Bokpresentation - Hjälp
Hejsan! I skolan har vi fått i uppgift att läsa en bok och sedan skriva en presentation till den som vi ska läsa upp med hjälp av stödord i mindre grupp sen. Jag ska ha min presentation på fredag, och jag så otroligt nervös. Det står att vi ska ha kort om handlingen, lite om författaren, hur miljö och personbeskrivningen är samt berättarsätt, språk, berättarperspektiv och sedan vad man själv tyckte om boken, motivera det och ge exempel. Detta har jag skrivit, tycker ni det är bra? Vad ska jag ändra? Nått jag missat? Tror ni det är svårt att komma ihåg? Vilka stödord ska jag ha? Sedan står det att man ska "landa snyggt", och det vet jag inte riktigt hur jag ska göra, några tips? :)
Jag har valt att läsa en bok som är skriven på 30-talet kallad Hobbit. Det är en fantasybok fylld av äventyr, monster, krig, vänskap och ondska i en fiktiv värld kallad Arda. Huvudkaraktären i denna bok heter Bildo, och han är en hobbit. Hobbitar är ganska små varelser, dem är mindre än dvärgar och beskrivs som ett fridfullt folk som aldrig ger sig ut på äventyr eller skapar oreda i omgivningen. Denna hobbit skiljer sig inte ifrån dem andra, men när han en dag får besök av en gammal vän till familjen, trollkarlen Gandalf, vänds hans värld upp och ner. Han får följa med tretton dvärgar och trollkarlen för att återta dvärgarnas hem i Dimmiga bergen där en drake många år tidigare har anfallit och tagit över. Resan dit är dock lång och fylld av faror och fiender.
Boken är skriven av Ronald Tolkien, som är känd genom sitt författarnamn J.R.R Tolkien. Han är född 1892 i Sydafrika, men flyttade sedan till England efter sin fars död tillsammans med sin mamma och sin lillebror. 1937 publicerades Hobbit ut, och det var då hans första bok. Nästan på en gång började han skriva på en uppföljare till Hobbit, och detta blev den välkända boken Sagan om ringen. Han gick hastigt bort 1973 när han var 81 år gammal.
Tolkien har ett fint sätt att beskriva i sina böcker, särskilt omgivningar och händelser, men jag känner att vissa karaktärer blir lämnade åt sidan medan man läser, som om det egentligen bara handlar om några få stycken. Han har ett gammalt sätt att skriva på, vilket kan göra det svårt att förstå vad det är som står ibland. Jag tycker boken var bra, men gillar dem andra mer. Det är för att i denna bok skriver han i ett annorlunda perspektiv, som om han hade varit där och sedan skrivit ner det som hänt. I hans böcker finns det ofta många dikter, gåtor och sånger, men eftersom böckerna egentligen är skrivna på engelska tycker jag att dem inte blir lika bra på svenska.
Never look down on someone unless you're helping them up ~
Hobbiten heter Bilbo och du kan ta en poäng om du vet att författaren heter John Ronald Reuel Tolkien. Draken Smaug bor inte i Dimmiga bergen, utan vid Ensamma berget. Du bör nämna hur Bilbo i en grotta i Dimmiga bergen träffar Gollum och hittar en ring som gör honom osynlig. Nämn också gärna hur han hittar sitt svärd Sting.
Ska du lämna in den skriftligt också? För isåfall bör du se över grammatik och lite sånt.
Upplägget på recensionen tycker jag ser bra ut. Tänk bara på att det finns inte speciellt många som bryr sig om att författaren flyttade när hans far dog, och dessutom att han tog med sig sin bror och mor. Räcker att skriva typ att han senare flyttade till England om man ser det som intressant att ha med. "Nästan på en gång började han skriva […]", finns det någon definition av det? Var det några månader senare? Dagar? Veckor? År?
Kan dock inte säga något om boken!
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
#1 Jag har skrivit att han heter Bilbo, och jag skulle ha med hela namnet om jag bara var säker på att jag skulle komma ihåg det (kan hela utom Reuel, kan inte ens uttala det). Vart dvärgarna bor måste jag självklart ändra, haha, det blir jobbigt om jag skriver fel där. Jag vet inte riktigt hur jag ska skriva att han kommer till Gollum? Det står att vi ska väcka intresse hos lyssnarna, men att vi inte får avslöja allt för mycket av det som händer…
#2 Det ska in skriftligt, sedan ska jag presentera det muntligt. Jag vet att det antagligen finns en hel del grammatik fel och sånt, men vet inte riktigt hur jag ska få till det så det blir rätt…
Jag vet att det om författaren inte blev så bra, men jag vet inte vad min lärare menar med Lite fakta om författaren. Sen vet jag inte hur lång tid det tog för honom att påbörja Sagan om ringen… 🤔Om jag skulle ta bort allt det där om att Tolkiens pappa dog och att han flyttade med sin mamma och sin lillebror och när han dog o.s.v skulle det bli såhär: Boken är skriven av Ronald Tolkien, som är känd genom sitt författarnamn J.R.R Tolkien. Han är född 1892 i Sydafrika, men flyttade sedan till England. 1937 publicerades Hobbit ut, och det var då hans första bok. Nästan på en gång började han skriva på en uppföljare till Hobbit, och detta blev den välkända boken Sagan om ringen. Han gick hastigt bort 1973 när han var 81 år gammal. Blir det bra? Ska jag ta bort nå mer?
Tycker det ser bättre ut med författaren faktiskt. Fick själv många kommentarer om att inte gå så djupt på författaren, spelar ingen roll om han flyttade innan eller efter hans pappa dog.
Om du vill kan du skicka texten i ett pm så kan jag se om jag kan hjälpa dig! 🙂
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
#4 Det skulle vara riktigt schysst om du skulle vilja hjälpa mig! Skickar texten nu 🙂
#3: Det uttalas ungefär "Royel".