No money..?
Det är såhär att jag går på gymnasium, linje Sam beteende. Men jag har knappt gått till lektionerna, alltså skolkat i stort sett varje dag. Det började med att jag inte fick något studiebidrag och jag brydde mig inte så mycket men nu så har jag precis fyllt 18 år och min mamma fick ett brev om att hon inte kommer få pengar till hyran (bostadsbidrag) för att jag är 18 och inte studerar, så idioterna tror liksom att jag kommer börja jobba och skaffa lägenhet? Och dessutom behöver inte min pappa ge min mamma ( dom är skilda) underhållningsbidrag eftersom jag då är 18 och inte studerar.
Så det slutar ju med att min mamma knappt har pengar att försörja mig med?
Har jag ingen rätt att få pengar nu eller? Jag har ju noll kronor.. Och jag vill ju inte att min mamma ska behöva försörja mig då hon knappt kommer ha råd nu?
Jag började på gymnasium förra året, och egentligen är man ju typ 16/17 när man börjar på gymnasium men jag fick börja om innan, bara för att klargöra de!
alltså man kan ju söka underhålls stöd, men man måste ju uppfylla vissa krav för att "få" pengar.
Ingen får pengar bara sådär.. och skolkar man så blir man ju av med dom ekonomiska bidragen då gymnasiet är frivilligt. precis som att går du inte till ett jobb så får du inte din lön.
Och ja det är rätt att din mamma får inget underhåll från din pappa om inte han vill hjälpa till.
Du är myndig och då räknas det som att du ska kunna försörja dig själv. Så idioter är dom ju egentligen inte, det är så reglerna är. Om man studerar fasten man är över 18 och bor hemma kan man söka bostadsbidrag iaf… tror det finns ett sådan alternativ att kryssa i.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Din mamma får pengar för dig OM du går på gymnasiet fram tills sommaren året du fyller 20. Samma gäller med underhållet från din pappa och andra bidrag. Men om man som i ditt fall inte längre studerar så har ni inte rätt till något av det där.
Hade jag varit du så hade jag gått till arbetsförmedlingen direkt och sökt in till ett nytt gymnasieprogram inför hösten.
Så nej, ni har inga rättigheter till pengar, och inte ens din mamma är skyldig att ta hand om dig längre. Men hoppas verkligen att det löser sig och att du får en inkomst på något vis 🙂
Du kan ju börja gå till skolan, så får du studiebidraget i alla fall. Och du då studerar, så kan din mamma få bostadsbidrag för dig.
Om du inte vill att din mamma ska behöva försörja dig så får du försöka skaffa jobb och lägenhet.
Jag förstår inte riktigt varför dom är idioter?
//Jessie
Antingen så börjar du sköta skolan så får du/ni pengar igen. Eller så skaffar du ett jobb och då får du lön om du sköter jobbet. Ingen får pengar utan att göra någonting.

alltså, det första du får göra är att sluta skylla på andra. det är ingen annans fel än ditt eget att det blivit såhär. det är trots allt skattepengar, inte någon välgörenhet. för att få saker måste man göra någon form av motprestation. antingen får du skärpa till dig och börja gå i skolan, elelr så får du ge dig ut och leta jobb. kontakt med soc kan ju också vara lägligt, men då tror jag att du måste stå helt sysslolös, alltså inte gå i skola och inte ha något jobb. du är vuxen och som vuxen får man tyvärr inse att handling har konsekvenser. man kan liksom inte tro att det går bar att bara glida igenom livet och skita i allt och tro att det bara funkar. så länge som du är skriven på en utbildning är du inte sysslolös, utan inskriven i utbildning som du inte lyckas sköta. mitt råd, gå och prata med skolan om din situation och fundera på hur du vill göra. skolan kan förhoppningsvis hjälpa dig att få ordning. alternativet är att du hoppar av och släpar dig till soc och eventuellt får socialbidrag, men då kommer det krävas ännu mer motprestation från din sida, och dom kommer kräva att du gör något för att ta dig ur sysslolösheten.
"så idioterna tror liksom att jag kommer börja jobba och skaffa lägenhet?"
Jag förstår inte riktigt den här kommentaren… Ja? Det klart du får börja jobba om du inte pluggar? Så är det för alla, har du missat det? Du borde börja ta ditt ansvar och hjälpa din mamma så gott det går, antingen genom att ta tag i studierna så att du får ditt studiebidrag (som främst bör gå till mat och hyra, låter det som) och så att din mamma kan få bostadsbidrag igen, eller genom att börja jobba!
Du är 18 år och borde verkligen kunna inse hur livet fungerar som vuxen!

Mvh Stephanie 

Ok tack för tipsen ;D
Du får 1050 kr av försäkringskassan via arbetsförmedlingen om du skriver in dig där och går på praktik eller Miroj (vuxen dagis typ) :) hade du haft fullständiga betyg från gymnasiet och skött dig hade du fått 3000 kr så suck it up och bli vuxen :)