Min lärare raggar på mig
Hej! Min idrottslärare är väldigt ung och snygg, har mycket muskler och alla tjejer tycker att han är sååå het haha men ja. Han har börjat stöta på mig och säger flirtiga saker och ger mig typ porriga blickar och lägger ofta sina händer på mina höfter eller runt min midja. Mina kompisar har märkt detta och de är typ avis på mig, men jag känner att det är lite obehagligt. Dels för att han är min lärare och för att jag har pojkvän. Vad ska jag göra? Är det bäst att prata med honom? Vill absolut inte säga åt någon rektor eller annan vuxen, för han är jättetrevlig och duktig som lärare annars… Men om jag pratar med honom blir det kanske stelt mellan oss och andra elever börjar märka detta? Vet inte vad jag ska göra..
Säg åt honom dirket nästa gång han tar i dig som du tycker är obehagligt. Säg "sluta med det där" eller "ta bort din hand sådär gör man inte"
Blickar kan man kanske inte göra så mycket åt men att han rör dig är inte ok
Det spelar ingen roll hur duktig eller trevlig han är, det är inte okej att han tar på dig om du inte vill. Om han tar på dig igen eller är flörtig så försök att visa att du inte är intresserad genom att typ.. ta bort hans händer eller kolla frågande på honom när han spanar eller säger nåt opassande . Funkar inte det så kanske du har nån schysst lärare som du kan förklara situation för och säga att du vill vara anonym om läraren tänker prata med idrottsläraren?
Det är INTE okej när en lärare håller på sådär. Hade det varit jag så hade jag gått till rektorn på en gång. Vill du inte göra det så tycker jag absolut att du ska prata med läraren som det gäller. Tala om att du har pojkvän och att det känns obehagligt och fel när han tar på dig. En lärare på min gamla skola skrev erotiska brev till en minderårig elev, han fick gå med omedelbar verkan. Det är inte precis samma sak som du blir utsatt för, men det är lika fel. Som sagt, prata med rektorn eller läraren. Han gör fel!
#1 & #2 & #3 Ja, jag förstår. Han gör detta under lektionerna så om jag skulle säga åt honom kommer hela klassen att höra. Vill inte förstöra hans liv heller om han får sparken och får ett peddorykte eller något.. Det som är pinsamt är att när han "hjälper" alla på lektionerna är jag den enda han liksom småpratar med. Ser ju att han försöker lära känna mig men känns lite opassande att komma med frågar om vad jag gör på fritiden under lektionerna.. Lite pinsamt att alla klassens tjejer dreglar över honom och jag är den enda han har ögon för typ. Han har sagt till mig att han ser de andra som barn men inte mig :S
#4 du ska inte oroa dig för att förstöra hans liv. Om han håller på som han gör så ska han få klart för sig att det är fel. Får han sparken så kanske han får en tankeställare och slutar hålla på sådär i framtiden. Vill du inte att hela klassen ska höra när du säger åt honom så kan du ta det efter lektionen när alla andra har gått därifrån. Annars kanske du kan skicka ett mail till honom. Han ska inte ta på dig och titta på dig så som du beskriver. Att du bara är 14 år gör det hela ännu mer opassande. Du är ett barn och han är vuxen, det är fel! Stå på dig!
Äsch, får stå ut med det. Orkar inte med något bråk..
#6 Stå inte ut med det.. Alltså prata med han efter lektionen och be han att snällt sluta.. Eller när han gör så på lektionen säg bara "känner mig obehaglig när du gör så" eller något.
Håller med #7! Du ska inte stå ut med det, om du inte vill gå och prata med honom själv så kan du väl ta med en kompis när du pratar med honom, eller skicka ett mejl eller gå via någon annan lärare eller dina föräldrar. Låt inte honom flörta med dig och komma undan med det för att du tycker att han är en bra lärare. 😐
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
Det kanske är lättare att skicka ett mejl till honom?
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
eller ge honom en lapp
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Tycker ärligttalat att snacka med någon lärare eller rektor om detta då han håller på med dig som är väldigt ung, har för mig att du är 14?
Man vet aldrig hur långt han kan gå och det han gör är fel!
Tack för svaren, dock vet jag fortfarande inte hur jag ska göra..
Gå till rektorn och be han ta ett snack med han va anonym 🙂
Fy skulle få panik om min gympalärare gjorde så med mej obehagligt 😐
Har han ett fack? Lärarna på min grundskola hade det, där kunde man lämna typ läxor och sånt, lägg en anonym lapp till honom där! Då behöver du inte ens ta det öga mot öga, men han förstår förmodligen poängen
Medarbetare på Skor iFokus
#14 Ja?
Fast då får du la skylla dej själv. Om du tycker det är ovehagligt är det klart som fan att du ska ta upp de med honom eller med någon annan. Om du inte stoppar det kan det bli värre.
#17 Varför får jag skylla mig själv? Tror inte att ni kan sätta er in i min situation, det är jobbigt och kan få konsekvenser. Det är inte så jävla lätt, om inte det här har hänt er så kan ni inte förstå hur detta känns för mig, ingen kan.
Det är svårt att vara 14 och behöva säga åt en vuxen man att han ska sluta ta på mig. Det är skrämmande, det bara är så. Jag vågar inte knacka på hos rektorn och gå in och säga att en av hans anställda tar på mig. Jag är feg och vågar inte men det blir inte bättre om ni hackar på mig eller säger att jag ska skylla mig själv. Ni förstår inte att jag känner förnedrad och äcklig när han gör såhär, det är pinsamt. Ni förstår inte, ni kan inte förstå.
#18, det är klart att du inte ska skylla dig själv! Det är läraren som gör fel, inte du. MEN om du inte berättar för någon vad som händer, eller informerar läraren om att det han gör är väldigt fel, så kommer det inte att bli någon förbättring heller. Vill du få ett slut på detta så måste du göra något. Finns det ingen annan lärare på skolan som du litar på? Isåfall kanske du kan berätta för den? Annars kanske du kan berätta för dina föräldrar eller be en kompis att prata med rektorn? Jag hoppas iallafall att det löser sig och blir bra. Du ska absolut INTE strunta i problemet för att du är rädd för konsekvenserna! Han ska inte tro att det är okej att ta på dig.
#19 Tack..🙂 Nej, litar inte på någon lärare alls. Mina föräldrar har jag inte någon bra relation till och mina vänner skulle inte förstå då de tycker att han är värsta snyggingen och de skulle inte ta det här på allvar, det vet jag.
#20 åh, okej. Men du måste som sagt ta tag i problemet för att det ska bli någon förbättring. Har du inget syskon som kan hjälpa dig att prata med en lärare/rektorn? Du ska inte behöva stå ut med det som pågår.
#21 Nej, har inga syskon..
Haha känner mig hopplös, vet inte vad jag ska göra. Ska undvika honom i alla fall.
#22 jag tycker att du ska tala om för honom att det han gör är fel, antingen via telefon, mail, eller face to face. Eller att du berättar för rektorn. Det lär ju inte bli värre iallafall :)
I början av högstadiet hade jag en idrottslärare som var väldigt fysisk. Inte sexuellt på något vis, utan bara att han gärna rörde vid folk när han skulle visa något eller när han pratade med en. Sen hände det även att han gav lite blickar på oss tjejer (vilket dock inte störde mig egentligen). Däremot har jag svårt för att andra rör mig. Det är bara mina närmsta vänner och familj som "får" ge mig spontana kramar osv, annars känner jag mig väldigt obekväm vid fysisk kontakt, speciellt om jag inte är beredd vid det. Om någon är övertydlig med att "Nu tänker jag krama dig" innan dom gör det, så är det okej.
Jag stannade kvar efter en lektion och förklarade detta för läraren. Efter det blev det mycket bättre. Han hade helt inte tänkt på att det kunde göra någon obekväm, förrän jag påpekade det. Sen var det vid vissa övningar han var tvungen att röra vid mig för att visa något speciellt eller så, men då var han mycket tydligare med det, och då gick det bra.
Nu är det ju dock lite värre för dig eftersom din lärare verkar göra det medvetet, och dessutom rikta det till bara dig.
Men det bästa är ju om du kan prata direkt med läraren. Men mejl, lapp eller liknande funkar ju också, speciellt om du vill vara lite anonym. Jag tycker det är bäst att säga till läraren först, sedan ta det vidare till rektorn om han fortsätter.
Och naturligtvis är det jobbigt att prata om det med läraren/rektorn, men tror du inte att det är jobbigare om beteendet fortsätter? (:
//Jessie
Hur är det med din pojkvän? Kan du inte ta hjälp av honom?
Men börja med att MAILA HONOM direkt efter nästa tillfälle. Förklara att du inte är intresserad, har pojkvän och kommer att berätta för skolledningen ifall han inte slutar. (Att du inte törs berätta vet ju inte han)
Han vet mycket väl vad lagarna säger. Det blir knappast något konstig reaktion efter ditt mail. Jag tror inte han vill dra uppmärksamheten till sig på det sättet.
Jag har inte upplevt detta själv, men flera av mina kamrater och det fungerar.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Vad är det för ålderskillnad på er?
Prata med någon lärare på skolan du litar på och be hen prata med honom
att gå runt o känna obehag på lektioner är inte okej
Eller försök undvik honom , kolla bort om man ger dig en blick eller gå iväg om man är nära dig, en lösning om du inte vill prata med rektorn eller så, så kanske han fattar
annars finns det nog inget bättre lösning än att säja till rektorn eller honom
Om du nu inte vågar säga ifrån kan du ju börja med att dra dig undan från honom. Visa att du inte är bekväm med att han rör dig. Han kanske fattar sen? :)
#27 Är nog ganska tydlig med att jag inte tycker om det redan, han verkar inte bry sig bara.
Det är sexuella trakasserier han pysslar med. Och du måste sätta stop för det nu. Både för din egen och andras skull. Om du låter honom fortsätta, vem vet vart det kommer sluta? Du kommer må sämre och sämre. Och vill det sig riktigt illa så sätter det sig på ditt självförtroende, så du får för dig att du faktiskt förtjänar att bli behandlad såhär. Efter det går det bara utför… Och din lärare kommer knappast lägga av självmant. Vem vet hur långt han kan gå om ingen säger ifrån? Vem vet vem han ger sig på härnäst? Det handlar inte bara om vad han utsätter dig för. Det är inte normalt för en vuxen människa att flörta med unga tjejer på dethär viset. Det är ett sjukt beteende, och inget någon ska behöva bli utsatt för. Så för din egen och efterkommande elevers skull så borde du sätta stop här och nu. Och jag tycker inte du ska bekymra dig så mycket över om hans liv blir förstört eller inte. Det är hansjälv som väljer att göra detta, då får han också ta konsekvenserna av sitt handlande. Eller ska han låtas härja fritt och förstöra andras liv? Jag har varit med om exakt samma sak. En lärare på en skola som jag gick i en kortare period som flörtade med en och tog en på olämpliga ställen. En smäll på stjärten tyckte han var en trevlig komplimang som han gärna gav till alla som "förtjänade" det. Jag sa aldrig ifrån, utan teg stilla. Jag var ju ändå inte kvar där så länge. Men jag ångrar det något enormt. Jag tänker på alla andra som blev utsatt för hans behandling. Hur mår dom? Senast jag hörde så jobbade han fortfarande kvar på den skolan, 10 år efter att jag var där. Hur många har han hunnit trakassera sen dess? Hur många hade sluppit hans behandling om jag hade sagt ifrån?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag förstår dig och att du tycker att det är lite jobbigt att säga till rektorn.
Finns det någon annan lärare på skolan som du kan prata med och berätta hur du känner för? Då kanske den läraren kan ta det vidare till rektorn.
Så gjorde jag och han har troligen slutat jobba på skolan!
Be the best version of you.
- Zoella