Vad behöver man för att vara glad?
Jag har inte skönhet. Jag har inte intelligensen. Jag har inga super talanger. Jag har inte direkt ljus framtid när det gäller jobb. Jag kan inte få barn. Jag har en vidrig kropp. Så jag har varken intelligens framtid eller skönhet. Vad ska jag vara glad för och hur ska jag ändra saker så jag kan bli glad. Hur kan jag ändra att jag har stora fötter och är lång? Hur kan jag ändra att jag är tjock ? Jag är inte naturligt smal, är naturligt kurvig men har extra fett på nu. Hur ska jag ändra att jag är värdelös på flera ämnen i skolan. Hur ska jag få ett "bra jobb" utan utbildning eller talang? Hur ska jag kunna få någon extrem talang? Hur ska jag kunna göra så jag helt plötsligt kan få barn? Det finns tusentals punkter jag skulle kunna skriva men det är dessa jg tänker på i denna stund? Hur ska jag ändra saker så jag blir glad ?
Inställning. Det är inställning och självuppfattning som är nyckeln till att må bra.
Ställ krav på dig själv som du kan nå upp till, men som samtidigt är utmanande. Det finns inget som drar ner självkänslan så mycket som att misslyckas att nå upp till sina egna krav. Men att nå upp till ett krav/mål som legat precis på gränsen till utom räckhåll, och att våga känna sig stolt över det.. det är bra för välmåendet.
Just nu sätter du krav som du inte kan nå upp till. Du kan inte ändra ditt utseende markant (och förmodligen är det mest du själv som tänker på det). Men du frågade en bra sak: "Hur ska jag kunna få någon extrem talang?" Det är något du kan jobba på. Talang finns inte, det är skicklighet och övning som ger resultat. Leta upp något du vill vara bra på och börja jobba mot det. Det är ofta svårt och motigt, men däri lgger också den ökade tillfredställelsen när du väl lyckas med något du jobbat för.
Ett jobb är något man går till för att få pengar. Vad man gör behöver inte vara viktigt, utan vem man gör det tillsammans med, eller om man hellre är ensam. Det är inte lätt att få jobb idag, men det jobb man får kan vara roligt. Det har också med inställning att göra. Till och med att gräva bevattningsdiken kan vara helt ok i rätt sällskap. Sällskap kan finnas överallt, och man kan påverka själv genom att ha en god inställning och visa intresse för varandra. Sen har man fritiden att gör det där extra roliga på.Det är de råd jag kan ge dig just nu. Jag förstår om det inte är något du vill lyssna på just nu. Man får lov att må dåligt ibland också. Det är helt ok. Men du vet.. när allt känns hopplöst så får man tänka på vad man jämför med. En del av det du skriver är överdrifter - naturligtvis känner du, just när du skrev det, att det är sant. Men du vet nog också att det är inte vad andra människor runt omkring dig går och funderar på.
Du säger att du inte är intelligent. Ändå har du skrivit ett tydligt inlägg med en stark struktur, rätt stavat och nästan poetiskt upplagt. Jodå, det finns intelligens där, det lovar jag. Jag hade inte stannat och läst om det var skrivet så som en del skriver, utan punkt, struktur, meningsuppbyggnad osv. Jag orkar inte läsa när det är så. Men du fångade min uppmärksamhet med din skrift eftersom den var så välskriven. Det finns nog fler sådana saker du är duktig på, som du inte ser själv just nu.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Att ändra sin inställning är det första steget. Vad gäller längden, kolla med några modellagenturer vad de har för ideallängd på sina fotomodeller.
Kolla också mitt inlägg i ensam, det gäller dig också.
Vad gäller att få en supertalang, det är väldigt simpelt. Hitta något du gillar och ägna 10 000 timmar åt att träna. Vetenskapen visar att det finns någon sorts magisk gräns vid 10 000 timmar, lägger man så mycket tid på att förbättra sig inom ett område blir man sjukt grym på det. Men se till att välja noggrannt, du vill inte lägga 10 000 timmar på något du tröttnar på efter ett år.
Att ändra att du är tjock är också enkelt. (Observera att jag inte säger att något är lätt att göra, jag menar bara på att det inte är komplicerat.) Sluta stoppa i dig onyttiga onödiga saker som godis och chips. Ät mindre, ät regelbundet och byt ut kolhydraterna mot grönsaker. Motionera regelbundet. Kort sagt, gör av med mer energi än du stoppar i dig. Inte säkert att du behöver ändra på det, men vill du så kan du.
Jag håller med #1. Du verkar smart nog i mina ögon. Sen är det inte bara intelligensen som räknas. Om man inte tillägnar sig kunskap och lär sig använda den spelar det ingen roll hur smart man är. Så om du lägger ner tid och energi på det kan du framstå som smartare än de som råkar vara födda med en högre iq. Du behöver bara jobba aningen hårdare, vilket är orättvist men så det fungerar.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Kolla mitt inlägg i ensam, på samma ställe som 2# länkar (sitter på paddan). Där finns ett boktips som funkar lika bra i alla åldrar! Varje dag ska du säga till dig själv att du är snygg, bra och massa fina saker, skryt om dig själv! Skriv lappar och sätt där du kollar för att påminna dig själv. Folk jag känner (vuxna, om du är barn, alltså inte vuxit klart, använd inte detta) kör med LCHF. Det kan i början verka helknäppt, men för de funkar det! Ha mål och bestäm dig för att nu ska jag ut och springa eller göra något kul o.s.v… Ha mål för vad du vill klara av, sök på internet, testa, ha en maxtid för datorsittande varje dag och bestäm dig för att bara äta godis/onyttiga saker på helgen och att dricka vatten/mjölk/nyttig dryck till alla måltider. Tänk inte på alla dåliga saker, tänk på de bra sakerna, du har ett liv, du har mat, du har ett hus, du har kläder o.s.v…. Hoppas det hjälpte dig! (Känner mig som om jag pratar som en vuxen! :o men är ju bara 12/13 år! Nu får jag ge mig! XD )
Vilka långa och fina svar alla gett, är tacksam över att ni tog er tid och svarade så utförligt på mitt inlägg. Det var mycket tankar som for runt i mitt huvud och jag fick upp frågeställningar i tankarna. Vissa av tankarna skrev jag ner och vissa av dem är lite konstiga. Då jag vet att jag ej kan ändra det, tillexempel fötter och längd är svårt att ändra på. Jag ska verkligen läsa igenom era inlägg på där ni länkande till! Däremot oavsett vad någon säger om det så skulle jag aldrig hålla på med LCHF, jag gillar att äta mat och inte fett i massproduktion.
Jag orkar inte läsa vad de andra har skrivit men mitt tips är att byta ut orden du skrivit!
"Jag har skönhet.
Jag har intelligensen.
Jag har super talanger.
Jag har en ljus framtid när det gäller jobb.
Jag kan få barn. (adoption till exempel)
Jag har en vacker kropp."
Även om du kanske inte är världens vackraste människa (vem är det?) eller har en ljus framtid när det gäller jobb så måste du våga tro att du har allt det här. Det är en otroligt svår kamp men det fungerar. Man ska inte behöva träna eller sluta äta bara för att man ska kunna acceptera sig själv.
Lev livet med mål och förhoppningar. Låt dig själv uppnå vissa mål då och då. Det kan vara "idag ska jag ta mig utanför dörren". Det är också bra att ha stora mål, oavsett om de är svåra att uppnå eller inte, för då har du alltid något att jobba mot.
Jag brukar säga bra saker om mig själv, till min spegelbild. Skrattar lika mycket varje gång för innerst inne vet jag att dessa saker inte är sanna, men ändå går man därifrån - skrattandes och det känns som att hela ens värld blir så mycket bättre.
Hoppas jag inte upprepade allt för mycket vad andra sagt och att du inom en snar framtid inser att du blir mycket lyckligare av att acceptera dig själv.
Ta hand om dig! 🌺
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto