brytit arm/stukat-självbehandling
Min arm gör riktigt ont. Ja var på fest igår och gjorde nå riktig konstig rörelse väldigt intensivt. och när ja kom hem hade ja lite ont i armen. under natten sov ja som en stock men vaknade men sjukligt ont i hela vänster arm. jag kan röra armen men får en kraftig smärta.
Jag börja ta lite på armen c.a 15 cm över handleden tröck ja vid sidan så inte imitten o ja fick en kraftig smärta mot armbågen och hela armen. SÅ STARK ATT JA VILLE GRÅTA. o de kändes som om nån del där inne rörde på sig. varje gång ja klämde lite. nått ben som stack ut kanske..
Iaf min morsa frågade mig, har du ramlat eller? o ja sa nej de har inte.
låter de som en stuckning eller nått brutet?
va kan man göra hemma åt det?
kan de vara farligt? ja har jätte ont just nu vill gråta
Det bästa är att söka vård, fall ifall. Är det brutet är det ju extra viktigt att någon tittar på det! Vet inte vad man kan göra hemma, som sagt är det bästa att ta sig till vårdcentralen eller något för det låter rätt illa. :/
Är det brutet så brukar det bli svullet och blått, så jag gissar på en stukning. Linda armen och ha den i högläge. Gör det extremt ont så ta kontakt med sjukvården. Är armen bruten så behöver du vård så fort som möjligt för att inte förvärra skadan. Ring 1177 och beskriv problemet så berättar dom vart du ska vända dig eller vad du kan göra hemma för att lindra smärtan.
Glömde skriva en sak.. Hade armen varit bruten så hade du antagligen haft ont direkt, inte efter en stund. Så var det iallafall när jag bröt armen. Sök vård för säkerhets skull. :)
Annars kan du oxå ha råkat sträcka armen eller i värsta fall kan du ha råkat få en fraktur på någon sena i armen, bäst att söka vård så någon erfaren får titta på den!
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
#3 Bara för att något är brutet behöver det inte kännas direkt. Sparkade in i väggen under natten och vaknade av att det värkte lite men sov ett tag till, skulle gå upp och dricka och först då fick jag så in i helvetes ont.
-
stukningar kan göra helvetes ont! ibland nästan värre än benbrott
men känns något trasigt inuti kan det vara värt att bli röntgad