Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettsex-och-samlevnad
Läst 1501 ggr
[[Josefin97]]
0

Gravid?

Hej!

Jag har mina funderingar på om jag kan vara gravid men tror inte jag är det. 
Äter Cerazette(minipiller) sedan 28 augusti. Min pojkvän och jag hade samlag i november/december och vi körde utan kondom för han är duktig och känner när han är på väg att komma och då drar han ut men den här gången vet jag inte om han glömde eller om han inte hann dra ut den för han kom i mig och jag har inte haft mens sen i december och jag är orolig. 

Jag har bokat tid hos ungdomsmottagningen i morgon bitti så får vi se om det är negativt. OM det skulle visa sig att jag är gravid så kommer jag boka en tid hos abortmottagningen direkt efter om det skulle vara så, och boka en tid hos en kurator som jag kan prata med innan och efteråt. 

Jag vet själv att jag är för ung, är bara 16 år gammal och har hela livet framför mig. Jag har förvarnat min pojkvän att jag ska ta ett graviditetstest och och berättat allting för honom att jag är orolig men jag har hans stöd. 

Tack för att ni orkade läsa

Fridaaaa
0

När jag började med Cerazette så var mensen väldigt oregelbunden och nu har jag inte den alls, annat än när jag glömmer ett piller.

Skönt att du har hans stöd och hoppas det visar negativt så du slipper abort.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

viktoria91
1

Om du tar ppiller är risken inte stor att du är gravid. Inte ovanligt att mensen försvinner vid Cerazette eller dröjer några månader mellan.

Indriz
3

Om du äter minipiller så är chansen för att bli gravid inte särskilt stor, men det är ingen omöjlighet. Cerazette är dock känt för att man kan förlora mensen helt eller delvis i långa perioder. Så troligtvis är det det som påverkar dig!

Men en sak till som jag ville nämna. Det här med att han drar ut innan han kommer är absolut ingen garanti för att du inte ska bli gravid (om du inte har kondom)! Nu låter det ju som att ni använder både preventivmedel och kondom.
Men det är nämligen så att killar har något som heter försats, vilket betyder att han producerar sperma hela tiden under samlaget, och det rinner ut. Så har du sex utan kondom så vet att det rinner sperma ur honom kontinuerligt, även innan han kommer! - Bara som ett tips i fall du trodde att det var en ganska säker metod.^^

Oroa dig inte innan du vet. Cerazette är som sagt högst troligast den skyldige. Lycka till med allt!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

[[Josefin97]]
0

#1 Skönt att höra. Folk har sagt att mensen kan bli oregelbunden. Tack!

#2 Bra att veta, tack.

#3 Jo, det har jag hört förut. Det kan det vara också. Vad jag har hört så i försatsen så lever inte spermierna utan är döda? Eller jag kanske har fel. Vi har inte alltid kondom men han har aldrig kommit i mig förut för då har jag haft mens som vanligt innan detta hände.

Fridaaaa
0

#4 Spermien lever även i försatsen. Man kan bli gravid på den om man har otur.

1zzabella
0

Det är lite oroväckande när du skriver att han drar ut den och att han är bra på det. 

Det är inte en försäkring på att du inte blir med barn! Som #5 säger det finns spermier i försatsen. Den är väldigt svårt att undvika! 

SÅ var försiktig!

viktoria91
0

Ppillrena ska ju skydda mot graviditet, inte alltid det gör det men men. Jag har aldrig varit med om att killen dragit ut när jag tagit pmedel.

[[Josefin97]]
5

God nyhet, jag är inte gravid. Det visade negativt!

Indriz
1

Åh, vad skönt för dig! Grattis!(?) 😂

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Fridaaaa
2

#8 Vad bra! 
Du har kanske lite som jag hade då, lite oregelbundet i början och kanske uteslutet med sen. Du har ju inte haft så länge ändå och det kan ju ändras beroende på vilka p-piller man har också 🙂