Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: studier-och-utbildning
Läst 7605 ggr
tonååring
0

NP Muntliga Matematik

Jag kommer ha NP muntliga matte nationella på fredag, jag är jätte nervös!

Någon som vet hur provet kommer se ut på ett ungefär och hur man kan plugga till det? Tacksam för svar! :)

CocoAli's
0

Jag går års 1 på gymnasiet och NP i matte på gymnasiet måste det anvö das matematiska termer. Det hela går ut på att du får ett papper av din lörare med en uppgift sen ska du kunna lösa upogiften MUNTLIGT! Viktigast av allt är att du ex Använder ord som avtar istället för sjunker nör det gäller grafer. ANVÖND MATEMATISKA TERMER så kommer det gå jätte bra !

Naathaliiiie
0

gjorde muntligt förra året när jag gick i nian. vad jag kommer ihåg var det provet inte så svårt :) och tror inte direkt man kan plugga. 
Men som #1 säger, det är nog bra att använda ''matteord'' :)

Caf_Roy
0

Säg allt du tänker när du tittar på problemet och försök använda termer när du kan. Resonera kring allt och förklara det du ser och tänker.

Det verkar väldigt vanligt att det handlar om någon sorts graf. Min handlade om att vi hade ett diagram som visade hur vätskenivån i en kruka sjönk med tiden. Vi fick veta att vattnet rann ut precis lika fort hela tiden och blev ombedda att berätta hur krukan såg ut. Vi pratade oss fram till att eftersom att grafen inte var linjär måste krukan vara ojämn. När vattnet sjönk snabbare måste vattennivån vara i en smal del av krukan och vice versa. Mot slutet av provet kom vi fram till att vi kunde dra ett streck bredvid grafen och få en bild av hur krukan skulle kunna se ut.

Så träna på att tyda och tolka diagram och resonera dig fram till vad som kan ligga bakom siffrorna och hur de påverkar varandra.

Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

tonååring
0

Tack för era svar!

[134643]
0

Jag har redan gjort mitt matte-muntliga :3 Vi fick diagram om typ telefonabonnemang, sen skulle man förklara vad man såg och sådär. Själva uppgiften är ju inte svår att lösa, de vill bara se att du kan prata och förklara på rätt sätt (med matte-språk haha) så att du låter logisk och sådär. Så det kommer gå bra ^_^

[Tilde]
0

Jag har inte ens minne av att vi hade muntliga i matte… 🤪

Men lycka till!

tonååring
0

Tack !