Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettreligion-och-samhälle
Läst 1484 ggr
SmillaM
12

Rasistisk.

Hej, är det bara jag som stör mig på rasister?! Min lillebror är väldigt rasistisk. Det finns en väldigt trevlig "svart" kille i min klass, han brukar fråga hur andra mår och så, väldigt trevlig kille. Idag så träffade vi honom påväg hem från skolan, han hälsa på mig, jag hälsa tillbaka. Han frågade vad min lillebror hette, jag svarade. Då hälsade han på min lillebror. Och min bror, han ignorerar honom och går fram och säger tyst till mig "Jag tycker inte om turkar". För det första, HAN ÄR INTE EN TURK. För det andra, VAD ÄR DET FÖR FEL FÖR ATT NÅGON HAR EN ANNAN HUDFÄRG?! Nu har jag dock en 7-årig dum lillebror som bara är rasistisk för att hans pappa är det (lol hans pappa är hälften österrikare) Jag blir själv kallad rasist för att jag inte vill vara i närheten av sådana "turkar" som skriker högt på bussen eller tåget. Men jag skiter i hudfärgen, jag är inte rasist för att jag ogillar dom här 17-18 åriga ungdomarna som hamnar i slagsmål eller våldtar tjejer… Bara jag som stör mig på rasister?!

Aktiv på kanin.ifokus.se

lanabanana
0

Haha, tror nog också att min 10 åriga lillebror skulle ta efter min rasistiska farsa om pappa hade varit närvarande.

Min pappas pappa är mörk amerikan och min pappa är mulatt. men han är lite vrickad i huvudet. 

han har utländska vänner också, så han är i grund och botten inte rasist men beter sig som en ibland…

Jag tror att din bror kommer växa ifrån sig det när han blir äldre, han vet nog inte ens vad rasist är, men om pappa gör något är det ju rätt, så tror jag små killar resonerar.

Blodfot
7

jag hatar sådanna mäniskor!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

linn8
1

Åååå avskyr sånt… Min kompis morfar sa till min kompis kusins mamma: Äääää borde inte du gå runt i Indien med en kruka på huvudet? Du, du, du! Sätt den här chips skålen på huvudet om det känns mer naturligt! Usch…

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Cazzos
14

Jag gillar inte dumma människor. Det spelar ingen roll vilken ålder, etnicitet eller vilket kön det är. 

Är du snäll mot mig så är jag snäll tillbaka 😃

[erikam]
7

Vilka är "dom" som hamnar i slagsmål och våldtar tjejer som du skriver om?

solus
3

Jag ogillar rasister starkt och skulle aldrig ha röstat på sd heller 👍

Sprid kärlek, inte hat.

http://solus.blogg.se/ 

tusstuss
0

Många på min skola är jävligt rasistiska. Jag brukar oftast vara med två invandrar tjejer på rasterna, vi är jättebra kompisar, och kan prata engelska med varandra. Många har frågat mig "Varför är du med dom, de är ju inte från Sverige!" Det är väldigt elakt! De är två jättesnälla och trevliga tjejer, bara för att de inte har samma hudfärg, eller kommer från samma land, eller att de inte pratar samma språk, så betyder de inte att de inte är lika bra kompisar som alla andra är! Infact, så är det väl då de svenska personerna på min skola som är dåliga kompisar. Men är det då rasistiskt mot svenskar att säga så? Nää, det är inte rasistiskt, det är Fact att många av svenskarna å min skola är elakare mot invandrare än vad invandrare är mot dem.

Portal Is Love, Portal Is Life.

fsigge
1

Men det jag har tänkt på lite är att om man säger "afrikaner är så dumma" så kallas man rasist men om man säger "européer är så dumma" så får man inte samma reaktion. Jag tycker det är dumt att kalla någon rasist bara för att man säger något negativt om mörkhyade.

Frida

Persifone
5

#8 Varför skulle någon säga något negativt om alla mörkhyade? Då är det inte konstigt att denne blir kallad rasist.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Ljusa
1

#8 Anledningen till att det är känsligare att tala illa om mörkhyade personer är väll att de har blivit förtryckta under långtid. Det är ett känsligt ämne. Européer i allmänhet har inte blivit förtryckta så det är inte lika känsligt.

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

fidojunior
2

#8 Det beror nog mycket på hur man uttrycker sig. Men annars är det ju inte helt rätt att säga att afrikaner, asiater eller annan grupp är dumma i huvudet för alla är ju inte likadana.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

RuiXue
5

Jag bor i ett väldigt invandrartätt område och visst kan jag tycka det blir lite mycket ibland, nog måste det finnas andra kommuner i landet som kan husera flyktingar också? Men det är mer än trängselfråga för min del- varför måste "alla" hamna på samma ställe liksom? Nu har det gått och blivit bostadsbrist i min ort också, samtidigt som jag hört att kommuner uppe i Norrland får riva bostadshus för att det saknas hyresgäster😕

Men ur ett rent humant perspektiv så är alla som migrationsverket satt här helt fantastiska människor! Jag stör mig inte på hudfärg eller bakgrund om jag stör mig på någon någon gång, utan det som stör mig är om någon inte följer de trivselregler som finns i området jag bor i och vad gäller reglerna så är det faktiskt fler Svenskar som syndar 😛

Jag gillar inte rasism alls. De som kommer hit ifrån krigsdrabbade och/eller fattiga länder vill inget hellre än att kunna stanna i sitt hemland, men tvingas till att fly för att alls överleva och få en chans till ett bättre liv. Det sista de behöver är att mötas av främlingsfientlighet i det nya landet!

Har rytit till på rasister ett antal gånger i mina dagar! 

Sverige vore INGENTING utan invandrare och mångkultur!

Jennie

CupcakeGod
1

Haha… Detta är världens roligaste ämne. Jag bor i Malmö och nästan alla mina vänner är blattar. Jag blir oftast beskriven som en väldigt frispråkig människa, inte ett dugg politisk korrekt. 

Det roliga är att enbart svenskar som inte vet ett skit om rasism kallar mig rasist. Men mina vänner som har blivit utsatta för mobbning pga deras bakgrund, hudfärg you name it tycker att jag är världens mest älskande människa.

SLCH
0

Jag är inte rasist jag hatar alla människor lika mycket

"I min egen anarki är jag ännu fri, där gör jag som jag vill det ger mig skäl att finnas till"

[Linus123]
1

Jag gillar inte heller folk som är rasister. Vad är det för fel på folk egentligen?

molam
0

Min lillasyster är 5 och rädd för mörkhyade, hon har bara sett en en gång i hela sitt liv (en mörkhyad alltså) skulle tippa på att han kom från Afrika och hon började grina och sa åt mig att ta henne därifrån. Men det kanske man inte kan kalla Rasistiskt, pappa är lite rasist däremot, inte alls förtjust i min bästa vän (kommer från Brasilien) men det är bara vissa han inte gillar så jag vet inte om man kan kalla det rasistiskt heller.

Jag avskyr dock rasister

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus