Anlrexi
Hello Jag börjar bli väldigt rädd och tro att jag kan ha anorexia. jag är smal (14 år och väger 41 kg , 164 cm lång). MEN jag har alltid mått bra och har aldrig varit rädd för att äta liksom. Jag äter tills jag blir mätt och jags er inget fel med den vikten jag har. Jag spyr inte upp maten och är en väldigt lycklig tjej i övrit. Men nu har jag sett massa att man kan ha anorexi men att man inte vet om det, finns det risk att jag har det? asså jag mår skitbra och jag själv tycker inte jag ser så smal ut, men undrar vad andra tycker. jag skulle absolut vilja gå upp i vikt. Jag tränar ca 1 gång per vecka.
Alltså anorexi handlar ju inte om vikten egentligen. Du kan väga 100 kg och ha anorexi. Sjukdomen är ju relaterad till din inställning till mat, och du verkar (om det är sant vad du skriver här, att du inte är rädd för att äta och vill gå upp i vikt) ha en sund sådan. Att ha anorexi utan att veta om det handlar väl snarare om självförnekelse, det är ingen som vill erkänna att hen har en ätstörning och sanningen är oerhört svår att ta till sig. Jag tror inte det är någon risk för anorexi i ditt fall, men är du orolig för din vikt ska du prata med dina föräldrar/skolsköterska/annan vuxen du kan lita på. Det kan ju bero på andra saker liksom, och det går att göra något åt :)
Om du äter normalt, inte är rädd för att gå upp i vikt, utan faktiskt VILL gå upp i vikt, och bara tränar en gång i veckan så kan jag lova dig att du inte har anorexia. En anorektiker har fobi för att gå upp i vikt och äter därför väldigt små portioner, och motionerar överdrivet mycket. Man tycker dessutom att man är för "tjock" fast man egentligen är underviktig. Du skrev att du inte spyr upp maten.. En anorektiker gör överlag inte det, utan det är personer med bulimi som framkallar kräkningar. En bulimiker hetsäter, får ångest, och försöker att göra sig av med maten. Genom att läsa det du skriver så tycker jag inte att någon av dessa ätstörningar "passar in" på dig. Jag tycker inte att du ska vara orolig, du har garanterat inte anorexia.
#1 Nej, du kan inte ha diagnosen anorexia nervosa om du är överviktig. Dock kan du ha en ätstörning som är lik anorexi, men för att få diagnosen måste du vara underviktig.
#2 Vissa anorektiker tränar inte alls, det är inte ett krav att man ska träna mycket för att få diagnosen.
TS, du har med all säkerhet inte anorexi, bara för att man väger lite behöver man ej ha en ätstörning. Tycker du att det är jobbigt med vikten kanske det blir bättre om du pratar med en kurator eller en vän?
#3 många anorektiker motionerar överdrivet för att inte öka i vikt. Jag vet vad jag pratar om då jag läser till undersköterska och får lära mig om ätstörningar i skolan. Jag hävdar inte att alla gör det, men många. Sen tänkte jag på ditt svar till #1.. Hon skrev 100kg och du skrev överviktig. Det är inte samma sak. Man behöver absolut inte vara överviktig för att man väger 100kg.
#4 Hon skrev om att vikten inte spelar någon roll, vilket den visst gör. Har inte sagt något om att 100 kg är övervikt?
Ja, många anorektiker motionerar överdrivet. Lika som att många anorektiker inte motionerar alls.
#5 jag fattade det som att du omvandlade hennes 100kg till övervikt, ber om ursäkt om jag missuppfattade, menade inget illa:)
#6 Nejdå, tog det inte som att du menade något illa. Jag menade heller inget illa med det jag skrev.
#3 Anorexi är väl som jag förstått det en psykisk sjukdom som får fysiska konsekvenser, inte en fysisk sjukdom. Har själv aldrig haft diagnosen, men har levt med en anhörig som varit svårt sjuk i anorexi i många år så känner inte själv till exakta kriterier för att få diagnosen. Min poäng var väl snarare att ätstörningar inte sitter i kroppen utan i hjärnan, och att en alltså kan väga hur lite som helst och ändå inte behöva ha anorexi för det. Men det gick säkert fram, och det finns ju de som kan detta mycket bättre än jag..
TS, jag tycker absolut att du ska prata med en vuxen om du är orolig för din vikt dock. Undervikt kan bero på andra, fysiska saker som går att rätta till.
Är i samma ålder, vikt och längd. Enligt sjuksköterskan är jag underviktig, har varit det sen födseln. Ser dock inget problem så länge jag mår bra. Som de andra säger har anorexia inget med vikt att göra. 🙂
//Flöffo
Vänta… Väger man 100 kg är man visst överviktig, såvida man inte är ett rent muskelberg! Finns nog ingen ung tjej som är ett muskelberg på 100 kg…? Tycker vi ska sluta "sugar coat" allt som har med vikt att göra. 100 kg ÄR övervikt (såvida det inte är fallet jag nämnde, men då ska man vara väldigt lång också).
TS, du har ingen ätstörning så länge du äter normalt. Ätstörningar är ett kontrollbehov över allt vad man äter och har du inte det så har du ingen ätstörning, oavsett hur mycket eller lite du väger. 🙂