Övningsköra- hjälp
Hej, jag visste inte riktigt vilken sajt jag skulle skriva på, men förhoppningsvis har vissa av er här erfarenhet av övningskörning eller några smarta tips till mig! 😃
Jag började övningsköra för kanske ett halvår sedan, och det började inte bra alls. Var inte så sugen på att börja men gjorde det mest 'för att', vilket resulterade i att jag fick panik i bilen när jag skulle köra för första gången (på en parkering), fick några motorstopp och började gråta- sedan åkte vi hem.
Sedan har jag enbart varit på parkeringar (samma parkering..) och kört runt, och då har det gått bra och så och jag har även åkt på småvägar sent på kvällarna när det inte är någon trafik där.
Sedan slutade jag övningsköra, vet inte riktigt varför, men det var kanske 4 månader nu sen sist.
Nu vill jag komma igång igen. Saken är den att jag inte känner något förtroende från mina föräldrar, de upprepar ofta 'akta trottoarkanten', 'akta kundvagnen' när den är kanske 30 meter bort- de sitter och oroar sig hela tiden vilket inte gör mig säkrare eller får mig att må bättre.
Jag är dessutom nu livrädd för att krocka med vår nya bil…
Ville bara höra om ni har lite tips, får oftast panik när jag tänker på det här, känner mig stressad och har börjat tro att jag kanske inte kan klara det. Någon annan som har varit/är 'rädd' för att övningsköra?
Tacksam för svar! :)
~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~
Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter
www.LesPhotos.blogg.se
Sluta övningsköra privat om du inte känner dig bekväm med bilen/handledaren. Gå till en bilskola och ta lektioner istället :)
Har du berättat för dina föräldrar hur du känner? Om inte, gör det! Jag kände (och känner lite) samma sak med min mamma, att hon inte litar på mig. Men jag pratade med henne om det och nu har hon börjat tänka på det. Kanske uttrycker sig på ett annat sätt eller så. Känns bättre i alla fall :)
Annars kan du som #1 sa, ta lektioner på en körskola :)
#1 Jag har funderat på det, men det känns också läskigt haha 😕
#2 Ja, jag har sagt det några gånger, det slutar ofta med att vi blir arga på varandra och att de säger att de inte behöver köra med mig om jag ska klaga… Men borde nog försöka prata ordentligt, tack för tipset! :)
www.LesPhotos.blogg.se
Jag kände också flera gånger att jag aldrig skulle fixa körkortet. Men det har jag ju gjort nu, så jag tror självklart att du ska klara det också. :) Men det var först när jag började på körskola som jag på riktigt kom igång och köra på riktigt. Så jag tycker du ska köra både hemma och på körskola. Körskoleläraren kommer säkert få dig att våga mer och vet hur hen ska lägga upp lektionerna. Jag har iaf inte haft så mycket problem å köra med min pappa dock. Han lät mig pröva på det mesta. Så det vore ju bra om dina föräldrar kunde slappna av lite mer också. Du har ingen annan släkting du kan köra med som inte är lika orolig? :)
Börja grunderna på skola och fortsätt sen hemma? Då kanske du blir säkrare på körningen och vet hur du ska hantera vissa situationer.
Det gör inget om du krockar eftersom eran bil är säkert försäkrad :) eller så ber du dina föreldrar köpa en gammal bil för kanske 3000kr då gör det absolut inget om du kör in i något och dem är oftast lättare att växla med.
Jag övningkör själv med bil men är lite mer van vid trafiken och sånt när jag har moped kör kort.
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Jag övningskörde privat med Pappa mycket, första gången jag körde så var det ute i ett industriområde på min 16 årsdag. En vecka senare så var jag uppe på landsvägen och körde 90km/h och pappa hjälpte mig med växlingen innan jag hittade alla växlar själv. Det gick rätt så fort för min del att komma in i körningen, tror gymnasiet hjälpte mycket där eftersom jag gick Naturbrukslinjen och vi hade traktorlektioner på skolan. Traktor och bil är förvisso som natt och dag, men i traktorn fick man i alla fall en idé om hur man framför ett fordon med motor, ratt och pedaler.
Pappa kände sig inte alltid så jättesäker på om han lärde mig rätt saker eller ej, han har haft sitt körkort sedan 1966 ungefär så han körde redan på vänstertrafikens dagar och mycket har ju ändrats sedan dess. Men det hjälpte ändå att övningsköra med honom för jag fick ju ändå körtimmar och rutin i körningen. Nyare trafikregler lärde jag mig i teoriboken och använde praktiskt under körningen med pappa, och så lärde jag mig än mer i körskolan vad gäller körteknik.
Försök att slappna av när du övningskör, titta ofta i speglarna och lär dig vart du har hörnen av bilen. Låt dina föräldrar veta att du är nervös för att du kört så lite, och att det inte blir bättre av att de stressar upp dig än mer. Det ska vara en lugn men fokuserad atmosfär i bilen, så att DU som förare kan fokusera både på det som sker nu, och det som sker längre fram. För den som är handledare är det bättre med ett "håll lite mer till vänster" om du är nära en kant än ett "SE UPP FÖR KANTEN!" för det sista man vill ha är panik i förarsätet, speciellt i en vanlig familjebil som inte har dubbelkommando (koppling och broms även på passagerarsidan).
Prova även att sitta på förarsidan när bilen står stilla, se bara i alla speglar, leta efter alla hörn av bilen så du vet vart du har dem, lägg in de olika växlarna med motorn avstängd för att liksom memorera vart de ligger- om du kör en manuellt växlad bil.
Har ni en kombi är det självklart det lättaste att köra, lättare att veta vart bilen slutar. Men man lär sig även på en vanlig sedan. Bilen jag övningskörde privat i och kör än idag är en Volvo 940 så det är ett stort åbäke till bil, men det gick, och det går!
Ge inte upp!🙂
Jennie
Tack så jättemycket för alla tips allihopa!! :)
Jag körde lite igår på en parkering och sedan körde jag hem därifrån, kanske tog ca 5 minuter, var dock inga bilar ute för det var rätt sent, men det var ändå ett steg i rätt riktning! :)
Sen när jag skulle parkera hemma trodde mamma jag höll på att åka in i väggen så sa/skrek hon typ 'Bromsa för f'n!' vilket jag förstår eftersom hon fick panik osv för jag var rätt nära väggen, men det är såna saker som får mig så himla nedstämd/orolig/nervös osv när det gäller det här :/
Men jag får väl ta det i min takt helt enkelt, blir inte ut på motorvägarna på ett bra tag om man säger så :P
www.LesPhotos.blogg.se
Innan du vet ordet av så backar du nog ut ur garaget också! Det lät pappa mig göra redan innan jag hade klarat uppkörningen, han och mamma stod utanför garaget och jag backade ut (eller körde in bilen). Stor bil och litet garage men det gjorde mycket att få öva det också och är faktiskt mycket lättare än det låter och ser ut.
Nu i höst har jag haft körkort i 10 år och har aldrig fått varken böter eller vart med i en olycka🙂
Något jag varmt kan rekommendera- om nu kurserna fortfarande erbjuds, är att när du fått ditt körkort tar gratiskursen "Självsäker" där man får öva lite mer på undanmanövrar, får lära sig mer om bromssträckor och lära sig backa runt koner i minibuss med bara sidospeglarna till hjälp, det var en mycket givande dag att gå den kursen! Så hoppas verkligen den finns kvar.
Jennie
#0 har dina föräldrar gått handledarutbildningen? Det låter inte som det eftersom man där får lära sig hur man ska coacha sin "elev" i bilen.
Och det MÅSTE de ha gjort för att du ska få övningsköra med dem
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#10 Jo, det har dem gjort! :/
#9 De där kurserna ska jag komma ihåg att kolla upp!! Kommer nog ta ett tag dock innan det är dags för sånt haha! ;D
www.LesPhotos.blogg.se
NTF var det visst som håller i kursen! Här är länken: http://www.ntf.se/kampanjer/default14855.asp
Jennie
#12 Tack! :D
Körde på en 50-väg igår, inte så trafikerad men det går framåt känner jag 😃
www.LesPhotos.blogg.se
Om dina föräldrar känner sig osäkra (vilket är förståeligt) så ta körlektioner på en körskola för dom har haft väldigt många olika elever genom åren och utbildning + att dom har egna pedaler så dom kan bromsa bilen om det skulle behövas, vilket ju inte föräldrarna har i sina egna bilar vilket säkert gör det nervöst för dom (och dig! ) eftersom det är nytt för er alla :) Bra att ni startar på parkeringar och går lugnt fram! :)
#14 Ja, vi har börjat fundera på det nu, att jag ska ta körlektioner!
Saken är den att jag flyttar till Paris i sommar och jag tror inte jag hinner fixa körkortet innan det så jag vet inte riktigt när man bör börja med körlektioner, teori osv men jag ska prata med en körskola snart hade jag tänkt! :)
www.LesPhotos.blogg.se
Min mamma är super fjantig och nervös för ingenting och både hon och pappa är ur usla på att förklara hur man ska köra för det kommer ju automatiskt för dom. De kunde exempelvis inte förklara hur jag skulle få DRAGLÄGET med kopplingen när jag växlat i 1:an och ha ett samarbete med gasen. Utan jag bara släppte upp kopplingen sakta som de sa och fick motorstopp hah :) Jag har körkort. Haft i två år och jag tog det genom en körskola med körlektioner. Aldrig kört med mina föräldrar mer än ett par gånger med automat. wwaah skulle aldrig fått körkort i så fall! Kör bättre än båda dom. Ärligt. Men min mamma blir fortfarande super nervös när jag kör, eller när nån annan öht kör. Riktig mesig :) Börja med automat lite för att bara känns på att backa, styra, komma upp i fart, vara i trafik osv. Slippa tänka på att växla OCKSÅ. Jag gjorde det först därefter manuellt. #6 gör inget om du krockar?!!! Kul att betala 3000 kr i självrisk var och varannan gång (inte för att alla krockar vid övningskörning men på en körskola har dom ju extra pedaler)
Jag håller också på med körkortet! :) Min mamma är ganska lugn men hon kan också få lite panik och skrika till. MEN mamma säger ett par saker, väldigt ofta, som jag tycker är viktigt att komma ihåg.
" Ta det lugnt! ", " De andra kan vänta" och " Alla har vi börjat någonstans! "
Mitt problem är mina motorstopp.. Spec i korsningar och rondeller där jag måste stanna helt och börja om på 1:ans växel.
Jag började på körskola och körde där 6 gånger innan jag körde med mamma. De gör ju detta varje dag och är väldigt lugna och vet när de behöver lägga sig i. :) De har ju dessutom broms, gas och koppling på sin sida så de skriker inte " BROMSA! " utan de kan bromsa själva om de märker att det behövs ;)
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Börja på körskola och kör sedan hemma när du har lärt dig lite mer! :)
Dom har som sagt gas, koppling och broms på sin sida så om det händer något så kan de bara bromsa :)
Jag skulle köra i en rondell en gång och fick vänta tills en bil hade kört förbi så jag fick lov att stanna och vänta. Jag kom aldrig iväg utan fick motorstopp kanske 4-5 gånger innan min körlärare tog över och körde iväg ;) Där satt ag och styrde och blinkade haha, skitläskigt när man inte har kontrollen själv ;)
#18 haha hände mig med :D
Ett flertal körskolor erbjuder intensivkurser för körkort så en sådan kurs kan vara ett alternativ att ta kanske?
Annars ta körlektioner kanske en gång i veckan eller så, och kör privat så mycket du bara kan, och skaffa en teoribok och börja läs, och sedan ta en intensivkurs.
Men kan du inte köra på en tid precis efter du klarat kortet så kan det också kanske vara bäst att vänta med att bli helt klar med körkortet tills du har möjlighet att köra regelbundet igen. Det är jätteviktigt att börja köra mycket precis efter att man fått sitt körkort så allt fastnar i ryggmärgen och man verkligen får rutin på sin körning och vänjer sig vid att vara ensam i fordonet.
Jag körde nog nära 1000 mil mitt första år med körkort🤪
Jennie
Måste säga att det låter ganska oansvarigt att efter en vecka vara ute och köra på 90landsväg när man inte kan växla ordentligt. Går emot alla rekommendationer, så gör helst inte det, du blir en fara både för andra och dig själv.
Ett tips i rondeller och lysen är att lägga växelspaken i friläget när du börjar närma dig. Du saktar ju ned genom inbromsning eller genom att släppa helt på gasen och bara låta bilen åka och då kan du ha växeln i friläget. Då kan du sätta växeln i 2an, 1an/3an vad som nu behövs när det har blivit grönt/du kan åka.
När du närmar dig kan man ju vara osäker på hinner jag innan det blir grönt/bilen kommer i rondellen och då kan man göra på det viset. Undvikit motorstopp många gånger så, även om det sker ibland. (haft körkortet i 3 år, jag är fortfarande lite smådåligt på att backa och genom ögonmått förstå hur stor bilen är.)
Ett annat tips är att verkligen stor tom parkering ta tomma petflaskor med vatten/trafikoner och öva upp backningen och förstå hur stor bilen är genom att köra 8or, backa runt hörn osv. Tåls att göra både massor i början men då och då också. Det är en av de grejer jag borde gjort mycket mer som vi helt ärligt gjorde i slutet.
Jag tog teorin på första försöket men uppkörningen på fjärde, och det var 1 pga backningen min trafikskola hade inte kontrollerat mig tillräckligt där alls. 2 psykiskt fick samma uppkörningsman 3 gånger och var övertygad att jag skulle fortsätta misslyckas.
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
#20 1000 mil per år är ändå inte mycket alls i jämförelse med vad man brukar köra idag. :) men jag kör också 1000-1500 mil per år (har egen bil så har koll sen jag köpte den) men jag kör mycket mindre än vad mina vänner gör haha :) (jag åker bara till/från jobb/hem å stall) Men håller med, tar man körkort - kör regelbundet direkt. Min halvbrors mamma fick körkort men har inte kört sedan dess! (Över 30 år sedan) så hon kan inte köra, men har körkort! Har flera/typ majoriteten av gamla klasskompisar som tog körkort men fortsatte gå/cykla för de inte hade bil och nu pluggar de i större ort utan bil då det inte behövs… Hmm de kan inte vara duktiga förare om ett par år haha :) /som man annars kunde ha varit då
1000 mil var bara i min egen bil, men körde även pappas en hel del under den tiden. Och pendlade inte till något jobb utanför hemorten och åkte heller inte på någon semester eller så, utan milen plockade med småresor, kanske högst 30 mil på en dag eller något i den stilen. Började inte räkna samma dag jag fick kortet heller utan ungefär ett halvår senare när bilen slog över till jämnt miltal😛 Vet inte hur många mil det blev innan jag började räkna.
Den 90 väg jag körde på när jag övningskörde i början är en väg som både jag och min pappa kan utan och innan och det är väldigt lite trafik, än mindre då när jag övningskörde än det är idag. Körde dessutom inte snabbare än jag kände mig trygg med. Plus då att jag hade kört traktor regelbundet i över två månader innan jag ens körde bil och då handlade det om att backa runt hinder, köra runt hinder osv både med och utan släp, så i mitt fall var det aldrig någon fara i bilen, för då hade jag och pappa aldrig gett oss ut där så snart.
Dock är det inget jag rekommenderar att man ger sig ut på om man inte känner sig säker på vad man gör.
Vad gäller växling så sa pappa till när jag skulle trycka ner kopplingen och jag hade handen på växelspaken också, det hjälpte otroligt mycket för då fick jag känsla för vart var växel ligger och lärde mig väldigt snabbt att växla. Växlar idag en manuell bil lika mjukt eller rent av mjukare än en automatlåda gör. Redan under körlektionerna jag tog så kunde jag växla såpass bra att läraren kunde säga att jag kunde lägga in nästa växel, och då hade jag redan gjort det utan att han varken hört eller känt det, han fattade inte hur jag gjorde det så mjukt…
Jennie
Ja alltså vissa 90vägar ute i landet har ju samma trafik som en parkeringsplats 😃😉 Så på sådana vägar varför inte, men överlag är det inte en väg man ska ge sig ut på om man inte är säker på det man gör.
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
Tack för alla svar! :D Har inte hunnit köra på senaste dagarna och ska bort nästa vecka, man har skrivit in mig hos en körskola och ska ta en lektion om kanske två veckor för att komma igång lite mer och lära mig mer om dragläget och sånt!! 😃
www.LesPhotos.blogg.se
#25 Vad roligt! :D
Det kommer gå jätte bra och jag tror nog att du kommer känna dig mycket säkrare efter bara någon lektion! :)
#26 , jag hoppas verkligen det haha! :D
www.LesPhotos.blogg.se