Svenska nationella prov hjälp.
Hejsan såg att den till hade lite frågor om nationella proven åk 9 i svenska men fick inte riktigt de svaren jag undrar. Kan jag läsa på något lite extra? Vad skall man kunna det ända jag kommer på i huvudet just nu är : Insändare,brev,krönika och novell vad är det mer som är viktigt ? vad kan jag "öva" mig lite bättre på dessa saker finns det någon hemsida?
Tacksam för svar ! 🙂
Ta det du själv tycker känns bäst men tänk på att tempus samt att inte ändra från tredje person till första person. Sen är det VÄLDIGT viktigt att du tänker på om egna åsikter och tankar får vara med i uppsatsen eller om texten ska vara objektiv. Tänk även på att förstärka dina påståenden, ex; Många blir mobbade i skolan.
Då måste du förstärka ditt påstående och berätta hur man vet att många blir mobbade i skolan. Känns som det här blev en väldigt virrig kommentar men hoppas du förstår vad jag menar i alla fall, lycka till!
Det du behöver kunna är just vilka typer av texter som finns. Det vill säga typ brev, insändare, debattartikel (fast jag skulle hålla mig undan från den), novell, krönika, artikel, och reportage. Att du vet ungefär hur t.ex en insändare är utformad, eller hur man skriver en krönika. Sen som #1 säger, tänk på tempus och vilken person du skriver i. Sen självklart ifall dina egna tankar och åsikter får finnas med i texten och sådär ^_^