Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 2313 ggr
fridanordqvist
0

Sommarjobba utomlands?

Funderar lite på att söka sommarjobb utomlands, så funderar lite på hur det går till osv. Läser justnu för fullt på arbetsförmedlingens hemsida, men alltid bra att höra folks åsikter och erfarenheter. ^^

Nån här som har jobbat utomlands? Tänker inte bara på Norge, Finland osv, utan alla möjliga länder! :3

Hur gjorde ni när ni sökte? vad jobbade ni med? Hur bodde ni? Hur länge var ni där? Behövdes skattesedel eller liknande? Hur fick ni den isf? 
Vill ha all information ni kan ge, ös på bara! :D

silverfiisk
0

Är det något speciellt du vill jobba med? Jag har jobbat som au pair i London under en sommar. Jag sökte inte, utan jag fick kontakt med en familj privat. Jag bodde hos familjen och fick mat osv av dom. Jag jobbade i ca 2 månader. Jag kan absolut rekommendera att vara au pair, om du tycker om barn. :)

fridanordqvist
0

barn, djur, måla om.. spelar ingen större roll, sålänge det är praktiskt ;D

Au pair har jag sett massor av, fast bara för 12 månader eller mer.. 
Finns iofs fler sidor än arbetsförmedlingen, men har inte hunnit längre än den sidan än, får fortsätta leta bara! ^^

knugi
0

Det är lite olika regelverk för sådant!

t.ex i Norge så får du tjäna en viss summa utan att behöva skatta eller om det är låg skatt 10% eller liknande, troligen behöver du iallafall ett skattekort för att din inkomst ska registreras officiellt men säkrast är att prata med skattekontoret där du ska jobba vilket är lite knivigt då man inte direkt är i Norge särskilt ofta om man bor i Sverige!

Jag föreläste faktiskt om detta för 7-8 år sen men det har ändrats regler osv så jag vågar faktiskt inte säga något 100% säkert 

om du vill kan jag länka en något utdaterad "jobba i norge" guide som jag gjorde då!

Den är rätt lång så kladdar inte ner din tråd innan jag vet att det är något du vill ha!

mvh

fridanordqvist
0

länka gärna! All info är bra att ha :)

knugi
0

-VIKTIGT-Ring till försäkringskassan och säg att du skall jobba i Norge, då kommer det att skickas hem ett papper som du ska skriva på. -VIKTIGT- Jag ringde själv och sa det och hon i telefonen berättade att det räckte med muntligt avtal men senare när jag redan åkt så skickades det hem papper jag MÅSTE skriva på vilket gjorde att allt blev mycket mer krångligt än det skulle behöva vara då jag inte hade någon adress att skicka papperna till. 

Skall du jobba mer än ett år ska du även avregistrera dig från folkbokföringen.

Skaffa dig ett internordiskt flyttningsbevis från folkbokföringen på Skatteverket i Sverige innan du flyttar.

Kan även vara bra att besöka din bank och beställa lite norska kontanter.

Medborgarskap
Du förlorar inte ditt svenska medborgarskap för att du flyttar utomlands
och avregistreras från folkbokföringen.
Reglerna för detta hittar du på www.migrationsverket.se .
Du förlorar inte heller ditt svenska medborgarskap om du blir medborgare
i ett annat land.

Direkt till jobbet:
www.finn.no 
www.nav.no 

Rekryteringsføretag:
www.adecco.no 
www.proffice.no< ;- klart bäst enligt egna erfarenheter
www.toptemp.no 
www.manpower.no 
www.jobzone.no 
www.kellyservices.no 
www.norgesvikar.no 
www.orcus.no 
www.personalhuset.no 
www.exactbemanning.no 
www.rettbemanning.no 

1. Registrera ditt CV på en bemanningsbyrås hemsida, ex: www.manpower.no 
2. Leta igenom de tjänster som ligger ute på hemsidan och sök ALLA som verkar intressanta, du kan välja sen om du vill ta det, hjälper dig att hålla humöret uppe att se att det inte är lika drygt som i Sverige.
3. Ring den konsulent som står som kontaktperson, presentera dig närmre så att konsulenterna verkligen får reda på att du finns, vilket automatiskt gör att du "hamnar högre upp på listan".

Bostadslänkar
www.finn.no (största och bästa sidan)
www.hybel.no 
Viktigt att veta: När du hyr måste du normalt sett betala deposition för tre månader motsvarande tre månaders hyra. Om allt är ok när du flyttar ut så får du denna deposition tillbaka, annars dras pengar från depositionen för att återställa till samma skick som det var när du flyttade in. 

Skattekort:
Skattekort ansöker du om från www.skatteetaten.no . Du måste bifoga kopia av pass etc. och det är ganska lång behandlingstid för att få skattekortet. För att skynda på processen kan det vara smart att lämna in ansökan manuellt till ditt lokala likningskontor(skattekontor) i den staden du skall jobba. All information finns på. www.skatteetaten.no På skattekortet står hur mycket skatt din arbetsgivare skall dra av och du tilldelas i samband med skattekortet också ett så kallat D-nummer som blir ditt norska personnummer.

Skattekortet har två delar, den översta (del 1) lämnar du till din arbetsgivare. På den står ett sk. tabellnummer och det är en tabell arbetsgivaren betalar skatt efter

Del 2, den i mitten som skall levereras till bi-arbetsgivare kan det stå en procentsats som är högre än. Denna kan du ge till en firma om du jobba extra åt dem t ex. Procentsatsen är din marginalskatt.

Deklaration
Deklaration heter "selvangivelse" och om allt är inrapporterat korrekt så behöver man inte göra något för att godkänna den. Har man ändringar så ändrar man det som skall ändras och skickar in som vanligt.
Detta gör du på www.skatteetaten.no 

Räkna ut din skatt: http://www.skatteetaten.no/Tem plates/Selvbetjening.aspx?id=6 2452&epslanguage=NO 

Vad tjänar man?
Lönestatistik från Statistisk sentralbyrå 2007: http://www.ssb.no/emner/06/05/ lonnansatt / 

Banker:
För att din arbetsgivare skall kunna betala ut lön krävs det att du har ett norskt bankkonto. Glöm inte ta med pass - och personbevis på ditt norska personnummer är du går till banken.
www.dnbnor.no 
www.nordea.no 
www.handelsbanken.no 
www.skandiabanken.no 

Smart att välja en bank som du också kan ha i Sverige eftersom eventuella överföringar av pengar går fortare och billigare då.

Ditt bankkort fungerar också som idkort, med ditt ansikte och ditt norska personnummer på baksidan. Mycket praktiskt.

Vad kostar det annars då?:
El är billigare än i Sverige, uppvärmning kan ingå, se efter "sentralfyring" eller "fjernvarme"
Varmtvatten ligger antingen i hyran eller via elräkningen om man har egen uppvärmning, så också ofta städning av trapp och andra vaktmästartjänster.

Busskort: http://ruter.no/Billetter-og-p riser (Oslo/Akershus)
Bredband och telefoni: http://www.itavisen.no/surfkal kis / 
Tåg: www.nsb.no 

Föra in egen bil:
www.toll.no 
Det kostar pengar att ta in bil i Norge om du har för avsikt att vara här mer än ett år. Det är dock smart att "betala in" bilen i Norge och sedan sälja den här, begagnatpriserna ligger motsvarande högre än i Sverige. Man gör avdrag i införselavgiften beroende på hur länge bilen varit registrerad.
Att behålla bilen svenskreggad trots att man bor här längre tid kan kosta hela intullningskostnaden + böter.

Var ligger vad?
www.gulesidor.no/kart

yoanna
0

Nu har jag inte jobbat utomlands men hade jag kunnat så hade jag gjort de, och om jag fick välja helt fritt skulle de va kanske london eller något som inte är såå långt från sverige och skulle helst vilja jobba med djur. 
Skulle va roligt att följa din resa sen om du hittar nått :D

fridanordqvist
0

#5, tack för bra info om norge! ^^

#6, om det blir nått jobb så ska jag försöka komma ihåg att uppdatera, men kanske inte blir förns nästa år eller så heller, eftersom jag kanske är lite sent ute med att försöka förstå allting nu ^^

Moalinn
0

Åh, har kollat mycket nu de senaste dagarna på att bli au pair men vet inte riktigt hur man går till väga och tycker det är lite dyrt 🤐

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

silverfiisk
0

#8 Prova, det är superkul om man hittar rätt familj! :) det finns olika hemsidor där man kan skapa ett konto och välja vilket land man helst vill jobba i. På hemsidan kan du se familjer som söker au pair, och dom kan se din profil. Annars kan man göra som jag, ta kontakt med en familj privat. Dyrt? Hur menar du då? Du tjänar ju pengar när du jobbar:) vissa familjer går med på att betala tex hela eller halva resekostnaden, om det var det du tänkte på :)

Moalinn
0

Om man går in på olika "företag" så kostar det minst 5000kr. Man får väl tillbaka dem när man jobbat, men ändå.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

silverfiisk
0

#10 ah, okej. Har inte så stor koll på hur det går till när man söker genom företag, eftersom jag inte har gjort det själv. Håller med om att det var ganska dyrt.