Jobba på mc donald's
Hej! Jag har ganska många frågor och är rätt förvirrad
Jag har fått erbjudande om att gå på jobbintervju om ett deltids sommarjobbb på donken. I min ålder får man 12 500 i månaden, så jag antar att jag kommer få 6000 kr av det sommarjobbet?
Intervjun är den 4 mars, när måste jag senast boka tid?
Jag har även sökt till andra donken som ett vanligt deltidsjobb vilket jag hellre vill ha, vill tjäna så mycket som möjligt. Jag vill liksom inte säga ja till sommarjobbet om jag får nåt av de andra jobben, men samtidigt vill jag inte säga nej till sommarjobbet och riskera att inte få nåt jobb alls..förstår ni vad jag menar?
Hoppas nån kan hjälpa mig. Skulle också vilja ha tips till intervjun, har väldigt svårt att prata med folk (har lite social fobi). Också om nån kan berätta hur det var för den att jobba på donen.
Tack! :)
Att jobbs på mcdonalds kräver ju mycket kundkontakter. Passar det dig om du har social fobi? Att gå på intervju är ju inte att få jobb. Så gå på intervjun. Får du sedan ett ja tycker jag du ska ta dwt och inte riskera att tacka ner och sedan stå utan.
Om du gör ett bra jobb under sommaren så finns ju chansen att du får fortsätta jobba extra även efter sommaren!
Hur mycket du kommer tjäna går inte att säga, det beror på hur många timmar du får jobba. Jag jobbar ca 70% på McDonalds och får mellan 8000-13000 varje månad, beroende på hur många timmar jag får och om jag jobbar mycket kvällar/helger (OB-tillägg)
Jag vet inte hur du fick reda på att du skulle ha intervju, men jag fick en länk till en hemsida där jag skulle in och boka tid.
Det är stressigt att jobba på donken, och man får ha rätt mycket skinn på näsan då det är väldigt intensivt i början - man ska lära sig mycket på kort tid, det är mycket nya människor osv.
Johanna - Instagram
#1 Jag hoppas att komma över det och att lära mig bli bättre på att prata med människor, hoppas jag inte gör bort mig :( Vet inte vilket annat jobb som skulle passa mig, känner att jag måste börja nånstans. Om jag får jobbet, kan jag sedan tacka nej?
#2 Sommarjobbet är deltid 20h/vecka och jag är 16 år. Jag sökte till jobbet via deras hemsida, fick meddelande att jag skulle komma på intervju och nu ska jag välja vilken tid som passar mig.
Tack för svaren!
#3 du kan alltid tacka nej, jag brukar alltid gå på x antal intervjuer sen i lugn och ro bestämma mig vart jag vill börja när jag vet vilka som vill anställa mig
Du kan ju räkna på att du hamnar på 6000 som sagt i månaden, men i och med att det är donken så bör det hamna en hel del obekväma arbetstider etc som ger lite extra tillägg, dock osäkert hur mycket det blir om ni jobbar 20 timmars veckor! Vet heller inte hur donken har det men 100% på t.ex lördagar brukar inte vara helt ovanligt på andra ställen= 150kr/h
Du kommer ju inte att behöva skatta något heller om du inte kommer över ~18000 tror jag det är och det är bara att hugga så mycket sena tider du kan om dom behöver folk = mer pengar = mer roligt att jobba
Ångrar du dig och absolut inte vill jobba på donken, gå på intervjun iallafall och tacka nej efteråt, alltid bra att bli bekväm med intervjuer!
lycka till
#4 Tack! Borde jag ta med betyg eller något annat till intervjun? Kan du berätta lite om dina intervjuer?
Jag har aldrig tagit med betyg, men och andra sidan så om du går i skolan har du ju inget cv, så det skadar inte att ha med för säkerhetsskull så man har något att visa upp om det skulle komma på tal!
Jag går mest på positivitet utan att vara inställsam, en rekryterare skiter egentligen i just svaren då 99% redan har färdiga svar utan går mer på inställning, speciellt på arbetsplatser som donken, ica etc är mentaliteten och hur man kan fungera i just deras grupp viktigare än om man kan klura ut ett bra svar på en vanlig fråga.
Var den du är och säg att du vill jobba och får du frågor som kanske verkar ovana, typ "skulle du kunna vara arbetsledare? stänga? ta hand om problemkunder?"
Ett "Ja, fast jag har ingen tidigare erfarenhet men är villig att prova på allt" är alltid bättre än "nej, jag står helst bakom och packar eller nått"
Har alltid sagt ja till svåra, omöjliga och saker jag aldrig trodde jag skulle klara av, det har alltid varit värt det, alltid klarat av det och ingen kastas in i situationer utan att bli visad hur man gör först och en som alltid ställer upp får alltid förtur före de som försöker smita undan. Vilket betyder mer övertid, och mer lön!
Tänk bara på att slappna av, dom dömer inte hur du rör dig, varje ord du säger eller bits. Ser man ordentlig ut, är trevlig och glad så brukar det räcka långt! Sen får man inte alla jobb, men man lär sig något av allt
#6 Tack så jättemycket!
Såhär står det i inbjudan jag fick: "intervjun kommer att hållas i****. Gå upp för trappan så kommer vi att möta upp er vid receptionen.
Om ni har problem med att…"
Betyder det att det är en gruppintervju?
Kan möjligen vara 2 och 2 eller 3 och 3
men oftast har dom kanske från 9 till 13 som dom intervjuar eller liknande
Troligen är ni fler än en eftersom donken brukar ha en hel del sökande
Hur går en gruppintervju till? Kommer chefen ställa enskilda frågor eller frågor som den som svarar först får svara på? I grupp blir jag bara osäker och inte för mig och "gömmer" mig. Fan..
Så som du beskriver dig själv så tror jag inte att McDonalds är rätt jobb för dig, tyvärr. Social fobi och osäker i grupp.. McDonalds handlar om att vara bland människor och prata med kollegor och kunder.
#11 det är inte den som svarar först får svara utan det styrs av den som intervjuar
som ett kontrollerat samtal med allihopa där man får enskilda frågor på de man pratar om!
ibland kan de vara samma fråga till alla, ibland inte!