Redovisning
Hej, på torsdag ska vi ha en redovisning inför klassen och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har gjort det förut men jag börjar bli trött på att jag aldrig kan jag göra mitt bästa. Jag skakar och mumlar och mår sjukt dåligt innan. Jag vill inte säga till läraren att jag inte vill göra det inför klassen för att det vill jag. Jag måste komma över detta men jag vill kunna känna efteråt att jag gjorde mitt bästa. Jag inte rädd för att säga fel osv men jag är så sjukt rädd att någon ska skratta åt mig eller se att jag är nervös. Jag vill lära mig att komma över detta och känna att det är okej men jag har känt så här sen väldigt tidig ålder och jag vill komma över detta innan gymnasiet. Snälla ge mig råd på hur jag kan göra för att komma över detta. Vad gör ni innan ni ska prata inför människor i en stor grupp? Jag bryr mig inte om det är inför en liten grupp men när det blir uppåt 30 pers då känner jag en viss press.
Ska försöka ge dig lite tips :) förstår hur du känner. *om jag är väl förbered innan brukar jag inte bli lika nervös, se till att du verkligen kan texten, hälst så bra att du inte alls behöver läsa från tex en fusklapp. *försök att verkligen förstå vad du pratar om! Var inte bunden vid texten, föröka små prata lite, lite svårt tag förklara men lär dig inte texten du ska läsa ordagrant utantill. Lär dig bara innehållet, det kanske inte är mindre nervöst men det kommer låta bättre och mer spontant, inte lika stelt. * om du har möjligheten att använda ett bildspel så är det till stor hjälp, prata om bilderna. Gör bildspelet snyggt så kommer fokusen ligga på det, försök att ha mycket rörelse, bilder flyger in, byten av sida osv. *nu tänker jag inte be dig tänka dig publiken i underkläder för enligt min erfarenhet funkar det inte. Däremot kan du försöka tänka på att de förmodligen tycker det är precis lika jobbigt som du att redovisa de kommer göra tabbar, om du gör ett fel så kommer de att glömma det när nästa person gör ett. *redovisa den många gånger innan för att bli säkrare! du kanske kan redovisa för familjen och kompisar? Eller redovisa framför filmkamera och titta hur det såg ut efteråt. Då kan du förbättra och tillslut vet du att du ÄR BRA. *gör saker som du vet ger ett bra intryck! det ger dig självförtroende. Tex stå still, trampa inte fram och tillbaka med fötterna, håll inte på med tröjan, dra inte upp och ner eventuell dragkedja. Om du ska röra på Dig ska det vara planerat. * prata långsamt så hinner du tänka efter. Publiken kommer tycka att ditt tal är mycket snabbare en du, så ha ordentliga pauser mellan orden. Då snubblar du inte och kommer kunnat tala tydligt och rätt. Det var några av sakerna som funkar för mig! jag älskar att redovisa! Vet inte om några av sakerna var tips som du kan ha användning för men fråga gärna mer. Kommer komma på mycket mer jag skulle ha skrivit men får väll göra ett nytt inlägg i sådana fall :) lycka till!!
Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling
Mitt enda tips är att stå rak i ryggen och veta vad du ska säga, inte ordagrant men på ett ungefär. Det går mycket bättre om du har stödord och improviserar meningarna på plats än om du försöker lära in ett manus.
Jag lovar att ingen skrattar åt de som är nervösa! Jag har en kille i min klass som är katastrof på redovisningar. Han kommer av sig, stammar, upprepar samma mening flera gånger för han inte vet vad han ska säga på grund av nerverna, osv. Det är ingen som ens har påpekat det till honom, utan alla sitter där och stöttar honom. 🙂
Tack så mycket för svaren! Jag hatar bara det att jag alltid sitter och tänker på allt som kommer att gå fel så fort jag hör orden " Detta ska redovisas " Jag kan tänka på det ända tills dagen då det är och sedan ett tag efteråt för att påpeka för mig själv allt som jag gjorde fel. Ska verkligen försöka lära mig texten ordentligt ( brukar bli ganska spontant ändå då jag glömmer hälften så fort jag ska gå upp) Grejen är den att jag ska gå upp med en kompis och det borde väl bli lättare men det känns ändå lika hemskt. Jag pratar alltid mycket snabbare än jag tror skakar som ett asplöv och glömmer typ att andas så ibland måste jag typ dra efter andan vilket är sjukt pinsamt. Jag tittar även ner i golvet då jag är rädd att om jag tittar upp ska jag se någon som skrattar åt mig.. Vet inte varför men jag vill inte säga att jag inte vill redovisa för det vill jag eftersom att jag vill så gärna komma över denna onödiga energi påfrestningen. Tänker samtidigt att om 1 år kommer inte en människa bry sig men jag är så himla dålig på att övertala mig själv till att det kommer gå bra..
Jag minns när jag gick i grundskolan.. redovisning var det värsta jag visste. Och jag stod alltid och skakade, mumlade, blev knallröd i ansiktet… och då blev det ju inte bättre med att vissa klass"kompisar", ska kommentera det..
Näe redovisning under grundskolan är inga trevliga minnen för mig.
Idag går jag 3e året på gymnasiet, och är fortfarande nervös av mig när det kommer till redovisningar. Men det känns så MYCKET bättre!
Inga dumma kommentarer, fått bra råd (som t.ex nämns ovan), och många redovisningar! Även om man tycker det är jobbigt så är det bra att öva - göra det många gånger :)
Fortfarande nu på min gymnasieskola finns det dem som känner väldig obehag för att redovisa. Och vi får av läraren redovisa i mindre grupper vilket kan hjälpa! Jag började där redovisa i mindre grupper, men känner nu att jag vill fortsätta upp till hela klassen.
Så kolla med en lärare om det går att göra i mindre grupp? :)
Och tro på dig själv! :D
Det finns fortfarande hopp~ 🙂
Sajtvärd SydKorea Ifokus