Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: mode-och-skönhet
Läst 5055 ggr
Lexie82
0

Kille med hår under armarna...

Jag har en grabb som går i sjunde klass. Han har alltid gillat att ha linnen på sig, men det här läsåret har han undvikit det. När jag frågat varför har han sagt att han fått kommentarer för att han har hår under armarna (mest av tjejerna).

För mig som är lite äldre är ju det en helt naturlig grej. Killar har hår under armarn. Men jag antar att det inte är så många i hans klass som fått det ännu. Min son vill raka sig under armarna, men jag är orolig att det blir värre då. Kanske får han då kommentarer av killarna i stället.

Så, raka eller inte raka?

monstermash
6

Låt din son göra precis som han vill. Det är han som får leva med det och inte du. 

Och förklara att hår är naturligt, oavsett om det är på en kille eller tjej.

ChristineL
1

Tja, både tjejer och killar har ju hår under armarna, det är den naturligaste sak i världen! Han måste ju inte raka med hyvel utan ansa lite med maskin istället om han vill hålla det kort.

[Moa-]
1

Påtala dock risken att håret växer sig grövre om man rakar, du förbinder dig i stort sett att underhålla resten av livet, frågan är om en 13-årig kille inser detta… När vederbörande är 17-år så kan det mycket väl vara exakt tvärt om…

Lexie82
0

#1 Jorå, göra som han vill får han alltid. Men nu bad han mig om råd, och jag är osäker på vilket råd jag ska ge honom. Det är ovant att han ens bryr sig om vad NÅGON tycker, då han haft en egen stil i ganska många år nu.

Galenidjur
1

#3 Det är en myt att man får mer/grövre hår av att raka sig.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

[Moa-]
0

Galenidjur; nej, då får då den rak yta ytterst, inte det uttunnade håret som naturligt slitits under lång tid, detta gör att det upplevs och ser ut som mer hår. Så jag anser att det är en sanning.

Gur4m1
1

#6 men det håret slits ju också med tiden :) Håret blir inte grövre.

Däremot kan jag tänka mig att tjejernas kommentarer är just pga alla debatter runt att tjejer ska/ska inte raka sig som pågått nu under senaste två åren i samband med melodifestivalen. Lite som "Varför ska killar inte behöva raka sig om tjejer gör det".

Själv aldrig hört tjejer kommentera manlig hårbeklädning som något negativt under min uppväxt, annat är det kring tjejers. Så det har kanske slagit över åt andra hållet. Detta är kanske något skolan kan jobba med, tänker jag, i samarbete med en skolsyster eller något? :)

Håret finns ju där av en anledning annat än att synas så att säga, och det ska vara okej att se ut som man själv väljer. Kanske måste skolan jobba mer runt att acceptera olikheter, eller kanske din son tar illa sig av jus de här perosnernas kommentarer. Där tycker jag att yohio är en jäkla bra förebild, bara appropå ungomar som går sin egen väg och skiter i vad andra tycker. Varför har det pltöslgt blivit viktigt för honom vad andra tycker? Är det en fas som alla tonåringar går igenom eller är det mer som hänt?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Lexie82
1

Jag hade hoppats att det här INTE skulle bli en politisk "ska man raka sig eller inte" grej utan hoppades mer på svar från lite äldre tonåringar hur de skulle ha gjort. Alltså om en rakning får tjejerna att sluta kommentera med kanske får de andra killarna att börja istället.

#7 Han tycker om att stå ut, det är inte problemet. Redan för ca 2 år sedan började han klä sig i stora baggy-byxor med kedjor och grejer, långt svartfärgat hår, skinnrock ner till fotknölarna osv. Han har inga problem med att gå sin egen väg och strunta i vad andra tycker. Men samtidigt är han i puberteten nu, allting är nytt, tjejer börjar bli intressanta och deras åsikt börjar spela roll.

Galenidjur
1

#8 "alltså om en rakning får tjejerna att sluta kommentera men kanske får de andra killarna att börja istället"

fast alltså, det kommer ALLTID finnas en risk att någon kommenterar och så är det med allt man gör. Säg till honom att göra det han tycker känns bäst:  Vill han raka sig, kör på, vill han inte, gör det inte.  

6# "så jag anser att det är en sanning."

fast det är fortfarande inte en sanning. Det är ens hårsäckar som avgör vilken hårväxt man får, inte huruvida man rakar sig eller inte. :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Zevzi
0

Asså om en kille har hår under armarna so what eller ja hår nån annanstans (många i min ålder bryr sig vääldigt mycket) men iallafall… 
Men även en tjej väljer ju faktiskt själv också om hon vill raka eller inte,
Jag som person väljer att göra det för att känna mej fräschare, ( om ni fattar)
Jag vet väldigt många killar också som gör de ( titta bara på kändisarna Dead By April?)

Varje människa ska få ha som dom vill bara just DOM känner sig bekväm, och det är väldigt synd att inte alla låter andra få ha hår vars dom vill eller hur dom vill eller ha vilka kläder dom vill..

Scorpio97
1

Jag tycker det ser och känns fräschare att ha rakat under armarna (samt benen), och därför har jag det. Jag är tjej, och även om jag började raka mig relativt sent så fick jag aldrig några kommentarer om det.

Sen tycker jag det ser fräschare ut på killar också, om det är rakat eller åtminstone hålls kort. Men det är inte superviktigt och inget jag reagerar/tänker på när jag träffar en kille direkt.

Bland killarna jag känner är det rätt varierat, en del rakar, en del håller det kort och en del struntar i det fullständigt. Jag har inte hört några kommentarer från något håll om det. Jag tycker han ska göra som han känner sig bekvämast med. Kanske kan han prova att raka, och om det känns fel/konstigt/obekvämt så är det ju bara att låta det växa ut. 

Jag är tjej, 16 år.

//Jessie

Timmorn
0

jag är 23 tjej 
Jag har hört tjejer säga att det är äckligt med armhår oavsett kille eller tjej. (personligen tycker jag att det kan vara lite ofräsch om det är stora tofsar som är utanför även fast man har armarna neråt och ifall det luktar. Så… använd deo. Men överlag skiter jag fullständigt i vem som har det eller inte. 

Men man kan hålla det kort klippa det lite kanske? Så att det inte syns lika tydligt/mycket.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Lexie82
2

#11 Jag tror som du, att han får göra som han vill. Vill han testa att raka så får han göra det.

Facie
0

#3 Jag har hört att det bara är en myt att håret växer ut grövre, och det tror jag faktiskt att det är också.

Pretty wise //

Lia
0

För att enkelt svara på din fråga. Jag är tjej, 20 år gammal. Jag tycker att kroppsbehåring hör till den manliga kroppen - har alltid gjort. Men tråkigt nog har samhället format oss att anse att det inte tillhör den kvinnliga kroppen. Så jag skulle aldrig få för mig att gå med orakade armhålor. Fast äh, jag kan absolut gå med långa hårstrån på benen, och rakar mig bara precis när jag vill. Även om jag har kille. Som för övrigt har hår under armarna. Och jag älskar det! Inte bara accepterar det, jag älskar det. Och det är väl precis som könshår, alla har olika åsikter i den frågan.

Men gällande din son så tycker jag (och tyckte även i hans ålder då de flesta inte rakade sig oavsett kön(i min by alltså)) att han ska strunta i deras åsikter. Kan vara några tjejer som inte fått sin behåring ännu och agerar omoget över det för att de inte vet hur det är att komma in i puberteten.

Gur4m1
1

#8 var aldrig något politiskt i mitt inlägg men kände mig träffad av din kommentar. DET ÄR inte politiskt att diskutera om kroppsbehåring. Debatt är inte automatiskt politik :P Men jo, debatten i samhället runt kroppsbehåring är ju det som avgör om folk bryr sig eller inte om din sons armbehåring. Han får göra so han känner sig bekväm med. Jag tror han kommer få kommentarer av folk oavsett vad han väljer att göra nämligen. Det finns tjejer som gillar att en man har ansat/hår under armarna, och andra tycker det är finast med en rakad armhåla.

De tär "politiken" med dagens samhället- att individernas smak varierar. Det är inte lika enkelt som på kanske din och min tid när killar aldrig rakade sig under armarna och tjejerna alltid gjorde det (vet inte nu hur gammal du är, men att raka sig var iaf mer eller mindre självklart för min generation på min skola under tonåren).

Mitt privata tips är att han behåller håret men ansar det (om han inte redan gjort det) så håret inte sticker ut när armarna är nere, men ändå har hår där om han sträcker ut armen. Dvs nån cm kort istälelt för 1dm långt. 

HÅRET är inte det som luktar. Vet inte varför folk får för sig det.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com