka hjälp för hos någon annan så att du får rätt behandling för dina besvär.

Dels finns det ingen anledning att undersöka ett problemfritt underliv så ofta som varannan månad, starka varningslampor där alltså! Det hela låter jätteobehagligt, och det är så himla viktigt att man känner sig trygg inom vården - jag skulle inte känt mig trygg i den situationen du beskriver. Usch!

[Tilde]
8

Oj vad många svar! Tack alla! :) Han sa att det skulle vara en kvinnlig läkare som utför undersökningen och ett recept räcker 3-6 månader. Men även det är överdrivet när jag har ett fast förhållande.. Jag hade tänkt att tacka nej men då vet jag inte om jag får pillerna utskrivna… Tror jag går till umo i Malmö nästa gång (om man får fast man inte är skriven i Sverige) och byter läkare. Tycker han är obehaglig!! Och han kan knappast veta något om huruvida svenska tjejer är sjukare :S

Clementinbarn
4

Han låter ju inte speciellt trevlig S: 
Skulle precis som alla andra som svarat, byta läkare!

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

[Tilde]
1

Min mamma sa också att han verkade konstig. Enligt henne kanske de ville ta ett cellprovstest från livmodern, men han frågade inte ens om jag var sexuellt aktiv och om jag hade varit oskuld skulle det ju vara helt onödigt att leta efter HPV-virus. Plus att i Sverige görs det var tredje år och inte 1-2 gånger om året.

Sen sa ju gubben faktiskt också underlivsundersökning, vilket låter som de vill kolla efter sjukdomar. 🤔

[Tuulikki]
3

BYT! Usch vad obehagligt :(

[rumelle]
5

Känns ju lite skumt tycker jag. Jag började med p-piller när jag var 18 och har sedan bytt till p-ring men har alltså haft något i åtminstone 8 år och har aldrig behövt göra någon gynundersökning pga det.

[MiniPim]
8

om en läkare skulle säga så till lig skulle jsg sprungit för livet :o

[Tilde]
2

Vill bara uppdatera med detta som står på FASS:s hemsida om Cerazette - läkaren sa ju att det var superviktigt att ta dem exakt samma tidspunkt varje dag (konstigt eftersom jag inte har haft mens/blödning någon gång och jag har glömt att ta piller kanske 3 gånger under de 3 åren):

"Om du är mindre än 12 timmar försenad med din tablett, så är du fortfarande skyddad mot graviditet. Ta den missade tabletten så snart du kommer ihåg det och ta sedan nästa tablett vid den vanliga tiden.

Om du är mer än 12 timmar försenad med din tablett, kan skyddet mot graviditet vara försämrat. Ju fler tabletter du har glömt i följd desto mer försämras skyddet. Ta den missade tabletten så snart du kommer ihåg det och ta sedan de följande tabletterna vid den vanliga tiden. "

Sen står det att den enda kollen läkaren kan vilja göra är blodtryck eller om man själv får symptom på exempelvis blodpropp, etc. INGENTING om underlivsundersökning! Det enda man ens kan se genom en sån undersökning är ju könssjukdomar och jag har som sagt en sambo - som läkaren t.om. har träffat (och är hans husläkare också)!

Han är alltså bara en störd äckelgubbe..?!

Tina-A
1

#15: Det finns ju olika rekommendationer i olika länder.. Olika läkare kan ju dessutom ha olika rutiner.

[MiniPim]
2

#16 men om man inte ska behöva ha någon underlivsundersökning i sverige, varför behöver man det i danmark liksom? Nej, jag tror han bara är en äckelgubbe som inte kommer få någon fru innan han blir 1887 år

Tina-A
4

#17: Olika länder gör ju på olika sätt, det ser man jättetydligt inom läkarvården. Nu kan jag inte så mycket om just rutiner vid p-piller med i danmark gör man t.ex. ultraljud vid i princip varje besök med barnmorska under en graviditet (man träffar dom säkert iaf 10 gånger under graviditeten), medan i sverige gör man 1. Det är väldigt stor skillnad. I Sverige tycker man att 1 räcker, i Danmark har man andra rutiner. England har ungefär samma rutin som Danmark när det kommer till graviditeter och ultraljud, så det är väl snarare vi som är lite "udda" isf. Kan säkert vara liknande i det här fallet. Allt ser inte ut som i Sverige.

[Tilde]
1

#18 Att han säger att "det är därför svenska tjejer är sjukare än danska" baserar han ju inte på något alls! Vad fick han det ifrån liksom?? Jag ska läsa på bipacksedeln när jag hämtar ut pillerna - blir förvånad om det står att det är superviktigt att äta dem vid exakt samma tidspunkt varje dag. Sen får man ju inte direkt könssjukdomar av att äta p-piller, så jag förstår inte alls hans "jag vill att mina flickor ska vara friska".

Man kollar faktiskt ultraljud endast två gånger under graviditeten i Danmark, så det är inte så stor skillnad. Dock har man flera möten med barnmorskan.  Jag har inte upplevt läkarvården som speciellt annorlunda, förutom att man får vänta i minst 30 min efter sin avtalade läkartid på att få komma in. Sen tycker jag att läkarna är mer nonchalanta, men det kanske bara är de jag har träffat. 😛

Tina-A
0

#19: Kanske skiljer sig ytterligare mellan de danska klinikerna då, för hon jag känner i danmark gjorde ultraljud varje gång. Hittar dessutom på nätet att folk gjort vid varje besök i danmark, men det kanske finns några kliniker där som gör ultraljud mer sparsamt då. Det är iaf stor skillnad på hur vi i Sverige gör!

Att svenskar är sjukare, ja inte vet jag vad han fick det ifrån. Han kanske baserar sitt uttalande på någon forskning om att svenskar har mer underlivsproblem?

Och när jag fick Cerazette utskrivet sa min barnmorska också att det var noga att jag tog dom samma tid varje dag. Det kan ju vara så att olika läkare uttrycker sig lite olika. Det är ju viktigt att ta samma tid men det kan ju uppenbarligen diffa några timmar hit eller dit utan problem. Vissa säger säker så, att man är skyddad i 12 timmar iaf, din läkare och min barnmorska har båda sagt samma sak och jag misstänkte inte att hon var bäng i bollen för det.

Alltså, visst FINNS DET obehagliga läkare. En del blir ju anmälda av patienter som upplevt läkaren som obehagliga. Klart att det finns! Men man måste förstå att allt inte är precis som i Sverige. Om han tar på dig på ett oproffisionellt sätt och du känner dig väldigt illa till mods och sexuellt utnyttjad är det självklart att du ska anmäla honom, men han behöver inte vara bäng bara för att han har andra rutiner och påpekar att man ska ta sina piller i tid.. Men visst är det viktigt att följa magkänslan!

[Tilde]
1

#20 Aldrig hört om någon som gör det vid varje besök. Kanske bor de på Jylland eller något då. 😛

Jag ifrågasatte honom och han bara mumlade bort det. Så jag antar att det bara är något han säger för att man ska tycka "åh, men så bra! Han vet vad han gör!" Men jag är inte så dum… Tror inte en sekund på att svenska tjejer skulle vara sjukare än danska.

Grejer är den att på FASS.se och i bipacksedeln står det annorlunda och det är den jag litar på. Den är trots allt baserad på vad det företaget som tillverkar pillerna har skrivit. 

Vad menar du "inte är som i Sverige"? Vad har du för erfarenhet av det? 🤔 Danskar och svenskar är väldigt lika, det är inte direkt en kulturkrock. Min sambo tycker också att läkaren verkar konstig. Man behöver inte göra en underlivsundersökning bara för att patienten äter p-piller. Det är ju helt befängt! Okej om jag själv sa att "jag skulle vilja kolla så jag inte har fått någon sjukdom varje halvår"…. men han vet att jag är i ett fast förhållande och BOR ihop med min pojkvän, så antingen försöker han säga att min sambo är sjuk (eventuellt otrogen och fångar upp sjukdomar där), eller att jag själv ligger med andra. Hur som helst så tog jag illa upp och blev äcklad av honom och hans creepy leende.

Så jag ska byta doktor så småningom när jag har lite pengar över. :)

Tina-A
0

#21: med att allt inte är som i Sverige menar jag precis det jag skriver, allt är inte som i Sverige. I många länder har man helt andra rekommendationer och rutiner än i Sverige, det skiljer enormt från land till land även hos de länder som ligger nära varandra. Vård inom alla ämnen skiljer sig och man lutar sig mot olika forskning och kan ha väldigt olika rekommendationer. Befängt med en gynundersökning, varför det? Jag har många vänninor som gjort gynundersökning när dom börjat med p-piller -här i Sverige till och med- och sen kollar sig varje år. Det är inte så konstigt och befängt skulle jag aldrig kalla det.

[Tilde]
1

#22 Jaha, ja men självklart! Dock är dt ju hel fel sätt att uttrycka sig så, plus att man inte kan tvinga någon till att genomgå en behandling eller liknande. Du kan nog inte påstå att "jag vill att mina flickor ska vara säkra *creepy smile*", inte skulle ge en obehaglig känsla.Fick lust att bara springa ut därifrån. 🤐

Befängt just för att jag är i ett fast förhållande och p-piller orsakar inte könssjukdomar. Vill jag testa mig, fine, men att tvinga någon till undersökning bara för man vill ha ett preventivmedel är befängt på alla sätt och vis.

Tina-A
0

Jag förstås att det kändes obehagligt! Jag säger inte att han inte är det, jag bara menar att alla gör olika och det är inte alls säkert att han menar något eller är snuskig bara för att han har andra rutiner. Självklart ska du inte tvingas till något, vill du inte så våga säg nej! Ingen läkare har någonsin rätt att tvinga dig till någon undersökning eller behandling du inte vill! Du kan neka allt du inte vill.

[Tilde]
0

#24 Nej det är sant! :) Synd att man inte kan intervjua läkare innan man väljer en. 😂

[gossi15]
0

Herregud byt på en gång. låter som du haft honom ganska länge? Hade absolut bytt på en gång! Lita på dina vibbar de stämmer oftast. 

Vilket weirdo han e

[Tilde]
0

#26 Nja, jag har haft honom bara sedan jag flyttade, vilket var i september förra året. Men jag har behövt gå till läkaren ganska ofta på grund av sjukdom osv. :/

Ja han är verkligen konstig… säger inte ens "hejdå" när jag ska gå. Jag ska nog byta ganska snart tror jag. Liksom innan jag behöver gå till läkaren igen.

elinkw
0

Men ush, byt läkare :(
Man ska aldrig behöva göra en gynundersökning om man inte vill. Jag har haft ppiller i 3 år och det enda de har kollat är klamydia och något sockervärde i urinet (trorjag) och då har jag bara fått kissa i en mugg.

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

[Tilde]
0

#28 Jaha! Ja det är ju inte så farligt med urinprov, vill bara inte "tvingas" till en gynundersökning utan anledning.. Han sa ju inte ens en bra anledning till varför det skulle göras. 🤔

[EmmiieErixon]
0

Gud byyyyt fy vad otäck människa! 😮 

Själv skulle jag säga nej mitt underliv är mitt finns ingen anledning att jag ska sära för dig tack och hej! 

Usch bara för att han är läkare så kan han inte få vad som helst!