Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2229 ggr
hund_katt
0

tvingar mig bli vig på dansen

jag går som folk kanske vet i musik och drama klass, och där ingår även dans. och nu har jag problem med dansen! jag hatar dans, och läraren, och läraren gör det bara svårare! jag har börjat med att inte vara med nu, då vi har börjat med att tänja ut så vi kan bli viga och gå ner i spagat osv. problemet är att… jag har fobi för vighet!! jag går aldrig på cirkus pga. att det finns viga personer som ska uppträda med att lägga benen över ryggen och axlarna osv. tycker det är jätteäckligt och får kväljningar när jag ser det! jag sa det till läraren, som svarade 'aa, men då kommer du inte få något betyg i idrott och då kommer du inte in på gymnasium' … jag får väl ändå betyg i idrott om jag är med på bara idrotten? eller… andra klasser har ju inte dans, kommer de inte få något betyg då i idrott för dom inte har någon dans lektion? eller måste jag vara med på dansen för att få betyg bara för jag går i musik och drama klass??

kan säga med att jag fick inte veta något om klassen och vad som kommer hända(sena repetitioner efter skoltid t.ex.) i musikklasserna.

när intagningen var skulle man sjunga en valfri låt av 3 låtar som stod i ett papper man skulle få för att veta att man skulle vara med på intagningen, jag fick inte veta detta och fick inte papper osv. förrns dagen före då vi skulle till intagningen!! medan alla andra fick veta 2 veckor före. och fick då bara pappret om intagningen, alltså där det stod tider, och vilka låtar man fick välja mellan osv. och när intagningen var så fick jag veta när jag började 6:an att dansläraren var sjuk den dagen, och då hade vi ingen dans vid intagningen(vi 'testade' på alla 'speciella' saker man skulle godkännas i, som drama, musik, och dansen då som inte blev något av) så jag visste inte att vi skulle ha dans. och fick inga papper som sa att vi skulle ha dans. jag fick alltså inte veta någonting.

alltså… om jag får kväljningar av vighet, måste jag ändå bli vig för att få betyg och komma in på gymnasium??

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Karmatarerskanise
5

Du blir ju knappast tvingad till att bli lika vig som på cirkus. Så det är inte som din fobi.Däremot är det viktigt att man deltar i alla aktiviteter för att få betyg. För att dansa bra krävs en del vighet. och om dans är en del av kursen måste man gå den för att få betyg. Kursplanen som du påstår att du inte fick information om finns att läsa på nätet. Det måste man kolla upp själv. Bättre att du är med och jobbar bort dina "kväljningar".

OlgaMaria
1

Fråga din rektor ifall det finns något sätt som du kan få slippa dansen. Han/hon har kanske något bra förslag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Karmatarerskanise
3

2 Tycker absolut inte att man ska slippa ett ämne sådär. Att fly ger ingenting.

hund_katt
0

#1 allt som har med vighet att göra får jag kväljningar av. spagat t.ex som vi håller på att träna nu får jag kväljningar av när jag ser någon som sitter i spagat. tycker även det ser så obehagligt ut när de som är med på dansen tänjer för att bli viga. de sitter med särade ben mot varandra och trycker fötterna mot den andras ben för att tänja ut. jag får bara en bild när jag tänker på det hur en råkar trycka för hårt så benen bryts av. såna tankar får jag ofta.tänker att jag borstar min hund nära huvudet, så vips råkar jag peta in en borst pigg i ögat…

#2 vågar inte prata med rektorn, men kanske kan prata med mentor om hon kan prata med rektorn eller nåt.

jag har även 'tvångstankar'. om jag t.ex. gör en kullerbytta, då vrider jag ju kroppen framåt, och sedan när jag gjort kullerbyttan 'måste' jag vrida kroppen bakåt också, en bakåt kullerbytta. annars känns det obehagligt i kroppen. känns som att jag typ måste 'dra till baka' kroppen, för att inte bli sned. vilket är väldigt jobbigt på dansen då vi böjer och sträcker hela tiden, vilket gör att jag hamnar efter, eftersom jag måste göra tvärtom efter innan jag kan börja på nästa sak.

OlgaMaria
1

Alla går inte dans på högstadiet och det är heller inte något som krävs för att komma in på gymnasiet. Ibland blir det fel och ibland kan det lösas. Och kan det inte lösas kan rektorn förklara det. Men ser inte vitsen av att tappa motivationen över något man varken behöver eller är intresserad av. Jag har också ändrat i mitt studieupplägg både på högstadiet och gymnasiet för att det skulle passa mig bättre. Oftast kan man lösa saker på bra sätt.

[Majbot]
0

Då ni tänjer under träning, blunda/titta åt ett annat håll från de andra eleverna?

OlgaMaria
0

#4 Ja, prata med din mentor! Ni kan ju också prata med rektorn tillsammans. Men kolla vad din mentor säger.

hund_katt
0

#6 det gör jag. men eftersom jag inte är med så säger läraren 'du måste i alla fall titta så du lär dig hur man gör' osv… varför skulle jag vara tvungen att titta om jag aldrig kommer göra det…

och skulle jag vara med så måste jag ju titta ändå..

sedan litar jag inte på de i klassen. är jätteorolig också att om jag var med skulle de trycka för hårt…

har liksom ingen användning av att vara vig. de yrken jag är intresserad av, varför skulle man behöva vara vig om man är t.ex. veterinär, jobbar på hund dagis eller liknande… ska man sitta i spagat när man ger ett djur en spruta eller när man går på promenad med dagis hundarna??

så eftersom jag inte har någon användning av det så vill jag inte göra något jag tycker är obehagligt och får kväljningar av som jag inte har någon användning av..

vf skulle jag vilja ändra min kropp till något jag inte mår bra i , som jag inte har användning för. mår redan bra i min kropp. varför skulle jag vilja göra den 'bättre' så jag mår dåligt av att leva i kroppen…

silverfiisk
0

Du skrev att andra klasser inte har dans. Menar du andra klasser i samma årskurs som dig då? Isåfall är det ju bara att ifrågasätta varför bara din klass måste dansa, eller så byter du klass helt enkelt.

[MiniPim]
8

Varför går du där om du inte gillar dans?

Karmatarerskanise
6

5-9 ts går en speciell inriktning där dans ingår. Men visst kan hon säkert byta till vanligklass. Jag anser ser dock att ts ska ta tag i alla sina konstiga tankar. Det är inte hälsosamt att gå runt med dom och dom påverkar vardagen för ts. Bättre att få hjälp och kunna leva normalt utan dessa begränsningar. ts; om det är vet. Du vill bli finns det ju ingen anledning för dig att gå den inriktning du går. Men i vilket fall dom bör du börja med att prata med skolsyster Om alla kobbiga tankar.

hund_katt
0

jag ville inte gå i klassen, men hamnade där ändå. den klass jag vill gå i är det fullt. klassen innehåller 25 elever minst, om jag mins rätt. och 5 av dom är tjejer, resten killar. där undrar jag med lite, varför tog dom in fler killar när det behövs fler tjejer och det finns fler tjejer som vill gå i klassen.

efter 6:an kan man häller inte byta klass, om det inte är så att man t.ex. är mobbad och vill byta klass, då finns undantag.

annars hade det funnits chans nu att börja i klassen jag vill. men får inte.

Karmatarerskanise
1

12 låter väldigt konstigt att du skulle blivit tvingad till en musikklass. Och vi kan ju läsa längre upp hur du sökte till den.

hund_katt
0

jag sökte till den som tredjeval. vi fick välja 3 profiler vi ville gå i. tog 1.natura 2.idrott och hälsa 3.musik och drama.

fanns allmän och internationell också, men internationellt var det ingen annan i min klass som skulle till, och allmän verkade tråkig. där tog jag i alla fall rätt, i allmän klassen började det två typ.. ja, bitchar. de går runt och muckar med varenda person som inte ser ut som dom, och säger massa otrevliga ord (det 'fula' sex-ordet, de 'fula' köns orden osv. k***** din mamma, m.m) vilket jag inte skulle mått bra av att höra de orden hela tiden.. skulle även bli mobbad eftersom jag gillar lordi och inte dom två gör det.

enligt mentorerna när jag frågat vf jag fick musik och drama, som jag valde som tredje val, medan alla andra fick deras första val, så sa de 'det var konstigt, du får fråga rektorn om det' men vågar som sagt inte prata med honom.

Karmatarerskanise
0

14 Då får dina föräldrar prata med honom.

silverfiisk
1

Vågar du inte prata med rektorn så kommer det nog inte att bli någon förbättring heller. Det skulle ju vara bra om du berättade hur du känner, och att du inte trivs i klassen eller med sakerna som ni måste göra. Varför vågar du inte prata med rektorn?

hund_katt
0

#16 vet inte… jag har svårt med personer som jag inte känner. vet inte om han är sträng eller dryg…eller vänlig och förstående. och det är det jag oroar mig för…

han tog ju in en lärare tillfälligt som kränkte eleverna. hon kom från.. Ukraina tror jag, och jobbade på Harrys (en bar som brukar bli väldigt stökig där jag bor).

vi hade henne som danslärare när vår vanliga var borta. så skulle vi dansa par-dans. alla tjejer ställde sig vid varandra, så var det 2 killar(de ända killarna + en till som var sjuk) som fick dansa ihop. då sa hon 'vill ni vara Gay? ni får vara Gay om ni vill, men ni kunde få dansa med en tjej så ni inte är gay' … aha..

till en annan klass var hon engelska vikarie. och gick fram till en elev 'You is a idiot' ..

och på en elev i en annan klass tog hon nacka-tag på.

det märktes direkt när man träffade henne att hon var konstig.. och tog flera månader innan rektorn sparkade henne. ändå hade många sagt till rektorn vad hon gjort.

så har inte helt förtroende för honom häller..

silverfiisk
0

#17 åh, okej. Det lät ju inte så bra det där med vikarien.. Men bara för att rektorn tog in en dålig vikarie så betyder det ju inte att han är en sträng eller elak person? Han kanske bara gjorde ett misstag. Jag tror att det skulle vara bra om du tog mod till dig och pratade med rektorn ändå, även om det känns lite otäckt. Om du absolut inte vill prata med honom så kan du kanske berätta hur du känner för en lärare/förälder som du litar på och känner dig trygg med? Så kan den personen prata med rektorn istället. Hoppas att det löser sig så att du blir nöjd! Man ska inte behöva vara orolig och rädd, eller bli tvingad till saker som man absolut inte vill eller klarar av. Berätta för dina föräldrar eller en bra lärare så kan dom säkert hjälpa dig så att allt blir bra. :) Lycka till!

hund_katt
0

hade dans i torsdags igen. nu anklagade hon mig för att ha filmat på lektionen…

för det första, har en skitmobil från 1700 talet, dvs, ingen kamera på mobilen.

för det andra, mobilen låg i skåpet i själva 'skolbyggnaden' medan dans och idrotts lokalerna ligger i en annan byggnad.

för det tredje, mobilen hade dött ca 3 timmar före dansen då jag glömde ladda den hemma.

kan man inte anmäla för att ha blivit oskyldigt anklagad?