Kameler?
Hej! En konstig fråga men: om man har en kamel? Vart ska man ha den? Finns det stallplats för kameler? Och om man bor i Stockholm? Vart skulle man få tag på en stallplats lämpad för en-två kameler?
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Åh bra fråga! En kamel har jag alltid velat ha haha 😃
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Jag tror att en stallplats skulle funka men med tanke på att kameler är exotiska djur i Sverige så gäller djurparksmått och diverse djurparkslagar 🙂
#2 okej tack:) såg att det finns en kamel uppfödare så skulle kolla;)
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
en kamel kostar ganska mycket tror kring 100 tusen sist jag kollade, ville också ha en kamel men för dyrt :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Haha, nu blir jag nyfiken!
Varför vill man ha en kamel? :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
#5 dom är jätte snälla!:D
Tänk vad kul att rida på en kamel mitt i stan haha XD
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#7 vilka blickar man måste få dåXD
Jag vill också ha en kamel! :OOO
Trodde inte man fick ha kameler som privatperson? Det är ju olagligt att ha exempelvis apor… 🤔
#10 men det finns ju kameluppfödare? Alla 100 kan väll inte gå till ridnig mm?
#10 Kamel får man ha som privatperson, men jag är ganska säker på att man behöver tillstånd pga av att det är ett exotiskt djur, och som jag tidigare nämnt så gäller förmodligen djurparksmått osv.
Att äga en kamel som privatperson börjar bli mer populärt nuförtiden och det finns några kameluppfödare och stuterier…
En apa kräver mer omvårdnad i jämförelse med en kamel, plus en massa andra grejer så det är därför det är olagligt att ha en apa som privatperson i Sverige.
De är väl dessutom flockdjur, eller minns jag fel?
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Apor är absolut inga lämpliga husdjur, dels kan bli extremt aggressiva och farliga, dels måste man ha en flock och stor inhägnad osv. Det är nog mycket därför är det olagligt att ha dem som husdjur. ^^
Kameler däremot anses väl vara rätt "harmlösa"?
Här hittade jag lite info ur en ifokus-tråd:
"Åtgärder krävs av kamelägare
Härnösand
En djurägare i Härnösand brister i skötseln av sina åsnor, renar, kameler, getter och lamadjur.
Det menar länsstyrelsen och kräver med stöd i djurskyddslagen bland annat att renarna får ett utomhusutrymme på minst 3 000 kvadratmeter, kamelerna minst 2 500 kvadratmeter samt att alla utegångsdjur får tillgång till vindskydd med tre täta väggar. Länsstyrelsen anser att åtgärderna bör vidtas omedelbart oavsett om beslutet överklagas eller inte." SR
Kravet enligt artikeln är samma som i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter om djurhållning i djurparker m.m:
"Domesticerade former av kameldjur
10 §
Det ska finnas möjlighet att hålla könsmogen kamelhingst i separat hage.
11 §
Kamel, lama och alpacka får hållas utomhus med tillgång enbart till vind- och regnskydd.
12 §
Utrymmeskrav enligt följande:
Inomhusutrymme med visning: Dromedarer ska ha ett boxutrymme om 10 m²/djur, dock minst 15 m².
Utomhusutrymme med visning: 2 500 m²."
EDIT: Petar in en lite rolig faktasida också!
http://kamelranch.se/djur/kameler/
_
Hör med han Kamel bonden från Bonde söker fru! :D
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Jag vill ha en åsna och en dvärgflodhäst 😊
Tycker inte man ska skaffa kamel och ha i stall.. Det är inte naturligt för dom, "vilda" djur ska vara i sin egen natur. T.ex kaniner och så kan man ju försöka göra så naturligt man kan för dem. men kameler.. nja.
#17 Håller helt med dig! Det är skillnad på domesticerade djur (hund, katt, osv.) djur och vilda djur.
Även om jag också älskar dvärgflodisar! xD #18
Men man kan väl ha de som hudsjud? Dvärgflodisar!!? 😮
Planerade att ha en som vuxen…
#19 Eftersom dvärgflodhästen är en mycket hotad art, samt absolut inget passande husdjur, tvivlar jag starkt på att man får ha dem hemma.
_
Sa fel, menade utomhusjur xD
Är de utrotade?
"Dvärgflodhästar är starkt utrotningshotade och varje individ som överlever är mycket viktig för arten."
"Dvärgflodhästen lever naturligt i västra Afrika, framför allt i Liberia. De är kraftigt hotade av skogsskövling och illegal jakt och ingen vet idag hur många flodhästar som finns i naturen."
_- http://parkenzoo.se/nyheter-press/pressmeddelanden/pressarkiv/fodsel-dvargflodhast/_
_
:( Stackars
Läser det du länka sen
#17 Fast kameler är domesticerade, så det är inget man bara kan släppa ut i det vilda ändå.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#24 Jo på sätt och vis, men de är ju inga husdjur. Folk har den i vissa länder som vi har hästar, transport och lastdjur. Men de lever inte i bur och är inga djur som ligger i soffan och kollar på TV med familjen eller liknande. 😛
Så jag tycker att om man ska ha kamel ska de leva så naturligt som möjligt. Sen tror jag ändå inte att Sverige har rätt klimat för kameler.
#25 kameler är väldigt anpassningsbara och tänk hur kallt det blir på natten i deras naturliga miljö.
När jag ar i grekland så skulle vi till nån fjärilsgrej långt upp. Och om man inte orkade gå kunde man sitta på kamel.
Det var ett sten "stall" och det var fullproppad med fastbunda kameler :( Såg så hemskt ut :(
Jag såg ingen mat eller vatten och de var smala.
Men det kanske vad åsnor… Minns ej
#26 Ja det vet jag. Men det blir nog inte -20 grader och massa snö på vintern och endast 20+ på sommaren där de finns idag och har levt vilt.
#27 Usch :/ Jag har ridit på en dromedar på Lanzarote! De verkade ha det väldigt bra dock och en försökte äta mitt hår hela tiden. 🤪
#25 Fast vi har ju hästar på samma vis. Hästar skall egentligen inte heller stå i stall då det absolut inte är naturligt för dem. Hästar kommer från början från centralasien vilket även kameler gör. Så det är egentligen ingen större skillnad.
Men jag föstår din poäng dock 🙂
Men det är inget stall direkt, det är sten golv o sånt
#29 Nej det har jag inte heller sagt är ok. Jag tycker alla djur bör ha så mycket frihet (och motion) som möjligt. :/
Bra att du förstår vad jag menar i alla fall! xD
#25 Kameler kommer som tidigare kommentarer från asien (ryssland/mongoliet) och klarar utan problem av temperaturer mellan -30 och +50 grader. På vintern får de decimetertjock päls som senare fälls på vår/sommar. De passar därför faktiskt ganska bra i vår svenska miljö. Dessutom var väl deras päls ihålig? Dvs. mycket mer skyddande/värmande.
Däremot tycker jag inte det är rätt att ha en ensam kamel i ett häststall. Då ska man ha åtminstone 2-3 stycken i ett som är specialanpassat för kameler. :)
_
#32 Där jag läste stod det att de funnits längst i Afrika, men nu finns i Asien också :( I alla fall så ser jag dem inte som ett passande "husdjur".
#33 Gällande kameler i Afrika så är det Dromedar som menas. Från början var det ju ett och samma djurslag (kameldjur) som sedan utvecklades till olika undergrupper och spred sig runt jordklotet. Man hittar ju t.ex. Lama och Alpacka i Sydamerika, Kameler i Centralasien och Dromedar i Afrika och vissa delar av Australien.
#34 Ok, tack! :)
#35 😃
Jag tycker att vad man än har för djur ska man försöka göra det så naturligt för dem som helst. :) Oavsett om det är kamel eller råtta liksom.
#37 Jo självklart skall man alltid försöka sträva efter det så långt man kan. Men sålänge inget djur har det helt fel efter deras förutsättningar, och sålänge djuren slipper lida så känns det ju ändå ok. En kamel i Sverige är trots allt inte så onaturligt 😃
Kameler är inte exotiska djur, de är inte vilda djur, och de är inte djurparksdjur. De har varit i fångenskap längre än kaniner, lamor, alpackor, illrar, och de flesta små "burdjur" vi har (reptiler, burfåglar och fiskar är ju inte domesticerade alls, och hamstrar har bara funnits i fångenskap sedan 1930-talet).
De domesticerades samma tid som hästen, för 6000 år sedan, och har använts som riddjur och packdjur, precis som hästen, hela den tiden.
Man behöver inte tillstånd för dem och bör inte behöva det heller. De är tamdjur, kort och gott. De är på många sätt mer lättskötta än hästar då de inte behöver skos, inget kraftfoder (de ska bara äta energifattigt gräs och hö), men ska inte hållas inomhus i stall (de är för stora och intelligenta för det).
Det finns tre typer av djur som är olagliga att ha i Sverige - rovfåglar, rovdjur (allt från isbjörn till den fruktätande kinkajoun) och apor. (Vissa säger "primater", men allt jag ser från Jordbruksverket är väldigt tydligt om just apor, inte primater överlag.) Även inhemska arter är olagliga.
Alla andra djur får man ha, med restriktioner.
Får man inte ha vissa typer av apor?