Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 7632 ggr
bellisan
0

gråta tills man spyr

Har verkligen inte en blekaste aning var jag ska fråga detta så vi försöker här. Vet inte hur det är för er men när jag gråter mycket, jättemycket, så kan jag få en känsla av att jag mår illa och behöver spy, ibland spyr jag. Har länge undrat varför så finns det någon här som vet vad det beror på/kan bero på som kan förklara det för mig? Vill gärna oxå veta om det finns någon man kan göra åt det? Är väldigt tacksam för alla svar

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

• Paul Walker
Lia
4

Detta är min teori:

Vad händer när man gråter på det viset du beskriver? Jo, man spänner sig något fruktansvärt!
Och vad händer när man håller på att spy? Jo, man spänner sig även då, precis på samma sätt. Helt ofrivilligt självklart. Jag tänker som så att när man gråter så hysteriskt, så spänner man sig väldigt mycket. Kroppen känner igen den spänningen som en kräkreflex och förbereder sig för att spy. Det är helt enkelt spänningarna som strular till det, och får kroppen att tro att man måste kräkas. Om man då alltså försöker lugna ner sig och slappna av lite då och då under attackerna, så kommer magen lugna ner sig, och man har inte längre något behov av att kräkas. Därför är det viktigt att varva ner (det gäller ju även för syreupptaget, men det är en annan historia)

Detta låter i mina öron mest logiskt. Hoppas det hjälpte! :)

Cazzos
1

Jag tror att du gråter så mycket och så hårt att som #1 säger, du spänner hela överkroppen och får en känsla av att spy. Jag tror mest att det är muskelspänningarna i halsen som gör att man känner sig spyfärdig 😓