Obehaglig lärare
Det är så att vi ni har börjat med träslöjd och därmed fått en gammal träslöjdslärare som inte har något höjdar-rykte om sig. Jag trodde först att min ena kompis överdrev lite grann (hon har en förmåga att göra det) när hon sade att hon tyckte han var obehaglig och att han ofta kom och lade armen om oss tjejer och höll oss på ryggen osv. Dock när vi hade honom idag insåg jag att det inte var någon överdrift. Jag skulle fråga honom om han kunde såga till min träbit, och han svarade att det kunde han väll göra, och så slängde han liksom hela sin arm över mig och tryckte mig intill sig. Jag har alltid haft lite problem med folk som kommit nära utan att jag liksom tillåtit det (framförallt främmlingar), och det kändes bara riktigt obehagligt. Han har sedan kommit och tagit på våra armar (komenterade på mig "Denna är då ingen att bråka med", haha), och lagt handen på vår rygg. Det var bara en dag. Ryktet går och säger att han har taffsat på några tjejer, och tittat på ens bröst och massor av sånt. Det kan bara vara rykten, men jag gillar ändå inte att han gör som han gör på oss. Vad ska man göra? Ingen vill att han ska göra så, så hur ska vi få honom att sluta? Min ena kompis fick nog en gång och fräste i ordentligt, "Rör mig inte!", hahha. Ska man säga åt honom att man tycker det är obehagligt? Det skulle nog inte jag våga göra… Jag satte nog den i fel grupp (som vanligt xP). Är tacksam för alla svar! :)
Never look down on someone unless you're helping them up ~
Vi hade en obehanglig träslöjd lärare vi med kollade ner i urringningen på alla tjejer och tog dom på Rumpa/bröst när han skulle hjälpa dem, vi sa till rektorn och han var sparkad nästa vecka på nästa träslöjdslektion ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Usch, det där låter ju nästan som slöjdläraren jag hade i skolan, fast han har nog gått i pension nu.
Han var också sådär sliskig och stog och hängde över en, ville att man skulle sitta i hans knä och slipa träbitar så de "blev lena som en barnstjärt".
Jag och en annan tjej i klassen fick en dag nog och påtalade detta för vår lärare att vi inte tänkte gå på träslöjden något mer så länge det var sådär.
Då fick vi som straff skriva ordningsreglerna som gällde på skolan x antal gånger för hand så fint vi kunde.
Sedan var saken utagerad från skolans håll.
Men ta upp det med rektorn, skolsköterskan eller någon annan du har förtroende för på skolan. Det ÄR deras uppgift att lösa det.
Det är knivigt, jag är inte tonåring själv längre men kan fortfarande relatera till knepiga lärare.
Det svåra är att veta att gör han det av välmening utan några baktankar eller är det lite gubbsjuka som bubblar upp? Att anklaga någon falskt för något som är jobbigt, tex överdriven kroppskontakt (och den enda som kan avgöra om det är för mycket är man själv) är ju att man kan förstöra någon annans liv, de blir av med jobbet och de får en stämpel på sig. ÄVEN om de faktiskt inte menade något med det.
Men samtidigt OM man tar upp det med rektor, klasslärare eller annan person på skolan man kan lita på, eller med sina föräldrar osv är att det kan förhindra att någon blir utsatt för trakasserier i framtiden. För rör det sig om gubbsjuka så kan det över tiden eskalera ju mer man "kommer undan" med sitt beteende att ta i eleverna på ett opassande sätt.
Så det är svårt att säga vad man ska och inte ska göra. Men jag tror på att det viktigaste för en själv är att hävda sina egna gränser. Att säga nej när det inte känns ok även om det är oskyldigt och utan baktanke. För om ni som nunga tjejer utsätter er för situationer som ni finner obehagliga i samband med fysisk närhet så kan ni få problem senare i livet/tonåren när det börjar handla om sex. Många av mina klasskompisar i tonåren blev utsatta för situationer med pojkvänner där de inte kände sig ok, men tillät ändå att killarna fick sin vilja igenom. Och hur oskyldigt det än verkar, så är det ett sexuellt övergrepp…
och genom att inte säga nej och freda er själva i en så pass "oskyldig" situation som en lärare som medvetet/omedvetet tar på er på ett sätt som ni finner obehagligt kommer ni ha det ännu svårare att säga nej när det sedan är ett "skarpt läge" där ni kan utsättas för övergrepp av jämnåriga (och det gäller inte bara killar, det finns tjejer som förgriper sig på killar också och mellan tjejer/tjejer och killar/killar så tro inte att det bara är killar som är skitstövlar ;) )
Hoppas ni ungdomar (f*********n vad jag känner mig gammal nu^^) fått något nyttigt med er från det jag skrivit :)
Stå på er, freda era gränser oavsett vilket kön ni har och vilket kön den som är närgången har!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Vi hade en idrottslärare som kunde vara lite "närgången", både mot killar och tjejer. Han tog i armen på en om han pratade med en, och det hände att han fastnade med blicken på ens bröst eller så. Jag tyckte aldrig att det var ett problem om han tittade lite på mig, det stör mig ärligt talat inte, men jag 'r rätt känslig för beröring och tycker lätt att det är obehagligt. Så jag bad om att få prata med honom efter en lektion, och påpekade att jag helst inte ville att han skulle ta i mig om det inte var nödvändigt. Han förstod, och sedan var han väldigt försiktig. Efter det så frågade han alltid om det var okej innan han rörde mig, om han skulle visa någon övning eller så.
Flera andra i min klass tyckte att han var "äcklig". Dom sa dock aldrig ifrån, och då fortsatte han ju som han brukade mot dom, eftersom han antog att det var okej. Han hade lite "peddostämpel" bland eleverna, vilket jag tycker är tråkigt.
Sen om beteendet fortsätter fast man har sagt till, så kan man ju prata med en annan lärare, rektor, sjuksyster eller någon annan man har förtroende för. För man ska ju såklart känna sig trygg i skolan och med lärare (:
//Jessie
Okej! Tack för alla svar! :)
Never look down on someone unless you're helping them up ~
Orkar inte läsa allas historier, men prata med rektorn. Det var det vi gjorde när vi hade en obehaglig idrottslärare. Han kom med en massa ursäkter som att det är en bra pepp att ta på andra men vi höll inte med. Våra röster blev hörda (av i princip hela skolan) och han försvann för att han "hade fått ett nytt jobb" haha.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Vi har också en träslöjdslärare som var ny förra året, och i början tyckte jag och min kompis att han var lite obehaglig. Han var inte
på oss eller så, han kunde råka röra oss ibland, t.ex genom att råka lägga handen på våra ryggar i någon sekund. Men det var väl mer att han sa saker som vi inte var vana vid att höra vuxna
främlingar kalla oss än att han rörde oss. Riktigt vad det var kan jag inte
komma på nu men det var lite obehagliga saker i alla fall.
Sen kom vi på att han har två döttrar i våran ålder (dvs. 13-16), och att han antagligen var van vid att tala till
sina döttrar på det sättet. Och i och med att vi inte
kände honom bra så överreagerade vi en del. Han sa och gjorde alltså inte
sådana saker med mening utan han var antagligen bara van vid att tala så till sina döttrar.
Nu har vi haft honom i drygt ett år och jag tänker aldrig på det längre, han är en väldigt schysst lärare och jag gillar honom :)
Så mitt tips är att kolla upp vad för möjligheter det finns till att han beter sig så. Nu var inte
våran lärare så på som eran verkar vara, men om han kollar in er riktigt ordentlig eller rör er så är det antagligen inte
för att han har någon dotter.
// Vilma Lönn, Conejos Hoppkaniner
Finns många konstiga lärare. Självklart ska du inte tillåta att någon rör vid dig om du tycker att de är obehagligt. Men en sak värd att tänka på är att många kvinnliga lärare gör så också, lägger handen på ryggen, sitter lite för nära etc. De är nog oftast inte med flit heller. Min frisörlärare skulle alltid krama mig när jag väl kom till skolan för att jag var borta så mycket haha, tyckte det var jättegulligt. Men jag hade nog också kanske tyckt att de var lite obehagligt om en manlig lärare hade gjort så.
Det bästa du kan göra är att säga till honom att du tycker det är obehagligt, för då slipper det skapa onödig drama om det nu är så att han inte gör det med flit. Lärare ser väl ändå på er som barn. Och vem fan tycker inte om att gulligulla med barn? 😃
Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se
Be rektorn kalla till ett möte med de som känner sig inblandade och läraren och diskutera saken. Kan vara så enkelt att han gör dessa saker i vad han tror pedagogiskt syfte.
Jag som kille har aldrig haft problem med dessa saker. JAg hade en malig idrotts lärare som kunde komma in när man duschade och liknande men han hade heller inget emot att vi talade med honom när han duschade. Många kunde påstå han var äcklig då han vaxade även ben och liknande. Personligen tycker jag bara denna man är väldigt öppen och frigjord. Jag har även haft kvinnliga lärare som var lite närgångna men det tyckte man väl snarare var lite intressant.
Så prata med honom så det inte blir onödiga konsekvenser om det bara är ett missförstånd.
Säg till honom även om det värkar läskigt eller något sånt så är det bättre än om han håller på med er och sen kan du/ni säga till lärare, rektor eller någon annan som är vuxen på skolan
fy hade en träslöjdslärare med som va sån…men säg bara till honom att du tycker att det är jobbigt med närgångna människor jag gjorde det flera gånger till min tills han fattade…jag mena det är DIN kropp som DU bestämmer över :)
Vi har också en ganska obehaglig träslöjdlärare. Han har en del rykten om sig men jag har inte upplevt något så hemskt hittills, bara att han väldigt blyg.. eller något i den stilen.
//Flöffo
Du borde kontakta din rektor asap, detta är fel och vem vet vad han kommer att göra i framtiden,
http://solus.blogg.se/
Hahahah varför har alla typ träslöjdslärare som är obehagliga? xD dör
Åh vi har också en äcklig träslöjdslärare! Han frågade mig och mina tjejkompisar om vi ville spela klädpoker med han, och han var seriös!😐Han brukar även stryka en på ryggen och håret😢
Du borde anmäla han till rektorn :/
http://solus.blogg.se/