Sex och samlevnad
Hej! Vi har börjat med sex och samlevnad i skolan och läraren ger oss fel information!
Mödomshinnan är en myt, eller hur? Men inte enligt våran lärare. Och han säger att vi tjejer kan spräcka den själva innan vi har sex första gången så att det ska slippa göra ont och börja blöda första gången. En annan sak han säger är att om två stycken under 15 har sex med varandra och båda är med på det är det ändå förbjudet? Han säger att om någon får reda på det straffas föräldrarna? Hallå, det är väl så att en över 15 inte ska ha sex med en under 15? För att skydda yngre så de inte blir utnyttjade av äldre, eller har jag fel?
När jag sa åt han efter lektionen sa han "Jag har varit lärare i så många år och jag kan det här. Vore det inte konstigt om du kan mer än mig då?"
Och vissa i min klass vet ju inte att det han säger är fel…
Prata med rektorn eller så, det är ju inte bra om läraren lär ut fel :/
//Jessie

Mvh Stephanie 

#1 Läraren lär inte ut fel?

Mvh Stephanie 

#3 Mödomshinna är fel. I första länken du skrev så skriver dom slidkrans, eller hur? Jag antog att läraren lärde ut att det är en hinna, vilket är fel. Säger läraren att det är en krans så är det såklart inget problem.
Vi fick lära oss att hinnan var en myt, men att det fanns en krans där som kunde gå sönder om man var oförsiktig första gången.
Gällande sex innan 15 år så pratade dom aldrig om det när vi hade samlevnad, så hurvida det är rätt eller fel vet jag inte.
//Jessie
#3 Mödomshinnan är en myt, det kallas slindkrans. Och man kan inte spräcka den heller, bara om det är någon tjej som den täcker hela på men det är ovanligt och en missbildning.
Det är olagligt för en över 15 att ha sex med en under 15. Men läraren säger att det är olagligt om två 14åringar har sex med varandra och båda är med på det, då ska tydligen föräldrarna straffas för det.
Han lär visst ut fel.
#4 Nja, enda är att de bytt namn på den eftersom folk tror att mödomshinnan är en hinna som täcker hela öppningen. Det är fel. Men mödomshinnan i ursprunglig bemärkelse finns fortfarande kvar.

Mvh Stephanie 

#6 Haha men han säger ju att vi tjejer har en mödomshinna som täcker hela öppningen och att vi ska gå hem och spräcka den?
#7 Jaha, så han har specifikt sagt att den täcker hela öppningen? 😮 Då är han ju helt fel ute! Då ska du definitivt prata med rektorn!

Mvh Stephanie 

#8 Vet inte om jag vågar😮
#9 Har du något annan lärare du kan prata med då? (: Så kan han/hon prata med rektorn.
//Jessie
Det är självklart ingen hinna som man ska gå hem och spräcka! Vilket skitsnack! Samma med det om sex när båda är under 15! Jag hade gått till rektorn, eller i alla fall skrivit ett mail eller bett mina föräldrar ringa och klaga angående detta.
Hellre att ta tag i det nu än att andra stackars elever får höra på samma lögner och kanske gå och vara rädda i följd av detta (det låter ju sjukt läskigt med en hinna som man själv ska ta hål på, etc. 🤐)
Håller med Tirin. Prata med rektorn eller be dina föräldrar göra det :)
Usch det lät inte kul:X
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!