Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 3229 ggr
Natalieforsbom
3

Hoppa av skolan

Vet ni hur det blir om man hoppar av ? hur får man praktik ?

Jag går nämligen tvåan och ska byta skola alltså gå om men undrar om man kan få praktik  tacksam för svar ! :D

[rumelle]
3

Det kan vara svårt att få både praktik och jobb om man inte har gått färdigt gymnasiet. Det bästa är nog att fråga på arbetsförmedlingen. De brukar ha koll på om det finns företag med praktikplatser i området.

JohannaEkroth
0

Man får praktik genom skolan, det fick jag iaf. Jag blev satt på (hette det då) Individuella Programmet, under tiden jag gjorde min praktik. Det var på ett dagis.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Fridaaaa
2

Hade jag varit dig hade jag gått klart gymnasiet.
Det är svårt att få jobb om man inte gjort gymnasiet, praktik kan man ev få. Man får även lägre ersättning från fk när man inte har gjort klart gymnasiet.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
0

Man får ofta extremt mycket lägre lön om man inte är utbildad (speciellt om man inte har tagit studenten). Så det skulle jag inte rekommendera, speciellt inte om du kommer på att du vill jobba med något helt annat i framtiden. 🙂 Det är ju bara drygt ett år kvar!

[Tuulikki]
0

Får man fråga varför du vill hoppa av? Kan finnas bättre lösningar bara att du inte hittat nån :) jag själv hoppade av, men hittade min lösning och får min utbildning. Tar till och med studenten innan mina gamla klasskompisar gör det ;)

Kurre97
0

Jag tyckte det är inte nödvändigt att hoppa nu , det är bättre,med att har slutat skolan. Men det bestämmer du själv! ;)

Afturelding
0

Men TS skriver ju att hen vill byta skola, inte hoppa av "för alltid". Jag hoppade också av gymnasiet (första gången för att byta program och andra för att gå på folkhögskola) men har min behörighet nu. Har läst på högskola och universitet i ett år.

Prata med din skola och se om de kan ordna en praktikplats, och kontakta AF.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Fridaaaa
1

#7 Fast hoppa av och byta är två olika saker, så TS har skrivit väldigt luddigt i så fall, eftersom det skrivs om både och, så är lite svårt att veta vad det igentligen handlar om.

Afturelding
0

#8 Man måste dock hoppa av gymnasiet om man inte får komma in i en klass på en gång. Man skriver av sig på skolan och söker om på samma sätt som man sökte första gången.

/Rebecca

Fridaaaa
0

#9 Vet en som bytte, som fick vänta, men hon behövde inte hoppa av.

Afturelding
0

#10 Man kan lyckas göra så om man byter mellan två snarlika program (typ natur -> samhälle), men byter man mellan två helt olika (jag bytte samhälle -> textil design tex) och måste börja om i ettan så avskrivs man. Skulle TS däremot lyckas få en praktikplats genom skolan under resten av terminen så står hen kvar på skolan till sommaren 🙂 Måste hen däremot söka via AF så är det att likställa med att hoppa av, eftersom att man inte står skriven på en skola.

Jag tyckte i alla fall att TS var tydlig när det står "Jag går nämligen tvåan och ska byta skola alltså gå om".

/Rebecca

Fridaaaa
0

#11 Det var inte så snarlikt hon bytte till men många ämnen kanske hon redan läst och så, men jag vet inte. Hon behövde inte hoppa av i alla fall :) Men beror kanske på av vilken anledning man byter också.
Ja det är tydligt men sedan rubriken står det "hoppa av", alltså blir det ju lite delat där.

Natalieforsbom
0

Tjenare ! Nu äre så här va jag ska hoppa av för att byta . Så då fick ni som tycker de är så "luddigt" de klar gjort ! Jag ska byta dels för att jag hatar lärarna som favoritiserar, dels för att det inte blir något utb i slutändan, jag är mobbad av de flesta i klassen typ alltid själv och det blir ingen ändring, jag är trött på skiten och pallar inte med det! Jag vet att det är ett år kvar men ja menar spelar det någon roll? Ett år för mig känns som fyra liksom , varje dag är någon slags jävla kamp om att jag ska passa in o må bättre ! Så nu fick ni svar på varför !

Natalieforsbom
0

De jag vill gå nu ä fullt därför får jag vänta till hösten !

CupcakeGod
0

Om du vill byta så ska du först be din skola att skriva ut dig. Sen går du till ett kontor där SYV-tanten sitter och låter henne/honom hjälpa dig att byta skola. Dom kan inte hjälpa dig om du inte är utskriven.

[gossi15]
0

Gå färdigt!! ett tips. utbildning har blivit mkt hårdare nu än 2008 liksom. De e bara ett år kvar sen kan du va nöjd. o nöj dig inte med Godkänt i allt om du ska plugga på universitetet. MInst C.

Fridaaaa
0

#16 Läs ovanstående vad TS har skrivit, h*n ska bara byta skola.

[gossi15]
0

aa fast nu pallade ja inte läsa igenom hela tråden.

Natalieforsbom
1

Nu äre så här va att jag har sjuka inlärningsvårigheter och har de skit tufft i skolan så tala inte om för mig att inte vara nöjd med godkännt lilla du ;) 

Men Jag tänker inte gå klart.. ta genvägen precis som alla andra..? att gå klart och inte trivar och sen l´laga på att skolan av så jävla jobbig ?
varför bytte personen inte för? nä för de är ju bara ett år kvar ?

onödigt! 

Jag vill ha en utbilning! så äre bara! men jag vet inte hur jag ska gå tillväga ;)

elinkw
0

Om du inte trivs så hoppa av.. de är lika bra. Du kan ju eventuellt höra med några andra skolor om du får börja där istället? Så kanske du slipper gå om liksom..

Trivs man inte i skolan så känns de inget roligt att gå dit, känns det inte roligt så känns det förmodligen inte värt det heller.

Jag ska också egentligen gå i tvåan, men ska börja ettan i höst pga att jag bytt linje, sen hoppat av 🙂

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Natalieforsbom
0

okej tack så mycket ! :D