Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettreligion-och-samhälle
Läst 2341 ggr
Halcyon
2

Feminismen

Jag tycker att Blondinbella skrev ett grymt bra inlägg om feminismen på sin blogg för några veckor sen. LÄNK

Några tankar? Tycker sånt här är så intressant att disskutera. :)

we're always chasing that paradise

Persifone
14

http://politik.ifokus.se/discussions/52fcf5efce12c44fff0011eb-jag-ar-inte-feminist-skriver-isabella?discussions-1

Blondinbella kan ingenting om feminism, det är en sak som är säker. Hon kör på sina fördomar och människor som inte är pålästa hejjar på, tragiskt.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Majbot]
2

Kan tycka feminismen har blivit lite extrem(exempelvis de som kallar sig för feminister och vill sudda ut kön), men att kvinnor ska ha lika möjligheter som män är jag helt för.

Halcyon
0

#1 Tycker hon skrev ett grymt bra inlägg som jag länkade till i #0. Men det är ju hennes åsikt. Sen tyckte jag även det var en ganska bra kommentar till den disskutionen du länkade: "Tycker hon har rätt, feminism har spårat ur till något helt annat. Dom står inte för jämställdhet, känns mer som om dom vill att kvinnan ska vara högre mannen. Dom föraktar män. För mig känns feminism som en sekt som går ut på att kvinnan ska ha det bättre."

Persifone
5

#3 Hur insatt är du i feminism?

Du snackar bara fördomar nu. Jag har aldrig kommit i kontakt med en feminist som har åsikten att kvinnor är mer värda än män, jag undrar vart alla dessa feminister är någonstans?

Något jag däremot stöter på ganska ofta är personer som tror sig veta att feminister är ett gäng manshatande kvinnor.

Halcyon
3

#4 Dom gör det inte medvetet alla gånger. Tar ett exempel, visst, det finns feminismer som gör jättebra saker för världen och för de kvinnor som faktiskt har det ojämnställt, men i Sverige har vi kommit förbi det stadiet och just nu känns det som det blivit en helt annan sak. Det är mycket, mycket fler män som dör i arbetsolyckor är kvinnor, och om det hade varit tvärtom så skulle ju feminismen se detta som ett jättestort problem och vilja att detta förändrades omedelbart och att man skulle göra något åt det direkt. Men nu när det nu är så att det är männen det handlar om så suddas det ut av feministerna. 

Vi har det väldigt jämnställt i Sverige idag. Feministerna har gjort superbra jobb för Sverige när vi var ojämnställt.

Halcyon
2

Jag är ganska insatt i ämnet. Vi pratar mycket om det i skolan och jag och min pappa gillar även att sitta och disskutera kring det. :)

Persifone
3

#5 Tycker du inte feminism behövs i Sverige för att vi är jämställda?

Agnez94
4

Jag tycker inte Sverige är jämställt. Inte fullt ut. Sen beror det också mycket på inom vilken del av livet man diskuterar. Vi har fortfarande inte samma löner, vilket för mig är helt ofattbart. En kvinna tjänar runt 2-3 miljoner mindre än en man på hela sin livstid. Tänk vilken pensionsfond man kunde ha! Sen, som jag om man vill forska, så blir du betydligt mer hårt bedömd, ifrågasatt och nobbad med forskningsbidrag bara för att man är kvinna! Det gör mig riktigt förbannad! Och det här med att sudda ut könsgränser kan jag tycka är en bra grej, alla vill inte definiera sig i ett kön men om man vill ska man få göra det. Jag tycker inte det är okej att uppfostra pojkar/flickor olika bara för "det är så". Viktigare att ge plats för personligt uttryck.

Halcyon
2

#7 Nej. Inte i Sverige. Finns så många andra platser i världen där dom skulle behöva feminismen så mycket mer än vi gör idag.

deleteduser
10

Blondinbella förlorade all min respekt med det inlägget. Är alldeles för trött för att diskutera det, men HÄR har två helt fantastiska tjejer skrivit ett öppet brev till blondinbella som innehåller allt jag tycker och tänker.

Zara Larsson gjorde också ett jättebra inlägg

Läs  det och säg om du har samma åsikt efteråt. 

När du ändå håller på kan du läsa #Mörkertalet om alla tusentals kvinnor som blir utsatta för sexuella övergrepp som inte anmäls. 

Berätta sen för mig om du tycker att feminismen inte behövs i Sverige :)

deleteduser
8

Sen kan jag också tillägga att hon skriver att hon är "stolt moderat". Utan feminismen hade hon inte kunnat vara stolt moderat, hon skulle inte kunnat vara stolt någonting. För hon hade inte fått rösta. 

I'm out.

Halcyon
0

#10 Har läst både inläggen flera gånger. #11 Det har jag även klargjort i mina inlägg att det är ju tack vare feminismen som man kan t.ex rösta, ja. Och det skrev även blondinbella i slutet av sitt inlägg!

Persifone
2

#9 Så du vill tjäna mindre pengar än en man? Du vill få mindre i pension? Du tycker det är okej att ingen vill anställa unga kvinnor för att det finns en "risk" att dessa skaffar barn?

Halcyon
2

Det finns platser där kvinnor inte får gå ut på gatan utan en man, där 1 kvinna blir våldtagen var 14:e sekund, där små flickor inte har rätt till utbildning, där kvinnor blir slagna och diskriminerade av sina män osv. Läste även på en sida: "I vissa länder, exempelvis Indien och Kina, är det vanligt med tester som talar om könet på fostret, för att göra det möjligt att välja bort en flicka genom abort." I sånna länder behövs feminism extremt mycket. Tycker inte Sverige har samma grad av problem.

lisora
2

Blondinbellas inlägg var fruktansvärt dumt och korkat. Sorry, men att säga så som hon gjorde om feminister är att dra alla över en kam samt att förolämpa alla som kallar sig för feminister. Hon går uppenbarligen efter fördomar istället för att läsa på om vad feminism verkligen innebär.

Hon skrev ju senare ett inlägg där hon sa "jag är inte feminist för jag älskar min man och son för mycket". man bah ??????????? what.

[Majbot]
2

#14 Även om vi inte har det "lika illa" längre så har vi fortfarande problem eller hur? Feminismen kan ju existera i flera länder men arbeta för olika frågor olika mycket?

Persifone
4

#14 Det är inte synd om en svensk kvinna som blir slagen av en man eftersom "kvinnorna i asien faktiskt har det mycket värre".

Är det så du vill att jag ska tolka ditt inlägg?

Feminism behövs överallt där det inte är jämställt, inklusive Sverige.

Persifone
2

#16 Jag gillar att vi är på samma sida för en gångs skull :)

deleteduser
4

#12 Happ okej. Men om vi tittar på Mörkertalet istället. 

Tycker du att det är okej att tusentals kvinnor blir utsatta för sexuella övergrepp, och sedan, år 2014 (!!!) frågas man fortfarande i rätten vad man hade på sig. 

Att man som offer kan skrika NEJ NEJ NEJ NEJ, men att en ursäkt som "jag trodde att hon spelade ett rollspel" kan släppa ens förövare fri?

Och för att inte tala om att 3% av fallen leder till en fällande dom, och då snackar vi kanske några månader i fängelse. 

Läs det här också, sen ger jag upp.

Halcyon
1

Och, eftersom jag inte bor i ett sådant land där jag blir förtryckt varje dag, skulle ha varit bortgift vid det här laget, skulle inte haft någon utbildning så är jag extremt tacksam att jag bor i ett så pass jämnstälding land som Sverige. Men, självklart, kan vi förändra det så att det blir helt jämnställt så är det väl helt fantastiskt. Men är feminismen det enda sättet att lösa det problemet med?

[Majbot]
2

#18 (Y) :)

#20 Feminismen kan hjälpa mycket på lång sikt tror jag. Men att ständigt tänka "det finns alltid dem som har värre så jag ska inte klaga" är lite till att försöka sopa problemen under mattan.

deleteduser
4

Sen vill jag tillägga att jag som feminist ser inte ner på män, jag tycker inte att män är svin. Det är inte det det handlar om, min "favoritfeminist" och förebild är en man (Johan Forsberg). 

Och jag vill inte sudda ut kön, jag använder inte ordet "hen" om det inte är så att jag faktiskt inte vet könet på personen i fråga. 

#20 ja, feminism är det enda sättet. Vem annars ska kämpa? Kungen?

Halcyon
1

#21 Så det är då bättre att tänka "jag ska klaga så mycket som möjligt så att vi i Sverige med våra problem syns tydligast och dom som verkligen behöver hjälp ska försvinna med havet"?

[Majbot]
3

#23 Du menar att feminister från Sverige ska ta sig till länder som behöver feminismen och istället hjälpa till där?

Halcyon
1

#22 Det är det här jag blir så himla frustrerad och irriterad på. Så för att vilja ha det lika - och kämpa för det, måste man kalla sig feminist?

deleteduser
5

#25 Ja varför inte? Om du hade hållit med precis allt som tex moderaterna tycker och tänker, allt dom vill uppnå och allt dom kämpar för, skulle inte du kalla dig moderat då?

[Majbot]
0

#25 Du kallar väl dig själv för vad du vill? Jag står för jämställdhet men jag kallar inte mig själv för feminist.

Halcyon
0

#24 Haha nej! Men när man sitter och tänker ut allt som är så "himla orättvist" mellan kvinnorna och männen i Sverige så kan man ju ha i åtanke, är detta verkligen värt att klaga över?

thenewbreed
7

En 'feminist' som förtrycker män och på annat sätt försöker få kvinnan högre ställd än mannen är inte en feminist utan en sexist helt enkelt. 

I grund och botten är en feminist faktiskt en person som kämpar för jämställdhet. Att mannen och kvinnan ska vara lika värda och inte att någon av könen ska vara bättre än den andre. Både män och kvinnor kan vara feminister. 

De som går runt och kallar sig feminister men 'riktar in sig på' att förtrycka män tycker jag inte har någon rätt att kalla sig feminister och jag tror att feminismen är helt missförstådd idag pga alla okunniga som kallar sig feminister hit och dit och gör saker som inte alls har med feminismen att göra. t.ex förtrycker män. 

Jag tycker att vi feminister behövs. 'Våldtäcktskulturen' är ju en stor anledning till varför feminister behövs tycker jag. Men också alla 'små' grejer som löner. 

Vi har precis gått igenom allt detta på konsthistorien då vi snackar mycket om synen på kvinnan och mannen genom tiderna och hur de framställs i målningar och media. Därav ingår feminismen som en stor del av det vi håller på med i kursen.

Medarbetare på bildredigering! :)

Agnez94
1

Problemen finns i Sverige! Hade du tänkt åka utomlands och jobba med feminism där?

[Majbot]
3

#28 Exempelvis att min pojkvän kommer ha högre pension än mig när vi är gamla skruttar kan jag tycka är mer än värt att klaga över. Att han ska få mer i lön för att han har ett paket mellan bena är för mig ologiskt.

Halcyon
0

#26 Men varför ska jag behöva kalla mig överhuvudtaget något med -ism när det är en sådan självklar sak som att ha jämnständigt i ett land? Feminismen är en så spretad inriktning. Vissa ser ju bara kvinnornas problem i samhället, andra hatar män, andra vill ha jämnständigt. Jag vill ha jämnständighet, punkt och slut. Jag vill att det ska vara lika mellan könen, punkt. Vill du kalla mig feminism - varsågod. Men jag skulle aldrig kalla mig själv för feminism då det känns mer som att gå med i en klubb där det finns så många som inte alls har samma åsikter som jag. At all.

lisora
3

#28 kommer aldrig förstå det argumentet. "Men alltså Sverige är ju NÄSTAN jämställt jämfört med andra länder så varför ska vi klaga?" ??? För att få ett helt jämställt samhälle kanske? För att det finns våldtäktsfall där förövaren går fri för att han "trodde kvinnan ville ha sex"? För att killar skriker nästan varje gång jag är ute på krogen att man är snygg, busvisslar, slår en på rumpan? För att jag är less på att kvinnor får mindre betalt, och för att vi sexualiseras dagligen. 

Feminism behövs. "Varför kallar man det inte humanism då?" Jo, för att det är KVINNORNA som är förtryckta och inte männen. Det är kvinnorna som behöver komma upp i "männens nivå" så att säga. = feminimt = feminism.

lisora
2

#32 vad du än kallar dig så kommer det finnas folk som kallar sig samma sak som har annorlunda åsikter. Allt från belieber till moderat till feminist till kristen.

Halcyon
0

#30 Ja det skulle jag absolut kunna tänka mig att göra. :) Leder det till att ett sådant land som Indien eller Kina blir så pass bra som Sverige är det ju helt fantastiskt.

[Majbot]
2

#32 Har inte tänkt på det innan men när man kikar på tidningar innan kassan i mataffären så framställs alltid mannen som någon med auktoritet, kvinnan som eyecandy eller sexobjekt. Vad tycker du om det?

lisora
3

#32 #36 http://www.genusfotografen.se/ här kan du gå in och kika inom just ämnet "sexism inom bilder/reklam". skrämmande.

thenewbreed
3

Feminismen behövs för att jag som flicka blir lärd att aldrig gå ut ensam, att aldrig vara ute när det är mörkt, att inte prata med främmande män. Samt att pojkar får höra 'var inte en sån jävla tjej'  eller 'du gråter som en tjej' när de fegar ur en aktivitet. 

Borde man inte lära pojkarna/killarna att inte våldta samt att validera deras känslor istället för att jämföra dem med ett kön som samtidigt nedvärderas. 

En anledning som jag har tänkt mycket på. Varför är det så? Hur kan feminismen inte behövas i Sverige?

Halcyon
1

#36 Helt fel, självklart.

Halcyon
0

#38 Fick också höra det när jag var liten. Men samtidigt - vad kan feminismen göra åt ett sådant problem som att små pojkar retas med varandra och säger till varann "du gråter som en tjej"? Bara nyfiken.

lisora
3

#40 att upplysa om de strukturer som ligger till grunden till det beteendet. Feminister försöker ju upplysa om hur kvinnor blir förtryckta och vad det resulterar i. När folk börjar reflektera över det och ändra sitt beteende så kommer det också ändra de strukturer som finns i samhället - och då kommer de kommentarerna förhoppningsvis försvinna.

Hade någon sagt så till mig hade jag ju sagt ifrån och förklarat varför det är fel. Då kan man ju hoppas att personen tänker till nästa gång.

thenewbreed
1

#40 Vart får alla barn info ifrån främst? Föräldrarna. Skolan. Om det tydligt visas att det inte är acceptabelt att använda sådana uttryck eller om man från början inte använder sådant hemma så kommer det att försvinna. Det här startar TIDIGT i åldrarna och då är de också som lättast att påverka. 

Edit: Barn hittar inte bara på saker sådär utan de lär ju sig oftast från någon tex föräldrarna.

Ikajo
4

Även om det finns kvinnor i världen som har det sämre så förändrar väl inte det problemen som finns i väst?
I vilket fall som helst så är det inte vår sak som rika, vita, västerlänningar att gå in och försöka förändra något. Det blir fel på alla möjliga plan. Däremot kan vi bidra med att ge dem verktygen för att förändra sina liv. Men det är dem som måste genomföra kampen för förändring. Inte vi åt dem. Det är inget bra.

Låt mig dra en "anekdot" - det är en verklig händelse nämligen: En amerikansk ung kvinna lägger upp en kickstarter för insamling till material för att göra en webbserie om kvinnor i tv- och dataspel. Ganska oskyldigt kan tyckas. Men inom loppet av ett år så har hon blivit hotad, trakasserad och hatad till extrem. Hon fick mejl med grovt sexuellt innehåll, hot om våld, sexuellt våld och mord. Man kapade hennes wikipedia och "sexifierade" den. En person gjorde till och med ett spel som gick ut på att slå henne. Nu har webbserien börjat komma upp på youtube. Och reaktionerna är fortfarande desamma. En feminist och ung kvinna ville presentera och problematisera kvinnliga stereotyper i spel. Och väckte ramaskri. Även bland gamers i Sverige. Fortfarande fram tills idag har inte någon brytt sig om att bemöta hennes faktiska argument och exempel med egna argument och exempel. De bara ifrågasätter henne.

Så vad är vitsen med det här? Hände inte allt det här i USA så vad har det att göra med oss här i Sverige?
En hel del. 95% av all media som vi konsumerar kommer ifrån USA. Det är allt ifrån film och musik till böcker och spel. Det finns mängder med forskning som visar att vi påverkas i allra högsta grad av den media som vi konsumerar. Så när media presenterar stereotyper så befäster de redan existerande normer och förstärker dem.

Så vad har det med feminism att göra? Jo, det här är den verklighet som vi har framför oss. Media vi konsumerar, en global värld, ett liv på internet och ett liv i den analoga verkligheten. Livet bortom skärmarna. Det är en verklighet där det sexuella våldet ökar, aborträtten hotad, där kvinnor får sämre lön än män, där kvinnor är mindre värda än män, normer och strukturer som stänger in kvinnor och män i snäva oförlåtande roller. Vi lever i en allt hårdare verklighet. Den slår inte längre mot vårt materiella liv som det gjorde för första och andra vågens feminism. Den slår mot vårt jag, mot vårt psyke och vår identitet.

Vill verkligen feminister utradera könen? De finns men de är få. Missuppfattning kring det här är stort. Det handlar inte om att förneka könens existens, det handlar om att ifrågasätta de egenskaper som vi tillskrivit könen och sedan befäst som egenskaper av naturen given. Det handlar om att vigda, göra paletten större.
Som det ser ut nu så är könet det vi ska bygga vår identitet på istället för att låta könet vara en del av en mer sammansatt identitet. Där könet är en del av en större helhet. Låta könet vara mindre avgörande. Det är inte detsamma som att förneka den biologiska kroppen. Det är att släppa dess betydelse. Låta människor genomföra sina val baserat på det faktum att de är människor framför huruvida de är män eller kvinnor. Att släppa in de människor som befinner sig i spektret mellan könen och inte dela in folk i två hårt styrda kategorier.

Men givetvis är det mycket lättare att påstå att feminister snackar strunt istället för att faktiskt sätta sig in i deras argument och påståenden. Var bara beredd på att ha fel när en feminist tar sig tiden att berätta verkligheten för er.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Halcyon
1

#41 Men, man behöver väl inte vara feminism för att kunna säga till en pojke att man inte behöver vara nedvärderande mot det motsatta könet? Det är ju fel hur som helst. 

Försöker bara säga att; bara för att man tycker lika som en feminism (det finns massor av olika feminismer världen över), så kan man ju ändå vilja att tjejer ska ha lika rättigheter i samhället. 

Tycker att det är så fel att så fort man säger att man inte är feminism får man en storm över sig. Tjejer är ofta rädda för att säga vad dom egentligen tycker. Jag har alltid varit rädd för att kunna få säga mina egna åsikter om feminism. Helt ärligt var jag inte ens säker på om jag ville göra denna tråden för att jag visste att det skulle få reaktioner. 

Men det är ju också en del av feminismen, ellerhur? Alla ska få ha sina åsikter. :)

thenewbreed
1

Att jag dessutom som liten blev kallad POJKFLICKA för att jag inte bar klänningar och gillade att klättra i träd. Jag blev alltså en 'kille/pojke' i fröknarnas ögon eftersom jag inte var som en tjej 'ska' vara. Men vem har sagt att jag måste vara kille för att kunna klättra i träd? Varför blir jag helt plötsligt ett annat 'kön' för att jag går emot normen för det könet jag verkligen är. Sådana saker är ju också helt åt ….

deleteduser
4

#40 för att sånna saker är inget ett barn hittar på själv, det är präglat i uppfostran. Antingen har man hört det från en förälder, ett syskon eller något annat barn. Ändrar man hur samhället ser på kvinnor så ändras sättet barnen uppfostras.

Av det du skrivit i den här tråden skulle jag vilja säga att du är feminist, men du får kalla dig vad du vill. 

Du låter väldigt lik mig för ett år sen så jag förstår hur du tänker :)

Persifone
5

#44 Du har en viktig poäng där "Tjejer är ofta rädda för att säga vad dom egentligen tycker." Jag tycker alla, oavsett kön, har lika rätt att säga vad de tycker. Det känns som att problemet du ser med feminismen är att det kallas just feminism. Är det så?

thenewbreed
1

#44 Nej man behöver inte vara feminist för att kunna säga åt en pojke eller flicka för den delen. Men feminismen BEHÖVS för att folk ska öppna ögonen och då kunna säga åt sina barn osv. Förstår du hur det hänger ihop? eller vad jag menar?

Halcyon
0

#46 Precis. Och humanister skulle säkert kalla mig humanist. :) Så jag har valt att vara neutral för tyvärr har jag inte hittat min roll än. Jag vet inte vad jag vill kalla mig haha. Så för närvarande är jag neutral. :)

Halcyon
0

#47 Exakt! Som att man måste få en stämpel i pannan såfort man har en viss åsikter och det gillar jag inte.

Halcyon
0

#48 Absolut.

deleteduser
4

#49 - #51 Åh jag måste verkligen ge dig creds för din "utveckling" i den här tråden haha, det märks att du faktiskt lyssnar och tar till dig det vi säger, vi med andra åsikter. Och det är jag jättetacksam för! 🎈

Persifone
1

#50 Jag förstår vad du menar. Du är mer än välkommen att titta in på feminism.ifokus (alla som hänger där är inte feminister) så får du se och läsa mer om feminismen och vad den går ut på. Det kan vara svårt att få en stämpel pga vissa åsikter, men det kan vara något positivt också för då hittar en lättare människor med liknande tankar och värderingar :)

Halcyon
2

Haha men aw. Är bara glad att ni har lyssnat på mig också! Det är jag tacksam för och självklart tar jag till mig av det ni säger! Jag kan absolut inte allting om feminismen och man lär sig nytt varje dag. Ikväll har jag lärt mig otroligt mycket. :) Finns mycket kloka ord i tråden. #52 och #53, tack båda två!

lisora
2

Men alltså folk verkar tycka att det är så negativt att vara feminist… Jag håller helt med om att vissa som kallar sig feminister har knasiga åsikter och drar det för långt, speciellt när de istället börjar försöka skapa ett förtryck mot män - MEN de flesta feminister är inte så! Jag tycker bara det är synd att man verkar vara rädd att kalla sig feminist pga att feminismen har fått så dåligt rykte.

matildahamster
2

hahaha gud vilken skämmig text! Det är uppenbart att hon inte kan något om feminism!