Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 1109 ggr
suupeermaaan
2014-03-08 15:28
0

piercing!

Hej

Jag vill ha percing i tungan och överläppen och det kommer jag verkligen inte få av mina päron ): vet inte någon nått ställe där man kan göra det! jag vill tatuera mig med, typ en stjärna vid höftbenet eller ett hjärta eller en fin text som betyder mycket för mig liksom. Men om någon vet något ställe man kan göra det utan att ha föräldrar tillstånd så skulle de vara snällt om ni svarade mig :) puss på er sötnosar :)

Scorpio97
2014-03-08 15:44
21

Ingen seriös tatuerare skulle tatuera eller pierca en tonåring utan föräldrarnas tillstånd. 

Vill du verkligen riskera att få massa infektioner, eller en ful tatuering/piercing istället för att vänta några år tills du är arton och kan göra hos en riktig tatuerare?

//Jessie

[Tuulikki]
2014-03-08 17:22
4

Detta är ingen bra idé. Alls.

Som #1 säger skulle ingen seriös piercare/tatuerare ställa upp på något sådant. Och varför skulle du vilja ta risken att gå till någon oseriös?

Det skulle kunna sluta med en sned, skev infekterad stjärntatuering på höften. Eller fula ärr efter irriterade piercingar som läker fel. Nej, det är verkligen inte värt det.

[RedHood]
2014-03-08 18:08
6

Gör det inte. Vänta till du är 18.

heathers
2014-03-08 18:47
0

Vet många som har tatuerat sig och piercat sig och sedan ångrat sig. Även jag har varit inne på dom banorna, men tack och lov har det aldrig blivit av. Vänta och se tills du fyller 18 och hur du känner då, och vill du fortfarande så besöker du en riktig salong där dom gör ett bra jobb :)

-Idaoh-
2014-03-08 20:57
0

Piercingar va lättare att få till som mindreårig för ca 10 år sen , i dagsläget är de alldeles för stor koll på salongerna .. 

Jag ser hellre att man får ett litet fult ärr av en piercing än en ink som kommer synas hela livet (om man inte lasrar = massa pengar å pina)

Jag ångrar faktiskt ingen utav mina piercingar , även fast de varit lite dåligt tagna men de är saker man lär sig leva med =) tog min i naveln som 13 åring å tungan+läppen som 14 , fick behålla allt för mina föräldrar förutom tungan 😃 fick välja att ta ur naveln eller tungan .. valde då att ta ur tungan å ha den i smyg då naveln är svårare att dölja på sommaren ;)

[EllenAlicia]
2014-03-08 22:42
0

Vänta tills du får välja det själv, asså när du är myndig. Du kommer kanske ångra det senare etc

[Jane95]
2014-03-08 23:26
0

Jag har piercat mig 2 gånger, både gångerna var jag under 15 och utan föräldrars tillåtelse. Första gången kom mamma på mig då min bror skvallrat, dock satte jag i piercingen direkt igen, men hon kom på mig då också.. 1 år senare så gjorde jag navelpiercing ännu en gång hos en kompis som min råka tagga mig på facebook att han hade piercat mig, vilket min moster såg och skvallra då till min mor som blev skogstokig. Hon blev mer vansinnig än när hon bara 2 månader senare fick reda på att jag tatuerat mig(som min moster också skvallra om)! Dock var det jag som la ut bilden på facebook eftersom jag visste att mamma inte skulle betala för att jag skulle ta bort tatueringen hehe;) Piercingen iallafall tog jag ur, visa naveln och gick sedan till mitt rum och satte dit den igen.. Jag visa sedan naveln efter 1 1/2 år och då hade väl hon kommit över det.. 

Jag har haft tur över att jag inte fått infektion i naveln med tanke på hur jag hållt på med att ta ur och sätta i flera gånger och dessutom inte gjort i salong, men det är inte alla som har! Tatueringen bestämde jag samma dag som den skulle göras och det gjordes hemma i en vanlig lägenhet hos en kompis. Skulle jag kunna göra det ogjort skulle jag faktiskt det. Den tatuerade texten är liten och sitter högt upp i nacken, så där har jag väl varit lite smart, och haft turen med mig ännu en gång, men somsagt, bättre att få det gjort på riktigt!

Cazzos
2014-03-09 09:10
0

Vänta tills du är 18. Som tidigare nämnt så är det jättesvårt att hitta en riktig studio som tatuerar utan föräldrars tillstånd, så det är inte ens värt att försöka.

Däremot om du ändå envisas med att ha en tatuering och gärna riskerar infektioner m.m. så kan du be en kompis tatuera på dig med ett sånt där tatuerarkit från leksaksaffären, och piercingar kan du göra själv med nålar. 😟

[Tilde]
2014-03-09 11:02
3

Håller med alla andra! Och ännu en anledning till att folk har åldersgräns är för man inte är färdigväxt. Tänk om du tatuerar dig och sedan blir 10 cm längre helt plötsligt… Då kommer ju tatueringen att se jättekonstig ut!

Sen kan man såklart ångra sig av andra anledningar också. Nej, en seriös studio är det viktigaste och ingen seriös piercar eller tatuerar minderåriga.

solus
2014-03-09 12:34
0

Oseriösa tatuerings studios tycker jag gör ett sjukt dåligt jobb, dom brukar kosta mindre och är väldigt dåliga, känner en tjej som hade skaffat sig en tatuering när hon var 15, för att vara ärlig så såg jag inte ens vad det var…. frågade vad det var och hon sa "det är ingen som ser vad det haha"…. känner en tjej som hade 6 läpp piercingar under sin emo period och nu ser det bara fult ut tack vare ärren :/  jag hade hellre väntat! 

Om du verkligen vill ha en fin tatuering så är det värt att vänta några år :)!

http://solus.blogg.se/ 

Underbarn
2014-03-14 23:40
1

Äh jag har då gjort allt sånt när jag var 15 och 16. Piercade tungan i Borlänge, gjorde tatuering i Hälsingland av någon från Sthlm. Piercade navel i Rättvik. Risk? Gick bra för mig. Jag är 20 nu. Enda jag skulle vilja påpeka är att när man gör tatuering i ung ålder kan man ångra den. Jag gjorde dock om min tatuering när jag var 18, för ja den behövdes fyllas i och den var lite slarvigt gjord men inget som inte kunde fixas om :) tatuering tycker jag man bör vänta med. Men piercingar? Skit fjantigt att man som föräldrar inte tillåter när man är 15. Visst att man kan säga stopp efter 2-3 st utöver öron. Jag har haft både tunga navel och läpp. Har bara navel idag :) syns inte att jag haft de andra. Jag tog dom inte "själv hemma" dock hade jag föräldrars tillstånd… Utan tillstånd kan vara svårt men mina föräldrar har bara ringt och pratat med piercaren. Så det är bara ha en äldre vän eller en snäll förälder till en kompis ;)

Humi
2014-03-16 03:42
0

Tatueringen skulle jag personligen avstå då du inte kan få den gjord av dom bästa. Jag säger absolut inte att dom som kör på minderåriga behöver vara sämre, men det är riktigt stor chans att dom är kassa.

Piercingar är det en annan sak om. Visst kan dom bli dåliga och så, men det går att plocka ur. Så länge du ser till att tvätta sakerna och går till någon som har koll på renlighet så går det nog bra. Snea hål kan du leva med och plocka ur som sagt, en tatuering kommer att stanna kvar hela livet. Laser tar inte bort den helt.

Tungan går att dölja för sina föräldrar men läppen gå kanske inte lika bra att dölja. Så ställ dig frågan, är det värt att bli påkommen?
Är det värt att riskera att få infektioner, ärr etc som du ska leva med?

Tycker du att det är det så kör på. Men se till att sakerna är rena (sterila)!