(X) Tom och Jerry
Asså, jag tycker att Tom och Jerry är ett riktigt dåligt barnprogram. Alltså, de slåss, och i ett avsnitt har Jerry skjutit Tom i huvudet! Det är ett våldsamt program och jag tycker att det borde tas bort. Eller? Jag vet inte varför jag uttrycker mig om detta, men jag tycker bara att det är dåligt emot barn som kommer på denne katt och denne mus. Någon som håller med? (Anledningen till Xet i rubriken, så tänkte jag plats tt vissa inte tycker om att höra att folk skjuter varandra, asså, a, ville bara vara säker)
Trololololololololololo
Visst är det rätt våldsamt, men så länge barnet är tillräckligt stort för att förstå att det är på låtsas (och att man inte ska göra så), så tror inte jag att det är direkt skadligt. Sen beror det såklart på barnet också, vissa är känsligare än andra.
Jag kollade mycket på Tom & Jerry när jag var yngre, och har inte fått några men av det.
//Jessie

är uppvuxen med Tom & Jerry, Ren & Stimpy, och alla gamla cartoon network serier som är i stort sett barnförbjudna nu för tiden, men inte har jag tagit ngn skada av det, det är tecknat…på låtsas och kan inte barn förstå det så bör de inte vara i närheten av vare sej TV eller Dator resterande av livet.
då är det väl värre med småbarn som ser upp till "kändisar" som har ett förkastligt beteende och som är en fara för sammhället och alla de som avgudar dom ?
You can't spell Bitchy without Itchy
För mycket idag som anses osunt för barn, på tok för mycket.
Vi är flera miljoner som är uppvuxna med tom och jerry som barnprogram, och nog blev vi helt ok i knoppen för det.
Snarare att de får en mycket välplacerad chans till att lära sig skillnaden mellan cartoon och verklighet, mellan film och verklighet.
Skydda inte barnen så förbaskat mycket, de far inte illa av allt oetiskt eller osunt här i världen, finns för många generationer som bevisar detta för att det ska vara nått att tvista om….inse istället bara att det faktiskt finns bättre saker att gnälla om.
// Paltfan
Jag tittade på Tom och Jerry hela tiden när jag var liten och jag älskade det. Men även så berättade mina föräldrar att detta bara var tecknat, ingenting som fick hända och vissa saker som bara är allmänt omöjligt.
Jag tycker att det är föräldrarnas ansvar att berätta för sina barn, att diskutera och prata om sådant så att barnen förstår skillnaden.
Nästan alla barnprogram som visades i början av 2000 var hur våldsamma som helst. Ett exempel på både våldsamt men även fruktansvärt läskigt är Kurage den hariga hunden (Courage the cowardly dog på engelska). Men även där så förstod jag som barn att det inte var riktigt.
Varför ska allting tas bort och censureras istället för att föräldrar och vuxna ska förklara, prata och diskutera med sina barn?
Det är föräldrarna som uppfostrar, inte TV:n.
Förstår inte varför allt ska vara så barnförbjudet som det är idag. Om man tittar på vad som går på cartoon network idag.. Eh.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Med tanke på att åttaåringar sitter och spelar GTA och andra våldsamma spel för 18+ så tycker jag inte att Tom & Jerry är så farligt. Jag tror att barn förstår att det är på låtsas när det är tecknat.
Jag tyckte det var jättelöjligt när tv4 på 90talet meddelade att de fick så många arga brev från föräldrar att Darkwing Duck var för våldsamt att de slutade sända det. Men att t.ex. Tom och Jerry fick vara kvar som många av sagda föräldrar vuxit upp med själva.
Har kollat igenom Darkwing Duck i vuxen ålder på engelska och det fanns verkligen inget jag skulle kalla våldsamt där. Speciellt inte i jämförelse mot andra program.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tyckte alltid om Tom och Jerry, jag fattade redan när jag var 3 år att det inte var på riktigt och har aldrig vävt in deras beteende i min verklighet. 😉
Tycker det finns mycket sämre program, kanske inte till innehåll men att det inte finns något värde i det. Tror att det är bättre för barn att se på T&J än att spela GTA i alla fall. :)
Jag tittade inte på Tom & Jerry när jag var liten, delvis för att min familj i princip bara använder tv för att titta på nyheter men även för att jag (förlåt alla som älskade programmet) tyckte och tycker att det, tillsammans med allt annat på cartoon network är skräp. Men nästan alla barn fattar att det inte är verkligt, ingen tror ju att man kan bete sig som Kalle anka.
Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling
Då tycker jag hellre att man inte ska låta barn se på nyheterna.
Tom & Jerry var hela min barndom. Jag älskade det och förstod mycket väl att allting var på låtsas. Det som dock har satt kvar i mig är programmet kurage den harige hunden som förstärkte min rädsla för mörkret men även det programmet älskade jag.
Kan ju tillägga att Vintergatan var något jag var livrädd för och satt med skräckblandad förtjusning och kollade på. När programmet var slut rusade jag upp ur källaren som jag satt i och kollade på tv. Men inte är det speciellt läskigt eller våldsamt egentligen. När den här skräckförtjusningen försvann i o med att jag blev äldre så slutade jag kolla på det. Det blev supertråkigt och barnsligt istället för att man såg hur 'fult' allting var gjort haha.
Nej censuera ingenting, det är nog bara bra att ett barn får se olika typer av saker för att kunna lära sig jämföra och vad skillnaden är på verklighet och på låtsas.
Medarbetare på bildredigering! :)
Ja, varför förbjuder vi inte allt istället? Jag tycker inte om Adventure Time, varför tar inte CN bort det?
garvar
I can't drown my demons, they know how to swim.
Jag tycker också att det har funnits (eller finns) allt för våldsamma barnprogram. Men å andra sidan är Disney-filmer också ganska våldsamma och hemska - i alla fall klassikerna. Tror inte det påverkar barn så mycket som man tror, men jag hade inte låtit en 4-åring se sånt utifall. 😛
Jag har tittat på Tom och Jerry i över 20 år och gör fortfarande.
Och jag hade ju hellre sett att mina barn tittar på det än Hanna Montana