Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 477 ggr
Splitter
0

Engelskaläxa Hjälp

Jag behöver lite hjälp igen :) Denna gång är det en engelskaläxa som ska in imorgon. Vi skulle skriva och berätta om en upplevelse där allt plötsligt gick fel (på ett roligt, otäckt eller konstigt sätt). Jag skrev om när jag byggde en snögrotta och den rasade in med mig därunder. Nu vill jag bara veta vad ni tycker, och om ni kan finna något jag ska ändra på eller rätta. Jag har bara använt mig av mitt egna ordförråd, så det finns nog fel lite här och var. Jag är dock rätt nöjd :)

One day a couple of years ago, I was playing outside. It was cold and in the early winter. The snow had fallen some days ago, and the tractor had made up a big pile of snow. I had decided to make a snow cave behind the pile of snow, in protection from sight.

Everything had turned out great until I reached about one and a half meters into the snow cave. I remember seeing an icicle and I wanted to remove it because I didn't want to hit my head in it and I thought it was in the way. I remember taking up a rock, and that I started hitting the icicle with the rock. I remember seeing the icicle loosen its grip of the ceiling, but when the icicle fell, the ceiling fell too. It happened in a matter of seconds, and before I could react I was buried under a thick layer of snow. I panicked, but the snow was really heavy and I could hardly move at all. All I could see was total blackness, but I could breath, though probably not for long. I don't know if it was adrenaline that kept me struggling, but my head felt numb, and I couldn't think clearly. I don't remember how I did it, or how long I was under, but suddenly I could feel cold air against my right hand. I pushed myself up then, and just like that I could breathe again. I remember laying there, just staring up into the sky that now was dark blue. That moment was the most terrifying moment of my life, and I can't even dive under water now without getting a nasty feeling.

Never look down on someone unless you're helping them up ~

[krysopras]
0

Jag tycker om din text. När man ska berätta något fritt så ska man ju använda sin egen berättarteknik, och det har du gjort väldigt väl. Ett stavfel som du bara har glömt här: All I could see was total blackness, but I could breath, though probably not for long.

Jag tror du ska använda on här ist för in: hit my head in it.

Sen sista meningen, så förstår jag ju vad du menar men ska man vara riktigt noga så var det väl ögonblicket just innan du kom upp till ytan som var det mest skrämmande i ditt liv.

Men det är bra skrivet så att man förstår panikkänslan du måste ha haft. Det var ju för väl att du lyckades ta dig ut!

silverfiisk
0

Jag tycker att det var bra skrivet. Det enda jag skulle ändra på är att istället för att skriva "the snow had fallen some days ago" så skulle jag skriva "the snow had been falling a few days earlier". :)

Splitter
0

#1 Tack så mycket! Sen ser jag inte om du ändrat något på Breath, men ska det vara Breathe då eller? Jag har ändrat hit my head in it till hit my head on it. Det lät bättre. Men hur ska jag skriva för att få det att bli rätt ögonblick då? Jag vet inte riktigt hur jag ska skriva, men typ: That (the?) moment when I was under the snow was the most terrifying moment of my life osv. Eller hur skulle du skriva det? 

#2 Tack så mycket, ska titta lite på det :)

Never look down on someone unless you're helping them up ~

Caf_Roy
2

Några grejer.

"Made up" låter som att plogen har hittat på en snöhög. "Built up" skulle passa bättre.

Ordet "had" är onödigt på ett par ställen. "I had decided" - Du hade på förhand bestämt dig. Bättre då med "I decided" - Du bestämde dig där och då. Samma sak med "(had) turned out great".

Du skriver att du bestämde dig för att bygga en grotta "behind the pile of snow". Först trodde jag att du skulle bygga en igloo, eftersom du skulle bygga den bakom. Bättre då med "at(/in, båda funkar) the back of the pile of snow".

"I remember seeing an icicle and I wanted to remove it" - Ska den meningen bli korrekt behövs ett "that", "I remember seeing an icicle and that I wanted to". Men ännu bättre blir det med "and wanting to". Du kan också skriva "I remember seeing an icicle that I wanted to remove".

Inget gramattiskt fel, men om jag vore du skulle jag dela upp den meningen i två. Till exempel "I remember seeing an icicle that I wanted to remove because I didn't want to hit my head on it. Also, I thought it was in the way." Eller bara "…on it. Also, it was in the way."

Håller med om "hitting head on icicle".

Tre meningar i rad börjar du med "I remember". Nöj dig med en gång, vi minns.

"I remember taking up a rock, and that I started hitting the icicle with the rock." Aldrig "och" efter punkt eller komma. Gäller även på engelska. "that I started = "starting", då syns det lättare att det blir konstigt med "hitting". Då blir det bättre med "starting to hit". Sen behöver du inte specificera stenen igen, det räcker med "it". Så den här meningen blir då ""I remember taking up a rock and starting to hit the icicle with it.", men om man ska ta hänsyn till föregående kommentar får man bygga om meningen igen.  "I took up a rock and  started hitting the icicle with it."

"Breath" är andetag eller andedräkt, "breathe" är att andas.

"All I could see was total blackness, but I could breathe, though probably not for long." Den här skulle jag också dela på två. Sen är den andra halvan lite konstig. Det låter som att bara betraktaren/berättaren tror att det inte kommer vara särskilt länge. Som att du berättar en historia och har inflytande över den ovetande karaktärens syretillförsel men inte riktigt har bestämt dig för hur länge luften ska få räcka. Jag skulle i stället skriva "All I could see was total blackness. I could breathe, but was quickly running out of air." Alternativt "…but realised that the air wouldn't last for long".

"Under" betyder ofta medvetslös. Kan betyda under en pryl också, men när du precis berättat att du höll på att svimma är det naturligt att tro att du menar medvetslös. Används ungefär som att vara "borta". Används ofta i sambandet "under anastesia(narkos)". Jag skulle använda "buried" i stället, bara för att vara tydlig.

"Laying down" används när man lägger ner något eller någon annat än en själv. Tex "Laying down rules". När man pratar om att lägga sig eller ligga ner säger man "lying down".

Det låter lite bättre om man flyttar "just" till före "lying" i stället.

De andra hade synpunkter på sista meningen, ta bara bort första "moment" så blir det bättre. Sen skulle jag också vilja dela meningen i två och (som vanligt) ändra lite i andra halvan. "That was the most terrifying moment of my life. Nowadays I can't even dive under water without getting a nasty feeling." Då blir det nuförtiden i stället för precis just nu.

Så mest bara småfel, men om man frågar får man svar som jag försöker motivera. Jättebra skrivet i övrigt. Är det några förslag du vill ignorera så gör det. Mest småfel som sagt. Om någon undrar hur jag tänker eller tycker att jag har fel är jag öppen för en mild debatt.

Lycka till med inlämningen!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[krysopras]
0

Jag tycker #4 har jättemånga väldigt bra tips och råd.

Och ja, breathe är att andas, breath är andedräkt, andetag. Uttalet är ju olika, breathe med lång vokal i mitten, breath med kort, så om du läser din text högt läser du säkert rätt, men i en skriven text ska ju även stavningen vara rätt.