Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1359 ggr
//Horselover//
0

Arg pga Prao!

Asså nu är jag skit arg, måste bara skriva av mig!

Det är ju nu som de flesta 8:or får praoa, men inte min klass inte! För min skola har bestämt att vi ska göra en sak som heter OpenAp, vilket innebär att vi kommer intervjua arbetare på en arbetsplats och i grupper inom klassen som skolan bestämt. Vi kommer inte få jobba på riktigt, och vi kommer behöva ha några lektioner i ämnen som inte ingår i OpenAp. Vi ska också göra en liten film och en powerpoint om detta. 

Jag frågade min lärare och hon sa att det berodde på att eleverna inte är försäkrade på arbetsplatsen om det är prao, så därför bestämde dom sig för att ändra på det.

Asså ni förstår inte hur arg detta gör mig, jag börjar nästan gråta av ilska bara när jag tänker på det. Jag har liksom längtat och planerat ända sen typ tvåan. Jag har till och med redan en plats på ett hunddagis vars ägare min farmor känner. Jag blir bara så arg, det är liksom praoen som jag har längat efter hela min skolgång! Och det blir inte bättre av att mina kompisar som går på andra skolor får praoa nu… 

Tack om ni orkade läsa…

Spöket
0

Jag hade gärna skippat praon, själv fick jag stå och plasta in ost efter att ha skurit bort mögel på dem .Men det var i Malmö och här finns nästan inget roligt att praoa med 😮

Multi vad?

adamcji97
0

# På min prao i nian så gjorde jag allt möjligt typ. En sak med det att eleverna inte är försäkrade. Jag var på ett hustak en hel dag och höll på. Vi hade inget sånt "elevskydd" tror jag…

Lycka till i alla fall! :)

[Lupse]
0

Min skola som jag gick på hade inte alls prao. Vi fick leva med det och ha lektioner som vanligt.

[Moa-]
2

Tyvärr är det svårt för skolor att skaffa fram praoplatser, och svårt för många företag att ge en bra upplevelse och insikt till en okvalificerad högstadieelev. Få yrken är så lätta att vem som helst kan och får utföra dem. Detta är på gott och ont, lösningen din skola har fixat låter ju utmärkt och troligen mer givande än klassisk prao.

Sedan låter det ju tyvärr som att du vill prao av fel anledning, slippa lektionerna, istället för att faktiskt få med dig en viktig erfarenhet. Försök få med dig så mycket som möjligt från din skolas lösning! =)

silverfiisk
0

"För att man inte är försäkrad på arbetsplatsen när det är prao" alltså va? Det lät ju jättekonstigt :s Jag praoade i åttan, och vi var försäkrade. Nu går jag första året på gymnasiet (en lärlingsutbildning) och gör praktik två dagar i veckan i ca 20 veckor, jag är försäkrad där också. Om du inte får praoa genom skolan så kanske du kan få prova jobba på hunddagiset ändå? Du kan ju fråga om du får vara med någon helg eller på ett lov till exempel. :)

dermot
0

Men man är väl försäkrad genom skolan?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Stephanie
0

#6 Det trodde jag med! Lite snabb googling så verkar det vara fallet på ett flertal skolor. Jag vet dock inte om det är en skyldighet från skolan?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Yen-Chan
3

Nu är jag inte så säker, men om du gärna vill praoa kan man nog göra det på egen hand utanför skolan. Istället för jobb, så kan man nog be om en praktik. Rätta mig ni andra om jag har fel! 🤐

Sajtvärd SydKorea Ifokus

[Xani]
0

Vi har haft 2 veckor prao varje år sedan 5an tror jag. Det är verkligen urtråkigt. Men vad synd att du har längtat efter det, men du kanske kan vara på hunddagiset och hjälpa till någon gång när du har tid även om det inte ingår i skolan?

SLCH
1

Jag tror säkert du kan få prova på att jobba på hund dagis ändå om du är villig att ta det på din lediga tid. Jag jobbar på ett hundpensionat och vi hade gladeligen visat hur det går till för de som vill försöka sig på något sånt ;)

elinkw
0

Jag skulle vara glad att slippa prao.. Jag och min kompis fick springa runt i timmar i varenda affär i de närmstliggande städerna för att hitta praktikplats. De enda de sa var att de bara hade gymnasieelever som praktiserade.

Det slutade med att vi hittade en praktikplats hoss nån snuskgubbe i en skoaffär. Vi sket i att gå dit efter vi hade hört rykten från lärare och föräldrar att han var pedofil.

Du kommer ha tid för prao när du börjar på gymnasiet så don't u worry 😃

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Yen-Chan
1

#11 Fast det beror på vilket gymnasium, alla gymnasium erbjuder inte prao - t.ex. där jag går :p

Sajtvärd SydKorea Ifokus

iloovedogs123
0

jag tycker att det är jätteviktigt med prao. kunna känna på hur det är att arbeta, lite svårt att veta det om man bara sitter i skolbänken. det kan också hjälpa en lite och se hur man vill jobba i framtiden och vad som passar en själv.