Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 541 ggr
Splitter
0

Hjälp med blandade saker

Hej igen! Detta kommer nog bli ett av mina längre inlägg igen, men jag hoppas att någon läser det ändå. Jag visste inte vad jag skulle googla på, så jag vände mig hit istället. Rubriken blev inge bra.. Tack iallafall! :) Nu har skolan satt igång igen på riktigt, och det känns som om jag har miljoner saker att göra. Jag ska läsa klart en bok med 300 sidor, skriva en presentation till den och sedan göra en muntlig presentation utan stödlapp tills nästa vecka på fredag. Jag ligger flera kapitel efter i matten, och har inte rättat en enda gång sedan jag började sjuan. Jag ska skriva en uppgift till musiken om ett band ifrån 80-talet och jag ligger något efter i Kemi, Teknik, Biologi och litet smått i Fysik. Dock får jag aldrig något gjort. Jag tar hem varenda mapp jag behöver, men jag kan inte sätta mig ner och arbeta. Jag vet inte varför, men jag bara kan inte. Jag önskar att det skulle gå att sitta kvar på skolan, för där kan jag inte komma upp med något annat jag "vill göra först", men det får man inte. När jag kom hem i fredags var jag otroligt slut och trött. Jag lade mig ner på golvet med väskan bakom huvudet om jag ska vara ärlig, när jag kom hem och bara låg där tills mamma dök upp och frågade vad jag gjorde på golvet. Det har inte varit någon ansträngande vecka precis, vi har egentligen inte gjort något speciellt överhuvudtaget, men så trött som jag var då har jag inte varit sedan länge. Jag gick och lade mig klockan nio (skulle lagt mig åtta om inte mamma kommenterade att klockan faktiskt var just åtta och att det var fredag-kväll). Jag vaknade upp på morgonen klockan halv tolv sen och gick och lade mig klockan nio/tio senare på kvällen. Idag vaknade jag halv nio. Både idag och igår har jag känt mig helt slut, trots att jag inte har gjort något särskilt och att jag sovit så länge… Jag tror det kan ha att göra med att jag känt mig så stressad på senaste tiden, men jag vet inte. Fungerar dextrosol-tabletter (druvsocker tabletter) bra om man är trött och sånt? Jag vet inte vad man annars kan ta för något som gör en piggare (i skolan tex)? Vissa säger att dem är onyttiga och är mer som godis, men kan man ta någon sån ibland när man är trött ändå? Sedan måste jag också fråga er en sak som jag egentligen inte vet hur jag ska beskriva. Ibland får jag en konstig känsla om att allt antingen går för fort eller för långsamt. Det är riktigt otäckt, och saker jag tar på känns annorlunda. Ibland är det som om jag går, men jag är inte med utan det är som när man drömmer och jag själv bara ser på när 'jag' gör någonting. Jag vet inte om det hör ihop, men ibland (detta hör då inte ihop, det händer separata gånger) när jag sitter och gör läxor eller pluggar inför ett prov kan jag helt plötsligt inte andas. Jag gråter oftast, och jag försöker andas in men det kommer så hackigt och rossligt, och jag kan inte tänka och ibland svartnar det framför ögonen på mig. Det kan hålla i sig rätt länge, men oftast så slutar det bara efter några minuter. Första gången detta hände var i sexan på nationella provet i svenska när vi skulle hitta på en bro som skulle sträcka sig någonstans och jag inte kom på någonting. Allt var helt blankt, och plötsligt fann jag mig i den sitsen att jag inte kunde andas eller tänka klart. Allt som egentligen snurrade runt i huvudet på mig var att jag helt förstörd över att jag verkligen inte kom på något. Jag minns att jag stirrade ner i bordet och försökte tänka ut något och andas ordentligt, men inget av det funkade. Jag tror min lärare märkte att något var fel, för hon kom upp till mig, rörde vid min axel och sade att jag fick göra om provet en annan dag. Vad är detta för något? Varför kan jag helt plötsligt inte andas korrekt eller tänka klart?

Never look down on someone unless you're helping them up ~

Scorpio97
0

Jag tycker du ska kolla upp dig hos läkare. Järnbrist kan ge både trötthet, och att man svimmar/det svartnar. Även D-vitamin eller andra vitaminbrister kan ge trötthet. D-vitaminbrist är väldigt vanligt i Sverige, eftersom vi har för lite sol.
Jag svimmade flera gånger när jag hade järnbrist, och fick då äta järntabletter samt dricka blutsaft i nån månad. 

Dextros kan funka för stunden, jag brukar ha ett paket i väskan om jag ska ha något jobbigt prov eller så, men det är ju trots allt rent socker så det är inte direkt nyttigt. Och det är mycket bättre att lista ut varför du upplever trötthet och så.

//Jessie

Flöffo
0

Jag känner igen mig lite. Har dock aldrig svimmat. Har hittills trott att det bara beror på att jag är sjukt lat men jag vet inte.

//Flöffo

fladdy
0

Prata med dina lärare om hur du känner, om jag känner att det blir för jobbigt med mycket uppgifter så brukar de ta bort de mindre viktiga saker och på så sätt blir det inte för mycket prestationsångest. 

Har ni läxhjälp som du kan göra läxorna på?

Man blir också rätt trött i puberteten men det kan somsagt också bero på järnbrist

aaaaaaaaaaaangelina