Värt att se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Värt att se
Har sett den på Facebook. Tycker det är ett superviktigt budskap! Tänk om världen var för män som den är för kvinnor. Absolut vät att tänka på, speciellt för killar (inte för att killarna här inne beter sig så illa, men generellt sett 😉).
Kollade faktiskt inte klart på hela för jag blev faktiskt ganska irriterad. Ja, kvinnor blir utsatta men det märks aldrig hur mycket män också blir utsatta.
Jag är själv kvinna men tycker att det är minst lika många kvinnor som beter sig som svin som män. Jag tycker att det är lika på båda könen men män får inte säga något för kvinnor kan bara bli utsatta!
Och det med att ALLA män skulle vända sig om och vissla. Det har hänt mig kanske två gånger i mina 19 år. Kanske är jag inte attraktiv, vad vet jag, men jag ser inget sådant.
#3 Visst finns det män som blir illa behandlade, men jag har aldrig i mitt liv sett eller varit med om en man som blir behandlad så som i filmen, vilket flera kvinnor utsätts för varje dag. Aldrig har jag sett kvinnor eller tjejgäng ropa sexuella ord och meningar till en random man.
Jag har själv varit med om det fler gånger än jag kan räkna. Och det är ingen kille som har blivit våldtagen och sedan fått höra "det är ditt eget fel för du klär dig så utmanande - du bad om det".
Ja män blir också illa behandlade ibland, men vi kan inte blunda för att kvinnodiskriminering är ett problem. Jag skulle faktiskt säga att det är ett värre problem än rasism, för hälften av världens befolkning är kvinnor och det finns inget land på jorden där en kvinna inte har blivit diskriminerad eller illa behandlad just för att hon är kvinna.
#4 Jag säger inte att kvinnodiskriminering inte är ett problem, klart det är. Men jo, det finns många män som fått höra "du bad om det" osv för enligt samhället så kan ju inte män bli våldtagna, för de vill ju alltid ha sex. Samhället säger så och det finns så många män som faktiskt inte vågar anmäla diskriminering och våldtäkt för ingen tar de seriöst när det finns många kvinnor som anmäler våldtäkt när det inte ens var det och killen har fått ett helvete för resten av livet.
Som sagt, det är 50-50. Det är inte bara kvinnor som blir diskriminerade utan män också! Alla killar jag har varit vän med har någon gång sagt att det är kvinnor som har behandlat de dåligt. För de ber om det.
#5 Ja det händer också tyvärr. Men statistiken säger att betydligt fler kvinnor blir våldtagna eller diskriminerade. Tror absolut inte att det är 50-50 när man tänker på hur även killar i vår generation (för att inte tala om i andra länder) tycker att tjejer ska bli hemmafruar eller i alla fall inte vara chefer eller tjäna lika mycket som de. Tänk kvinnorna i Saudiarabien som inte ens får gå hemifrån ensamma, utan måste ha en man med sig. De får heller inte köra bil och i många fall inte heller utbilda sig.
#4 Aldrig har jag sett kvinnor eller tjejgäng ropa sexuella ord och meningar till en random man.
Jag har aldrig sett män eller killgäng ropa sexuella ord och meningar till en random kvinnna, men det betyder inte att det inte händer.
#4 men jag har aldrig i mitt liv sett eller varit med om en man som blir behandlad så som i filmen, vilket flera kvinnor utsätts för varje dag.
Killar får oftast höra saker som nedvärderar deras könsorgan eller "manlighet" och deras status baseras oftast på någonting sexuellt, från både kvinnor och män. Och det är många tjejer som tycker att det är helt okej att tafsa på en kille genom att knipa en på rumpan eller bröstvårtorna, för det är inte "samma sak" som om en kille gör det på en tjej. Hos vissa tjejer har den tankegången gått så långt att det är okej att klämma en kille mellan benen eftersom "det är bara på skoj".
#4 Och det är ingen kille som har blivit våldtagen och sedan fått höra "det är ditt eget fel för du klär dig så utmanande - du bad om det".
Nä de får oftast höra "Det är ditt fel för du kunde inte skydda dig tillräckligt bra, varför gjorde du ingenting".
#6 Men statistiken säger att betydligt fler kvinnor blir våldtagna eller diskriminerade.
Majoriteten av alla män som blir våldtagna eller sexuellt utnyttjade vågar inte säga det till någon eftersom det är nästan helt omöjligt för många människor att acceptera en sån händelse. Antingen tycker de att en man borde vara stark nog att komma därifrån eller så tror de att en man måste vara upphetsad för att få en erektion och kan därför inte bli våldtagen av en kvinna eftersom han måste vilja det. En erektion kan vara en reaktion på fysisk stimulans och är ingenting man har full kontroll över (precis som vissa kvinnor får en orgasm under en våldtäkt, det har ingenting med upphetsning att göra) och blir de tvingade till att ta emot/utföra oralsex är det större chans att de får höra "Varför klagar du" eller hånade för att de inte kom där ifrån.
Gör de en anmälan leder det ingen vart eftersom det går inte att bevisa på samma sätt och de blir oftast inte trodd, ibland kan även kvinnan vända på det och säga att han våldtog henne, då är det större chans att han blir fälld än hon.
Jag vet inte riktigt var du kommer ifrån när du säger att killar i vår generation tycker att tjejer ska vara hemmafruar eller inte tjäna lika mycket pengar som dem, det finns enstaka personer som tänker så, men definitivt inte majoriteten.
Både män och kvinnor blir diskriminerade och man kan inte jämföra de olika sätten svart mot vitt och säga att den ena diskrimineringen är värre än den andra. Jag håller med dig om att kvinnor blir mer förtryckta i andra länder, men det betyder inte att männen i de länderna är helt fria, de lever också under hårda lagar och regler som diskriminerar och tvingar dem att leva på ett visst sätt.
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
Och det är inte heller rättvist att det är hårdare straff för en kille om han slår en kvinna än en man. Även om det inte står så i lagen är det så domen faller.
Och många kommer nu säga "men killar ska inte slå tjejer". Nej visst fan ska de inte det men inte fan ska de slå någon snubbe heller. Och att en anledning skulle va att en tjej är svagare är bara bisarrt.
Jag har själv slagit till en kille som var halva min storlek och jag vet för ett faktum att oavsett vad han hade tagit sig för hade han varit den som blivit liggande. Gör en människa sig förtjänt av en smäll spelar inte kön någon roll. Så som det inte gör i något fall. SÅ för att komma ett steg närmare så kanske feministerna ska börja med att sluta hitta på ursäkter varför det är mer synd om dom än män.
Och sanningen är den att brudar kan sitta och bete sig för att de vet att folk reagerar om inte kille skulle svara emot.
Denna diskriminering kommer utav vad vi själva skapat och trott på. Så släng alla dessa jävla religoner på ett bål och ha ihjäl politikerna så vi kan börja om.
Gör man inget åt saken ska man inte yla massa skit.
Ser jag någon bli illa behandlad utan god orsak lägger jag mig i och försvarar oavsett kön från båda hållen.
Det spelar ingen roll vilken jämförelse som görs, alla blir diskriminerade och illa behandlade på något sätt. Men endast du själv kan ta ansvar för dig själv och hur du låter dig behandlas. Jag tar inte det av någon mer än i så fall i strategiskt syfte. Jag använder den metod jag tycker passande för situation oavsett lagar och liknande för det är MITT liv och MITT välmående.
#7 Och du tror att alla tjejer som blir våldtagna vågar säga något? Nu vill jag inte påbörja något galen diskussion, men jag tycker det är ganska patetiskt att påstå att män är lika diskriminerade i världen som kvinnor. Självklart finns det män som faktiskt blir diskriminerade eller illa behandlade, men det är knappast i lika stor utsträckning som kvinnodiskriminering.
Hur det är i Sverige är inget att utgå ifrån. Vi är en av de mest jämställda länderna i världen! Det är absolut inte 50/50 utan kvinnor utstår mer diskriminering, men det är väldigt jämnt! Både män och kvinnor är utsatta nästan lika mycket här, eller lika lite snarare. Kvinnor är mer utsatta men det är ganska jämt. Om man vidgar sitt perspektiv lite och ser till världen omkring istället för sitt eget lilla kvarter här i Sverige så kvarstår faktum att kvinnor är otroligt utsatta och diskriminerade i världen. Långt ifrån jämställt, långt ifrån lika. Kvinnor har långt ifrån samma rättigheter som män. I många länder har det absolut ingenting att säga till om, de får inte tycka själva, det är rätt att misshandla "sin" kvinna för att hon ska uppföra sig, kvinnor står utan rättigheter och säljs till olika familjer och ges bort som fruar utan minsta hänsyn eller respekt. Att bli våldtagen hör till standarden och hon kan absolut inte anmäla eller säga ifrån. Ur ett större perspektiv är det eb enorm skillnad och att påstå att det är 50/50 är väl nästan så långt från sanningen man kan komma, tyvärr. Det är jättebra att vi kommit långt i Sverige och det är jättebra att mäns utsatthet också lyfts här, men ur ett större perspektiv är det knappt ens jämförbart.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#8: domen faller baserat på skadan skedd, inte på könet. I många fall är mannen starkare och därför lyckas skada kvinnan mer varpå straffet självklart ska bli högre. Om någon skadat någon bara lite blir straffet lägre. Jag tror ingen är så korkad och säger att "killar inte ska slå tjejer" utan jag tror vi kommit så långt att varenda kotte fattar att misshandel är fel åt vilket håll. Det gör definitivt rättsystemet också och domen fälls baserat på brottet, ej på utövaren.
#10 Tack! Det var det jag ville få fram, bra sagt!
Det är den bilden man gärna målar upp. Men då jag själv åkt runt en del i dessa rätts salar och studerat brott och straffen de medfört så har jag sett vilket sken man gärna lever ut för befolkningen.
Och att fastna i sexuell diskriminering är väl ändå både trångsynt och patetiskt.
Det förekommer diskriminering på alla ställen. OCh jag har då aldrig påstått att det finns en fördelning som är 50/50. Men att det står en fanatiker i tv och menar att könsskillnader ska avgöra vad som är diskriminering och inte, eller varför det ena är värre än det andra. All diskriminering är fel oavsett vad.
Men hela mänskligheten måste inse att det är pga man hellre prioriterar ekonomi och liknande som gör att det faller så pass i skym undan.
Bara en sån sak att de flesta skolledningar hävdar att tjejer är lugnare och snällare än killar. Det är ju idoti, det är så vi är lärda som barn och det är det vi lär våra barn.
Det är människors fel att det blivit såhär, därför är det väl de som ska lösa detta?
Klart att människor råkar ut för saker de aldrig låter lämna deras läppar. Ett fruktansvärt faktum som skänker endast sorg. Men vill man ändra något måste man GÖRA något.
Säger jag inget när någon går före i kön på ica ska jag väl inte gå hem och gråta för min far. Vad ska han göra åt det då? Nej jag får väl ta mod till mig och göra det själv på plats.
Och ja det är kanske inte så lätt alla gånger men det är inget.
Det är inte en sak som endast handlar om att kvinnor blir våldtagna och misshandlade. Det är något som rör allt.
Tycker man att det är fel att det sker för många våldtäkter i afrika så får man skaffa sig en militant utbildning och ta sig ner och försöka GÖRA något. Är man inte sugen på det militära kan man ta volontär jobb eller liknande.
Personligen tycker jag inte det är rätt hur många människor ser på kvinnor och behandlar dem. Men ärlig talat tycker jag det är ett så betydligt mycket större problem med alla barn och djur som får lida i svält och dylikt. Barn och djur är det mest oskyldiga som finns på denna jord.
SÅ om man istället skulle se över hur folk behandlar sina barn skulle nog mycket mer hända på mcyket kortare tid.
Det är bara så förbannat orättvist att det är just kvinnosyn som alltid ska vara det största när det kommer till diskriminering. För så är det absolut inte!
#13: du säger en massa saker utan källor och utan grund! Att skolledningarna hävdar att flickor är lugnare, vad har du fått det ifrån? Jag är utbildad lärare och kan tala om för dig på en gång att du har fel, punkt. Alla vet att vi formas som barn. Det står dessutom i skollagen att vi medvetet ska arbeta mot de traditionella könsrollerna, jämna ut deb lilla klyftan vi har och jobba för jämställdhet. Det du säger är inte sant. Sen att kvinnorättsfrågan skulle vara större än barnrättsfrågan!! Haha, var sjutton har du fått det ifrån? Inte ens chans. Och "att fastna i sexuell diskriminering". Ja alltså, det är ju det tråden handlar om. Har du ens tittat på videon? Det är det vi diskutetar här. Det finns många olika folkgrupper som blir diskriminerade på flertalet grunder, ännu värre i övriga världen än i Sverige, men nu är det ju TS vi diskuterar inte djurrättsfrågan eller att bli diskriminerad på grund av etnicitet eller sexuell läggning osv.
#9 Jag har aldrig sagt att alla kvinnor stiger fram och anmäler våldtäkter, det enda jag pratade om var mansdiskriminering och kvinnlig våldtäkt*.
Om jag hade skrivit samma inlägg fast bytt ut "man" mot "kvinna" hade du frågat mig; "Och du tror att alla män som blir våldtagna vågar säga något?"?
Jag sa heller aldrig "världen", jag pratade ur en svensk synvinkel eftersom jag tolkade dina inlägg som att du pratade om Sverige. (Du pratade allmänt förutom när du specifikt nämnde andra länder)
När det gäller våldtäktslagar är majoriteten av alla länders lagar till kvinnans fördel, men de som får mest uppmärksamhet är de länder som förtrycker kvinnor. Oftast räknas det inte som våldtäkt om offret inte har blivit penetrerad oralt/analt/vaginalt (i vissa länder måste det även vara penetration med penis och inte ett objekt) eller om förövaren inte är en man. D.v.s blir en man tvingad att penetrera en kvinna räknas det bara som sexuellt övergrepp och finns det inga konkreta bevis på att mannen har blivit tvingad kan kvinnan säga att det var hon som blev våldtagen.
I Sverige har vi lagar som gäller för både män och kvinnor, men det är svårare att bevisa om en man har blivit våldtagen.
Det är sant att fler kvinnor blir sexuellt utnyttjade, men en anledning till att statistiken visar en så stor skillnad på manliga och kvinnliga offer är p.g.a rättssystemen och det faktum att färre män anmäler. Så när det kommer till den punkten tycker jag inte att det är patetiskt att säga att män är diskriminerade, även om offren kanske är en minoritet.
Ska vi diskutera könsdiskriminering i världen är det som Tina-A skrev. Fast jag vill tillägga att även många män är offer för tvångsgiftemål, även om de kanske "lider mindre" (i brist på ett bättre ord) av det.
Det är självklart att kvinnodiskriminering är ett problem, men om samma diskriminering sker hos båda könen kan man inte ignorera den ena och säga att det är värre för den andra eftersom det händer oftare. Vill man ha jämnställdhet måste man behandla alla lika, majoritet som minoritet.
*Kvinnlig våldtäkt = Våldtagen av en kvinna
#15 Men hur vet du att färre män anmäler våldtäkt? Vad är din källa på det?
Min syster såg en dokumentär om ett kvinnofängelse i Afghanistan. Där satt en kvinna för hon hade rymt ifrån sin man med barnen då han misshandlade både henne och dem. När hon väl satt i fängelse för att ha rymt ifrån sin elaka man, så sålde mannen barnen då han behövde pengar. Jag är 100% säker på att ingen man har lidit på detta sätt av diskriminering och förtryck någonstans i världen (visst finns det män som hamnar i fängelse eller blir av med sina barn, men inte på samma sätt eller av samma anledning).
Det var en dokumentär för något år sen på ettan där de tog upp att det finns skolledningar som svarat i ett frågeformulär de fått i samband med någon undersökningen. De flesta hade svarat att de upplevde flickor som lugnare än pojkar. Så din utb är ju helt ointressant. Du kan ju gå ut på 30 skolor och ställa alla lärare frågan så kan du hävda att du vet säkert sen.
Filmens huvud syfte kanske är kvinnodiskriminering ja! Men för mig är det endast ett exempel då man valt kvinnans ansikte på diskriminering.
Och för den delen så som många män behandlats i vårdnads tvister i Sverige är minst lika illa även om vi inte har lika drastiska åtgärder som man har i många andra länder är ganska så oväsentligt.
Saken är den att diskriminering är fel oavsett vad det gäller.
#16 http://www.nck.uu.se/kunskapscentrum/kunskapsbanken/amnen/sexuellt_vald/man_som_valdtaktsoffer/ En av många.
http://www.qx.se/samhalle/11556/man-som-valdtas-saknar-stod Den här nämner problemet med samhällets syn på saken.
Så du tycker att om en kvinna förlorar sina barn är det värre än om en man gör det eftersom det hände på ett annat sätt?
#17: "Du kan ju gå ut på 30 skolor och ställa alla lärare frågan så kan du hävda att du vet säkert sen." Det här antar jag att du gjort? :) Visa mig gärna din forskningsrapport eller ditt undersökningsunderlag i frågan!
Självklart är diskriminering fel oavsett vad det gäller, det tycker nog nästan alla i ett så jämställt land som Sverige! I många länder ses det inte ens som diskriminering att totalt särbehandla ena könet eller att misshandla kvinnor till "lydnad" - i många delar av världen ses det som helt rätt att göra, helt normalt. Vad vi anser är diskriminering delas inte alltid av övriga världen. Se till anigay lagarna i Ryssland t.ex, det är diskriminering - tycker vi - men de tycker det är så rätt att man gör en lag av det. I frankrike får muslimska kvinnor inte täcka sig hur de vill så de har förbjudit det, vilket i Sverige skulle falla under religionsfrihet och alltså väldigt diskriminerande att förbjuda, men de tankarna delar man inte i Frankrike. Det ser olika runt om i världen.
Att behandlas illa i vårdnadstvister är "minst lika illa" - som vadå? Lika illa som vad? Kvinnors totala lidande runt om världen? Minst lika illa som djurplågeriet i Kina och i andra länder? Lika illa som barns fruktansväda levnadsvillkor i världen? Som bortgifte av små barn till äldre män som utnyttjar och har sex med deras barnfruar tills de dör av inre skador eller av förlossningsskador deras små kroppar inte är redo för? Eller vad har du i åtanke?
Självklart är vårdnadstvister jobbiga för alla inblandade och för de föräldrar som förlorar vårdnaden.. Oavsett om mannen förlorar den eller kvinnan förlorar den.
#18 "Det är därför svårt att uttala sig om förekomsten av sexuellt våld mot män. Studier visar dock att förövarna i stor utsträckning är en manlig bekant eller nuvarande/tidigare partner."
…
"I en svensk omfångsundersökning baserad på närmare 1800 enkätsvar från 2009 uppgav fyra procent av de tillfrågade männen att de utsatts för sexuella övergrepp. Flertalet övergrepp hade dock infallit innan det att mannen fyllt 18 år och i mycket få fall hade förövaren varit kvinna."
står det på sidan. Alltså är det oftast män som skadar män och extremt få fall involverar kvinnor.
Och nej det sa jag inte. Men tänk dig själv att ha noll kontroll och hamna i fängelse för du har rymt ifrån din fru som misshandlar dig och så säljer hon dina barn.
Lägger till denna från samma sida, som en jämförelse:
"Sexuellt våld utgör ett stort samhällsproblem. Den svenska omfångsundersökningen Slagen damfrån 2001 visade att 34 procent att de tillfrågade kvinnorna hade blivit utsatta för olika typer av sexuellt våld sedan de fyllt 15 år. Nära två tredjedelar av kvinnorna i åldern 18-35 år hade trakasserats sexuellt."
"Enligt Brå är 99,5 procent av sexualbrottsförövarna män."
"Det har länge funnits en föreställning om kvinnans sexualitet som passiv och kvinnor som sexuellt tillgängliga, vilket har lett till en situation där offrets motstånd varit en central fråga för den rättsliga bedömningen. Bevisbördan har således ofta fallit på offret, vilket i många fall har försvårat möjligheterna till fällande dom, särskilt i fall av sexuellt våld i nära relationer."
Edit: Nu låter det som jag hatar män, men det gör jag absolut inte! xD Försöker bara visa er att det inte alls är 50-50, även om Sverige är väldigt jämställt.
Jag förstår absolut att män har svårt att anmäla övergrepp just för att de ska vara "stora och starka", men å andra sidan är det förmodligen lika svårt för tjejer att anmäla en sådan händelse. Jag kan inte ens föreställa mig hur jobbigt det måste vara… 😕
#22: Det är extra jobbigt eftersom man i så få fall vinner, utan i de flesta fall blir det ju ingenting och man har anmält "i onödan" och kanske mår ännu sämre efteråt när ingen tror på en.
Av 30.000 våldtäckter per år, varav 4000-6000 anmälda våldtäckter blir bara ca 200-300. Det är ca 5%. 5% av de som anmäler, mest kvinnor, lyckas få fällande dom. 95% får bara skämas för att de anmälde "i onödan" och ändå inte kom någon vart med det… Så tråkigt. Och alla de tusentals som inte anmäler alls… :(
(här finns källor till ovan nämnda siffror)
http://www.kristianstadsbladet.se/kronikor/article2080278/Vad-kvinnan-vill-spelar-ingen-rollrdquo.html
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article18235465.ab
http://samtycke.nu/fakta/rapporte/
#23 Hemskt! :( Jag vet dock en tjej som anmälde en oskyldig kille för våldtäkt just för hon ville få skadeståndspengar - hennes kompis hade fått 20 000 kr eller liknande av att ha anmält en äldre kille för våldtäkt tidigare…. Som tur är blev inte den oskyldige dömd.
#20 "Det är därför svårt att uttala sig om förekomsten av sexuellt våld mot män. Studier visar dock att förövarna i stor utsträckning är en manlig bekant eller nuvarande/tidigare partner."
Tycker att du ska fokusera lite på vad början på den artikeln säger:
"Kunskapen om mäns utsatthet för sexuellt våld är begränsad och forskningen kring stöd- och hjälpverksamhet riktad till manliga våldtäktsoffer ligger långt efter motsvarande forskning/verksamhet riktad till kvinnliga våldtäktsoffer." http://www.nck.uu.se/kunskapscentrum/kunskapsbanken/amnen/sexuellt_vald/man_som_valdtaktsoffer/
Det är alltså fler människor som är intresserade av att hjälpa kvinnliga våldtäktsoffer än manliga.
#20 Alltså är det oftast män som skadar män och extremt få fall involverar kvinnor.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg "…även om offren kanske är en minoritet." Jag tycker personligen att deras röster ska få höras precis lika mycket som majoritetens.
#22"Det har länge funnits en föreställning om kvinnans sexualitet som passiv och kvinnor som sexuellt tillgängliga, vilket har lett till en situation där offrets motstånd varit en central fråga för den rättsliga bedömningen. Bevisbördan har således ofta fallit på offret, vilket i många fall har försvårat möjligheterna till fällande dom, särskilt i fall av sexuellt våld i nära relationer."
"– Ja, dels ser samhället män som förövare, inte som utsatta. Dels går det manliga konceptet ut på att försvara sig. Män vet inte hur de ska uppträda om de blir offer. För som man förväntas du kunna säga nej och slå tillbaka, inte bli passiv om du utsätts för en attack." http://www.qx.se/samhalle/11556/man-som-valdtas-saknar-stod
Det jag stör mig på är att du undervärderar samma händelser när det händer en man och säger att det inte är lika allvarligt eftersom det sker inte lika ofta. Jag tror inte att det är din mening, men som du sa i #22 så låter det väldigt mycket som om du ser ner på män och generaliserar alldeles för mycket.
Jag har aldrig sagt att det är helt jämställt i Sverige, jag skrev även att fler kvinnor blir sexuellt utnyttjade än män, och jag tror att det är exakt lika svårt för både män och kvinnor att berätta om de har blivit våldtagna. Det jag har sagt är att kvinnor har mer stöd i samhället än vad en man har (när det gäller våldtäkt) och att jämställdhet ska gå åt båda hållen. Könsdiskriminering är lika allvarligt vare sig det händer en kvinna eller en man.
#25 Jag menade såklart inte att såna fall inte ska uppmärksammas, utan min poäng var att det nästan aldrig är kvinnor som skadar män, utan män som skadar varandra! Jämfört då med att majoriteten av kvinnor också bli våldtagna av män. Det är alltså inga fall av könsdiskriminering eller liknande, eftersom både förövare och offer är män i de allra flesta fall. Absolut inte menat som om det inte är lika allvarligt, utan som sagt handlade denna tråd om könsdiskriminering och män som blir våldtagna av andra män faller inte under den kategorin?
#26 Om du menar "…färre kvinnor som skadar män" förstår jag vad du vill säga. Majoriteten av alla våldsbrott utförs av män, men det betyder inte att män som blir sexuellt utnyttjade eller misshandlade av kvinnor är ovanligt, det betyder bara att det inte är lika många.
Själva våldtäktshandlingen räknas inte som könsdiskriminerande (vare sig på män eller kvinnor) men tanken bakom den som fick förbrytaren att agera är, och en man eller kvinna kan vara könsdiskriminerande mot en person av samma kön. Så som ett par dåliga exempel; om en man blir våldtagen av en annan man men får höra att "Det var ditt eget fel eftersom du är man och vill alltid ha sex" eller en kvinna får höra "Du får skylla dig själv eftersom du är kvinna och borde ha mer kläder på dig" är det en könsdiskriminering. Men sen ligger den könsdiskriminering som jag pratar om mer i lagarna och samhället (för både män och kvinnor)
Personligen tycker jag inte att det spelar någon roll om en man blir våldtagen av en annan man eller en kvinna, eller om en kvinna blir våldtagen av en annan kvinna eller en man, det är alltid samma brott som begås och ska man prata om det här ämnet ska man nämna alla offren oavsett kön.