Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 2749 ggr
Chiquita_animal
0

Mens :s

Hej jag är bara 12 år (snart 13 ^^) och jag tror jag fick min mens för drygt 1,5 år sen..Jag har alltid använt bindor och jag tycker det är jätte jobigt och obehagligt för det flyttar sig och är jätte rädd att det ska läcka ut..Jag har alltid viljat använda menskopp eller tampong, men när jag testade med tampong fick jag inte in den! Har försökt många gånger 😕Har dock inte testat med menskopp då jag tycker det är onödigt att köpa en när det kanske inte kommer funka, Det värsta är att vi har idrott och jag är rädd att tjejerna i min klass tycker det är äckligt ( jag är nog den enda som har..) och att det är kletigt när jag springer och allt. Ibland blir jag jätte ledsen för jag funderar på om ; varför får jag det så tidigt?? Jag kommer aldrig få ett normalt tonårsliv..Är jag den enda?? Är det så att tampongen är för stor? Eller är det de andra som är för litet (gillar inte att nämna det privataområdet 😐 ) Eller sätter jag i den fel? Har frågat mamma men hon vet inte, och försökt kolla på internet hur man sätter i en men det finns aldrig något vettigt och sen när jag ser på det så ser det omöjligt ut för lilla mig, Eller måste jag vänta, är jag för liten?? 😢 Snälla hjälp!

ChristineL
0

Jag kan börja med att lova att du inte är den enda i din klass som har fått mens! Jag fick när jag var 13 och då hade de flesta redan fått. Jag tycker absolut inte att du ska använda tampong om det inte känns bra/gör ont när du försöker sätta in den, ha ingen panik över det, använd det som funkar istället. Använd bindor med vingar så hålls den bättre på plats. Har nog aldrig hört om någon som blött igenom pga att bindan hamnat fel, snarare att tampongen blivit överfull.

[Tilde]
1

Jag fick mens som 11-åring (början av 6:an tror jag). Använde alltid bindor - de med vingar förhindrar ju läckage eller att bindan flyttar sig. Jag använde aldrig tampong eftersom jag blev så öm överallt under mensen (fast jag chansar på att tampongen är för stor för dig), men jag hoppas att andra kan ge dig tips och tricks. 

Dock började jag äta Cerazette i slutet av tonåren och slapp därmed både mens och mensvärk. :)

ececilia
1

Jag kunde inte ha tampong innan jag hade samlag första gången. Efter det var det hur lätt som helst.

Jag håller med dig, bindor är jobbiga.. Men köp menskopp och testa, det kan ju funka 🙂

// Evelina

Chiquita_animal
0

Okej Tack alla <3 Hoppas det är fler som svarar 🙂

[WickedAlly]
6

Instämmer i att du helt säkert inte är ensam, 12-13 är en väldigt vanlig ålder att få mens i även om det såklart inte är konstigt att få den tidigare eller senare än så. Jag fick min mens samma månad som jag skulle börja fjärde klass, kände mig lite som ett ufo om jag ska vara ärlig, och det är nog en rätt normal känsla när kroppen förändras. 

Har du minsta tampongstorleken? OBs gula är bra tycker jag, de är små och glider ganska lätt. Att du skulle vara för liten tror jag inte, men det tar lite tid att lära sig för i början kan det ju vara så att man är lite nervös och spänner sig. 

Jag hade lite vaselin på toppen av tampongen när jag skulle lära mig att föra in den, sen satte jag upp ett ben på toalettstolen och sen kände jag mig fram. Tampongen ska in och bakåt, och inte rakt upp trots att det verkar mest logiskt. Tar det stopp så prova att vinkla lite i taget tills det känns bättre. I OBs kartong så följer det med en bra "bruksanvisning" med bilder på hur tampongen ska sitta. 
Sen är det bäst att testa när man har som mest mens och inte i slutet då man kan vara lite torr för då gör det bara ont.

Sen får man öva lite då och då när det känns bra och till slut brukar det gå. Känner man sig ändå inte bekväm med tampong så är ju bindor med vingar som det tipsats om ovan bra :)

Pinglan00
0

Bindor med vingar rör inte sig;)

Och du är nog inte ensam. Jag fick min i början av 5:an. Då var jag den enda i min klass men i parallel fanns det redan några. Och nu s borde det i alla fall vara mer en dig som fått det. Så skämmas ska du inte. 

Jag gjorde precis som #5 skriver. Men trivs mer med bindor ändå.

simskakan.blogg.se

En blogg om TS4

jojjon
0

Jag fick min när jag var 13. Jag haft alltid haft binda sedan första gången och det var inte förrens i 9:an som jag tänkte att jag skulle prova tampong då jag var rädd att bindan skulle läcka när jag satt ner.

Jag började med den minsta storleken, O.B mini, jag kände den när jag gick och visste att då satt den för långt ut men jag fick inte in den längre så jag antog att jag inte kunde ha det. Jag läste lite på internet om det och hittade då Tampax. Tänkte att jag skulle ge det ett försök och där fanns min lösning. Tampax är guld värt om man vill prova tampong men inte vet hur den ska sitta eller så. 
Mitt tips är alltså att prova med tampax, annars tar du en o.b mini eller den typen du har hemma och tar vaselin på tampongen OCH fingret (hela). Det var detta som var mitt problem. om jag blöter mitt finger med vatten så glider fingret lätt med in.

Lycka till! :)

(Bild på en tampax, som ett rör utanpå tampongen som är hal. Du för in den till det "räfflade" där utanpå som du ser och trycker in röret som är under.) Svårt att förklara men man kan söka på internet :)

https://www.google.se/search?q=tampax&espv=210&es_sm=122&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=jzzhUqnFHsOwywOe7IDgDw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1366&bih=615&dpr=1#facrc=_&imgdii=_&imgrc=stldZrhdY_I1EM%253A%3BfDrOoyU-uQkvrM%3Bhttp%253A%252F%252Fmedia.expatsgrocery.com%252Fmedia%252Fcatalog%252Fproduct%252Fcache%252F1%252Fimage%252F958x%252F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%252F4%252F0%252F40339.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.expatsgrocery.com%252Ftampax-applicator-tampons-regular-48%3B958%3B958

Chiquita_animal
1

Okej tack alla :3 Skulle vilja testa den där tampax #7 😂

jojjon
0

#8 Dom är jätte bra (och hygieniska) Prova om det funkar, det är värt det ;)

-Idaoh-
0

Min mamma köpte några paket med tamponger till mig innan vi åkte utomlands (detta var vid min 2a mens) så jag skulle lära mig hur de funkade innan vi åkte utomlands då jag vägrade binda då jag blödde 1-2 dagar extra för att de sista måste rinna ner osv (jätte jobbigt) .

Det var bara att sätta sig på toa och läsa bruksanvisningen och testa tampong efter tampong tills man fick in den korrekt . Jag testade olika ställningar (kan tolkas fel) tills jag hittade min ;) vissa kör hukandes på golvet , vissa som man torkar sig och andra med ett ben upp på någonting . 

i början va de klurigt att få in den rätt längd in i "musen" . men kom fram till att ett pekfinger i längd är ok . Man känner av hela tampongen ifall man inte har korrekt placering .

Väldigt klurigt då den ska in en tampongslängd (och nån cm till) och sen böjas bakåt . Bara att testa sig fram =)

Då jag inte gillar bindor så kan jag bara rekommendera tamponger , super najs att slippa oroa sig på natten !

Jamie+Engla
0

Ok ts om jag snor din tråd lite? Min mamma avskyr tamponger o annat o vägrar låta mig använda det. Funderat o tittat massor på menskopp men de e knappast lönt att kolla. Hon vägrar. Hur ska jag göra? Vill inte använda bindor men vill inte fråga mamma mer. (Tjatat ett år typ). Hjälp! Vill ha en menskopp :(

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

ChristineL
0

#11 - Varflör måste din mamma veta vad du använder för mensskydd? Det har ju inte hon med att göra.

KesoMonstret
2

"Aldrig kommer få ett normalt tonårsliv" Mensen är ju en del av tonåren.

[Glitterregn]
0

#11 Din mamma har inget rätt att bestämma över din kropp. Om hon inte gillar tamponger så köp dina egna! #0 Du har fått jättebra tips här, jag gjorde som dom första redan har skrivit :)

Chiquita_animal
0

Tack så mycket alla 😂

Erica❤
0

Det är din kropp och du bestämmer över den och du borde få välja vad du vill använda

mejamylove
0

#14 Tamponger är dock väldigt dyrt :/

Cazzos
0

Du behöver inte berätta för dina klasskompisar att du har en menskopp (om du skaffar en) först och främst… 😉