Ensam
Hej jag är 13 år snart 14 jag har haft det lite tufft och haft självmordstankar förut. Men tänker inte berätta vad som gör så jag har velat tagit självmord för det är för personligt. Förut hade jag många vänner men på senaste tiden har jag typ inga vänner kvar bara en som jag verkligen vet men vi börjar glidas ifrån varandra. Jag känner mig så ensam och instäng. Mina föräldrar har märkt det väldigt mycket för jag är inte med vänner och är väldigt mycket för mig själv jag vill byta skola och börja om allt men jag är orolig att jag inte kommer få några vänner jag vet inte vad jag ska göra jag vill vara med vänner och ha mycket vänner som jag kan lita på vad tycker ni jag ska göra.
Känslan av ensamhet är aldrig lätt. Jag minns att jag inte heller hade vänner i din ålder och det var tufft.
Några råd från mig till dig är:
* Gå på aktiviteter, om du har något intresse. Där kommer du att träffa människor med samma intresse och skapa nya kontakter.
* Stärk dig själv om ingen annan gör det. Jag vet inte hur det är med självförtroende för dig, men affirmationer är väldigt bra när det gäller självförtroende. I början kanske man känner sig konstig när man gör det men efter ett tag märker man att det sker förändringar.
Ställ dig framför spegeln minst en gång om dagen och säg till dig själv:
Jag är vacker
Jag är unik
Jag är bäst på att vara jag
Jag duger som jag är mm
Bara peppning och inget men, fast, aldrig, alltid.
Skriv det på små lappar och sätt upp dem på olika ställen. Det stärkte mitt självförtroende otroligt mycket och jag hade gått med 0 nästan hela mitt liv.
* Prata med någon (skol kurator?) , ibland kan man må bra av det och få råd och stöd.
Önskar dig all lycka i världen och skickar många kramar ❤️
When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈
🌺Änglar IFokus
Tack ❤️
Har själv precis gått igenom det. Mådde sjukt dåligt där jag bodde innan och började undra om det var värt att stanna. Insåg tillslut att det inte var det och flyttade antal mil därifrån. Många säger att fly inte är rätt väg men tillslut är det inte att fly utan det blir att försöka må bra. Jag var sjukt rädd över att bli utstött och mådde riktigt dåligt över det istället. Jag är en väldigt blyg människa och nu skulle jag kastas in bland massa nytt folk. Jag hade tur och hamnade i en underbar klass. Alla är sjukt trevliga och fick nästan en chock över hur snälla de var. Oftast så blir någon även din fadder som visar dig runt osv så man kan ju försöka bli vän med den personen först. Hoppas det blir bättre iaf.
Hade ungefär samma problem som dig. Men bytte skola och hittade äkta vänner vilket är bland det bästa som har hänt mig :)
Jag var mobbad i sjuan både fysiskt och psykiskt, i ett år försökte jag stå ut med det för att inte besvära mamma med att ett till av hennes barn blev mobbade men efter skolavslutningen brast det. Under sommarlovet sa jag att jag ville byta skola och som tur var hittade vi en plats direkt i den underbara klass jag går i nu. Om du överväger att byta, gör det! Mitt livs bästa beslut
En annan sak du kan prova att göra själv är att le. Låter knasigt, men vetenskapliga studier visar att man blir gladare av att le, även om man bara gör det för att man håller en penna mellan tänderna.
En annan studie visar att så kallad "power posing" ökar mängden testosteron och minskar mängden cortisol. Testosteron är en sorts makt-hormon som gör att vi blir självsäkra och vågar ta plats, vågar vara oss själva och vara stolta över vilka vi är. Cortisol å andra sidan är ett stress-hormon som gör oss stressade, osäkra och mentalt svaga. Det får oss att sjunka ihop och vika undan.
Så ta ett par minuter då och då, gå undan (in på toaletten kanske) eller på vägen till skolan och gör en power pose. Bak med axlarna, upp med hakan. Våga bre ut dig och ta plats. Stå bredbent, ut med armarna från kroppen. Sträck dom rakt upp i luften som en segergest! Tänk positiva saker, som "jag är bäst!" "jag är viktig!" "jag räknas!". Låt "makten" flöda genom dig ett tag och se till att släppa in den i hela dig. Ta med den ut och undvik att falla tillbaka i underlägsna poser.
Det kan låta som "fusk", att det inte blir "på riktigt", men faktum är att du själv på ett naturligt sätt justerar dina hormonnivåer så att du får en möjlighet att bryta en negativ spiral och skapa en positiv så att du vågar vara mer dig själv.
Så lita på vetenskapen, lita på dig själv, våga ta plats och lycka till!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Åh herregud du beskriver min situation så jävla bra! Bortsett från självmord.. Mina vänner har slutat umgås med mig min mamma är allmänt otacksam mot en viktig person i mitt liv (tar denne person flr givet) och det är väl det som mest gör ont.. Alla festar och har roligt medans jag sitter hemma och tittar på serier och mär dåligt…
Jag har själv i 6 år gått i skolan utan vänner. Börjat vänja mig vid att alla retas eller fryser ut mig. Men min självkänsla sjönk otroligt mycket. Varje dag känner jag mig ensam och utanför. Och med tanke på att jag bor på landet så får jag inte vara med på fester mm hos andra för de tycker att jag bor för långt bort.
Varje gång jag får en ny kompis sviker de mig snart och går och är med någon annan. Folk som jag inte ens känner är taskiga mot mig.
Med tanke på att ingen lyssnar så är jag inte van vid att få makten och uppmärksamhet, detta gör att jag är jobbig hemma och ganska deppig.
Leta efter en bok som heter "Du äger!", författaren är Mia Törnblom. Den har hjälpt mig med att bygga upp min självkänsla och det märks tydligt när man inte använder den. Blir som en vana att göra som det står i boken och den gör dig verkligen på gott humör. Om man gör det som står på kvällen mår man jättebra efteråt och det är lätt att somna. Den rensar alla dåliga tankar och drar fram de positiva!
Nu när jag har prov är jag inte längre så nervös som jag var förr, om jag har skrivit i boken kvällen innan så har jag en känsla av att allt går bra och tänker att jag ska göra mitt bästa.
Det finns många andra bra tips som de andra har skrivit här ovan och jag ska själv testa! :D
-----------------------------------------
Jag har en vän via skype som jag inte träffat på riktigt än, men vi videosamtalar nästan varje dag. Hon tycker jag är jättesnäll och fattar inte hur ingen kan gilla mig. Det kan vara så att folk är avundsjuka på dig, det kan vara att du är snäll, rik, snygg elr vad som. Tror att det kan vara därför jag har problemen jag har. Men själv är jag inte alls kaxig. Vänner på nätet kan hjälpa, speciellt sådana med samma problem, du får gärna skicka ett PM ;)
Så oavsett om du väljer att byta skola eller inte, det kan vara skönt med en nystart men samtidigt svårt att få en plats i en etablerad grupp, måste du våga ta plats och låta dom lära känna hela dig så som du är. Som det är nu tror jag att du bara visar upp en blek, undanvikande skugga av dig själv och det vinner ingen på.
Så mitt tips är att ge din nuvarande klass en chans. Spana in några klasskompisar du skulle vilja vara kompis med och våga ta plats. Om någon av dom står och pratar med sina kompisar om något som verkar intressant, gå med i diskussionen på samma villkor som dom andra. Se dig själ gänget och bete dig som att du hörde dit. Ska de andra på fest? Fråga om du kan hänga på. Inte försynt och ursäktande som om det vore tveksamt ifall du skulle passa in där, powerposa innan och fråga som om du vore en i gänget. Som att du hör hemma där.
Ingen kommer att bjuda in dig i sitt gäng eller fråga om du vill hänga med på saker, alla har redan sina kompisar i gängen att ta hänsyn till. Det är upp till dig att kliva in i ett (eller helst flera) gäng och bete dig som att du hör hemma. Du kommer att behöva jobba för det i början, ingen kommer att komma på tanken att se till att du är med eller bjuda med dig på saker. Det är upp till dig att se till att du hänger med och blir inbjuden. Men ju mer hemmastadd du gör dig i gänget desto mer kommer dom andra att vänja sig vid att du är en del av deras gäng och innan du vet ordet av kommer du vara en lika naturlig del av gänget och dess aktiviteter och inbjudningslistor som alla andra.
Lycka till!
Tack för allt jag har valt att stanna i skolan och i måndags så kom tre av mina kompisar fram och har fått reda på att jag vill byta skola och jag känner mig ensam av en annan kompis som inte går i den skolan jag gör så dom berättade att jag fick vara med dom när jag vill och jag inte ska byta skola allt blir bara bättre jag känner mig säker igen och känner mig hemma :)
Grattis!