Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 1250 ggr
[[Mellebelle]]
0

sommarjobb

vart fixar ni sommarjobb ifrån? vart kan man hitta dom på internet?

och sen hur gör man ett CV alltså vart ska man gå in för att göra den?

GE MIG TIPS!

[Skörbjugg]
0

Det finns t.ex. den här hemsidan http://www.cv-online.se/sv/ där man sedan kan ladda ner sin CV i PDF-format. Annars går det precis lika bra att skriva en i t.ex. Word.

Jag minns att när jag sökte sommarjobb gick jag till ställen där jag hade haft praktik i skolan och hörde mig för. Och det funkade bra för mig. :)

[Tilde]
0

Ens kommun brukar hjälpa till upp till en viss ålder (18 år tror jag). Gå in på deras hemsida och kolla. 🙂

Ett litet tips som vissa ibland glömmer är att skriva upp sina språkkunskaper. Även om man exempelvis bara har pluggat spanska i 2 år så kan det vara "imponerande" att ha med om man skriver att man kan grunderna. 😛

[[Mellebelle]]
0

de e ju de att jag är 18 och nu vet jag inte hur jag ska göra för att hitta ett sommarjobb :P

[Skörbjugg]
0

Man kan kolla på platsbanken också, det finns en hel del jobb som kräver sommarvikarier. :) Jag kan PM:a dig ett tips, om du vill?

fidojunior
0

Sök på olika sätt; via nätet t.ex. arbetsförmedlingen, ring eller gå direkt till arbetsplatsen och prata med chefen. Ett CV ska du ha och ett personligt brev. I CV:et kan du skriva kort vilket gymnasium du gick (namn, inriktning), tidigare arbeten om du har haft någon eller volontärarbeten, språkkunskaper, om du har körkort. Finns bra mallar på internet som du kan hitta. 

I det personliga brevet ska du skriva varför du vill jobba där/vad är det som gör att du passar för arbete där, lyft fram några av dina bra egenskaper och ge exempel, berätta kort om dig själv (vad du gör för tillfället kanske). Finns bra mallar om det på nätet också med mer information.

CV och personligt brev kan du skriva på datorn i Word, Google Docs eller annat skrivprogram.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[[Mellebelle]]
0

Har fixat ett CV och ett personligt brev nu så har skickat  det till några intressanta jobb på plastbanken jag hittat. 

Nu till frågan, om man ska fara direkt till en affär typ och fråga om dom har jobb över sommaren hur ska man fråga? ska man skriva ut både CV och persinligtbrev och ge dom till chefen?

[Tilde]
0

#6 Ja det låter som en bra idé. Att åka ut personligen visar mer intresse, vilket uppskattas. :) Ja ha med både CV och personligt brev och fråga efter chefen/butiksansvarig.

[[Mellebelle]]
0

okej tack så mycket! då ska ja skriva ut de o gå nån runda nästa vecka :)