Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 567 ggr
blindgoldfish
0

Hjälp akut!!

Jag ska köpa en lägenhet inom hsb men har ingen fast inkomst så dom godkände inte mig och nu väntar min morsa på att få svar om hon kan istället för mig. Mitt sista alternativ är en vännina som har eget företag och haft det i 1,5år och har fast inkomst, kommer det duga för dom som att man har fast inkomst eller kan dom neka henne också? Har ingen annan som kan söka medlemskap och då vet jag inte vad jag ska göra. Hur funkar det?

Humi
0

Normala fall så ska borgenär ha 4-5 gånger hyran i månadsinkomst beroende på vilken hyresvärd det är. 
Ring HSB och fråga vad dom har för krav på borgenär så får du veta exakt vad dom är ute efter :)

http://www.hsb.se/stockholm/vara-hyresfastigheter/vanliga-fragor-med-svar-vid-formedling-av-hyresratter

Där kan du till exempel läsa om hur det är i Stockholm, vet dock inte om det är annorlunda på andra ställen.

blindgoldfish
0

Tack så jättemycket, det hjälpte en aning iaf. Kan dock inte ringa dom då jag är utomlands

Humi
0

Alright! Men som sagt, i regel ska man ha 4-5 gånger hyran i månadsinkomst och inte ha några betalningsanmärkningar.

Sen en annan punkt är "Den sökande får inte ha någon annan bostad. Om sådan finns ska detta boende avslutas. Detta skall kunna styrkas innan kontraktsskrivning och vara klart innan inflytt."

Vilket betyder att du inte får ha någon annan lägenhet.

blindgoldfish
0

Okej då är jag fucked iaf

blindgoldfish
0

Ingen i min familj kan stå på kontraktet med alla dessa krav ifyllda, det är ju omöjligt…

Humi
0

Ibland kan dom gå med på att man betalar 3 månader i förskott så att dom kan vara säkra på det sättet. 

Lättast är att du kontaktar ditt lokala HSB kontor och pratar med dom :)