Få bort bristningar?
Hej hej!
Jag är en tjej på 16 år och jag lider av något ganska hemskt. För några år sedan skilde sig mina föräldrar och jag började tröst äta. Jag gick upp massor, jag har börjat ta tag i mitt liv igen och har nästan tränat bort allt fett men en sak som jag mår jätte dåligt över är att jag har Väldig och då menar jag väldigt stora bristningar på höften som går ganska högt upp och syns väl. Finns det något sätt som man kan minska dom eventuellt ta bort dom?
Det är ganska hemskt för mig att på en så här ung ålder och i dagens samhälle att ha bristningar och jag känner mig inte alls bekväm att gå i shorts eller bikini…. Tacksam för alla svar!
Så jobbigt i så ung ålder att behöva tänka på sånt som du säger! Grattis dock till att du tagit dig tillbaka. 🙂
Här kanske du kan hitta nått? Lycka till! http://www.tabortbristningar.se/kramer-mot-bristningar/
we're always chasing that paradise
Jag blev med barn när jag var 16 år och har efter det massa bristningar. Jag har läst om krämer som ska reducera dem, men jag ärligt talat aldrig brytt mig om att testa. Jag har helt enkelt aldrig stört mig särskilt mycket på dem, och jag har aldrig träffat en kille som brytt sig om dem. Och då har jag massor över hela magen och på brösten.
Testa gärna med krämer. Sola ska visst också vara bra. Men det allra bästa är förstås att sluta tänka på att de finns där.
Vad jag har hört (på ett brittiskt läkarprogram) så går det inte att göra något åt bristningar, alltså att det inte finns några krämer som fungerar. Det kan försvinna lite med tiden, men kommer förmodligen aldrig att gå bort helt. Med tanke på din unga ålder så finns det dock hopp ändå eftersom huden läker så bra när man är ung. 🙂
Krämer är ingen idé så slösa inte pengar på sådant. Bristningar är skador i under hudlagret och likt ärr bleks de med åren men det är sådant man får leva med- däremot tycker jag att du inte ska låta dessa hindra dig från att leva som du vill. Bry dig inte om att dölja det! Många tjejer får bristningar runt lår, höfter, mage eller brösten om de vuxit snabbt eller gått upp i vikt fort. Skäms inte över dem, speciellt inte om du är nöjd i övrigt med hur du ser ut. Bristningar har ju ingenting med ålder att göra.
Så försök vara stolt över det du åstadkommit och älska din kropp, och acceptera att bristningarna är en del av den.
Krämer kostar pengar och gör inte mer skillnad på bristningar än mot celluliter eller åderbråck. Att sola skadar ju i sig huden och bristningarna som är pigmentlösa och ljusa/rosa syns faktiskt mindre i ljus hy än på solbränd, upplever jag själv. + att solar man så åldras huden och man kan förvärra skadan i huden, så du inte tror att solning är ett botemedel. Något som alltid är bra för huden är ju ökad blodcirkultation så att massera området med någon skön kräm är säkert bra, även om det inte får det att försvinna.
Bra jobbat med att ta tag i ditt liv igen! Låt inte bristningar hindra dig från att glädjas och vara stolt över din kropp 🌈
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Min kompis har fått bristningar och hon passade på att fråga en allmänläkare som vi har haft som föreläsare i skolan och enligt honom fanns inget att göra för att ta bort dem. De bleker med tiden, minns inte vad han sa om laserbehandling men krämer och liknande får inte bort det. Det är lite som ärr.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Jag är lika gammal som dig, och har väldigt mycket bristningar. På lår, mage, armar och axlar. Tyvärr har läkare sagt att krämer och sånt inte funkar. Att sola kan göra att dom syns mindre, men det kan även bli så att dom syns tydligare.
Tyvärr är det nog bara att vänta. Dom bleks med tiden, och dessutom är det oftast bara en själv som tänker på det.
Laser kan dock fungera, du kan ju ta kontakt med en läkare om du vill (som skickar remiss till hudläkare).
//Jessie
Tack för alla svar! Det känns skönt att det är ett normalt problem och det är förmodligen så att jag bryr mig för mycket. Jag borde kanske sluta bry mig om bristningarna och börja ha mer kul istället för att sitta på stranden och kolla på när alla badar.
Jag är otroligt tacksam för alla svar och jag ska försöka massera där lite varje kväll och vänta tills dom bleks bort lite!
Som det redan är påpekat ovan i någon kommentar så går det inte att få bort bristningar.
Bristningar är Ärr från att huden sträckts ut i snabb takt. Det behöver inte ha med viktuppgång att göra utan kan bero på hormoner också.
Jag är exempelvis 21 och gick igenom en enorm hormonell förändring från förra sommaren och har fått otroligt många fula bristningar på höft, rumpa och insida av lår. Jag har varit hos diverse läkare och frågat om problemet jag har, bland annat med en kosmetisk kirurg och alla ger samma svar.
Det finns ingen kosmetisk eller medisinsk lösning för att ta bort ärr så det man får göra är att försöka acceptera att det är en del av hur man ser ut.
Ärr bleks med tiden så de kommer blekna och bli ljusa med tiden men till en början kommer de vara väldigt röda och fula men det är som sagt något man inte kan göra något åt.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
kokosolja har jag läst ska iallafall bleka bristningar (?) men vet inte hur bra de egentligen är:/ man kan ju alltid prova olika saker man hittar så finns de nog något:)
Detta läste jag
"Jag har också bristningar där, men när jag använde kokosolja i cirka 1-2 månader så är dem i princip borta:), syns betydligt mkt mindre iaf, dem syns knappt,sen så kan du testa aloe vera + kokosolja.Du kan köpa dessa på life, aloe vera= 60-90 kr, kokosolja= beror på men jag köpte min för 170 kr. Dock så håller den väldigt längre."
Jag har bristningar på magen och på höfterna och lite ner på låren efter fetma i unga år. Har bristningar på fler ställen förstås men vad ska man göra 😃
Bristningar kan man inte få bort. Däremot om man riskerar att få bristningar (t.ex. graviditet) så kan man försöka hålla huden återfuktad så brister det inte lika mycket. Det är olika för alla förstås men generellt så kan man tänka så 🙂
De ljusnar med tiden men kommer aldrig att försvinna. Är huden runtom mörkare efter solning så syns de lite mer men varför klaga, du har bara 1 kropp och 1 liv, gör det bästa av det, med skavanker eller ej! 👍
Jag har bristningar och jag är 13 år.
Jag är inte överviktig och väger ungefär 48 kilo.
Jag fick bristningar på höften när jag var runt 12,5 år.
Jag blev sjukt ledsen för jag var så ung..
Men jag har lärt mig att inte nojja över det och nu börjar dom blekna.
Så jag hoppas på mer blekning med tiden. :)
Bio oil :). Märkte skillnad snabbt.
Jag har också bristningar på höfter och mage. Jag tycker inte att det är snyggt precis men jag kan ju inte göra så mycket. Det är ju super vanligt. Det som hjälpte mina bristningar att blekas var sol. Jag var i Grekland en vecka och nu syns dom knappt :)
Bio Oil !! Efter ett halvår med denna, smörjer morgon och kväll så hade mina bristningar försvunnit :) Är superbra mot acne-ärr också.
På bilden har jag använt det i ansiktet i EN vecka, men det tar längre tid med bristningar eftersom det är annorlunda och större ärr.
Denna finns att köpa på apoteket :)
http://www.apotea.se/bio-oil-60-ml
(har inget smink på båda bilderna)
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi