Mens
Jag behöver verkligen hjälp. Som vissa kanske vet så fick jag mens (skitmycket) i en månad. Typ hela december. Det blödde riktigt mycket och jag var tvungen att stanna hemma från skolan Nu har jag fått mens för första gången efter det, och det är väldigt mycket denna gången med (började imorse) och det är så sjukt jobbigt. Jag kan ju inte gå till skolan för det blöder så sjukt mycket. Vad kan jag göra??
snälla!
Använd tampong och en tjock binda, gå ofta på toan och byt. Kontakta din läkare och få ut medicin, jag vet inte vad den heter men de ska finnas någon medicin som minskar mängden blod när man har mens.
Håller med 2# gå och kontakta din läkare! allt kommer att ordna sig ska du se 🙂
http://solus.blogg.se/
P-piller kanske kan vara ett alternativ? Jag fick P-piller för att det skulle lindra min mensvärk, och jag blöder mycket mindre sedan jag började ta dom.
Tänkte också på p-piller. Många tjejer (inklusive jag själv) äter bl.a. Cerazette som hjälper med mensen i många fall. Tjejer som har oregelbunden kan få regelbunden, eller slippa mensen helt. Dock kan det ha motsatta effekt också, men det är alltså fler än 1 av 10 som blir av med mensen av Cerazette. 😛
#5 jag använder prionelle. Blöder nästan ingenting sen jag började med dom. TS prata med en läkare eller någon på UMO så kan du nog få prova p-piller. Fungerar det inte så är det ju bara att sluta :)
vi har pratat med läkare nu. men dom vill att vi ska ringa ungdomsmottagnignen. Sen kanske jag får tid hos läkaren för att få någon medicin typ. Måste jag åka till läkaren? finns det inget receptfritt? vill intr verklgirn
#7 Tyvärr är oftast alla såna piller så starka att det krävs recept. Även p-piller kräver såklart recept så inte vem som helst ska kunna gå och köpa hur mycket de vill.
#7 Cyklo-F (tror jag att den heter) finns receptfritt på apoteket, meeen jag skulle definitivt lyssna på läkaren och gå till UM. Jag hade samma problem som dig, och fick p-piller och det har hjälpt supermycket. Vad är ett möte mot resten av ditt liv liksom? Förstå känslan när du slipper oroa dig för att blöda igenom och slippa gå och byta varje timme. Det är härligt, så gå på mötet. Det är värt det c:
men vad gör man på mötet?:) Pratar man om mensen? asså det är ju pinigt
#10 Det är inte pinsamt på något sätt! ALLA kvinnor (som är friska) får eller har haft mens. Det är är som att prata om hår och frisyrer. 😉
#10 Du lär ju prata om mensen för att hen ska kunna hjälpa dig ;) För mig tog det 5 minuter typ. Jag gick in, han frågade vad mitt problem var, jag förklarade lite att jag hade väldigt mycket mens och mensvärk. Han sa att vi hade två alternativ, antingen ta två olika piller (en för att minska mensen, en för att minska mensverken) eller äta p-piller som skulle hjälpa mot båda. Jag valde p-piller, han nämde en sort, gav mig lite broschyrer och jag gick därifrån och hämtade ut dem på ett apotek nästa dag :) Alltså läkaren har antagligen hört ditt problem tusentals gånger, tro mig, hen är nog rätt van haha. Så det är verkligen inget pinsamt eller skämmigt. Det är bara 10 minuter typ, det klarar du c:
okej, vi får gå på möte då. :) ja klarar nog de. Nen se här.. Jag har ju skitmket mens och jag kan inte ha tampong pga några skäl. Men det blöder iallafall jättemycket och jag kommer inte kunna gå i skolan. För när jag rör på mig blöder det ännu mer och jag behöver byta binda typ varje halvtimme. Och jag vet veligen inte vad jag ska göra. Sen har vi gympa på fredag och jag har inte varit med påd en i en vecka, och det känns som min lärare ogillar mig om jag inte är med, Men detta är verkligen svårt. Jag vill ju vara hemma för jag blöder så hemskt mycket..
#13 när du ska ha gympa, så byt binda precis innan, och det kan hjälpa att ha flera bindor, tex en tunn i botten med vingar, sen en tjock på, och sedan en tunn som man har lite längre bak, annars kan det läcka där, om man sitter mycket tex, som i skolan. Ha gärna en lite längre tröja också som täcker rumpan, känns mycket bättre då om man är orolig för att det ska synas :) Det här brukar funka för mig. Lycka till :)
Kom ihåg att du är bra
/Sofia