Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 3072 ggr
bellisan
4

blyg och dåligt självförtroende :(

Hej har väldigt dåligt självförtroende och mår dåligt över det, är oxå väldigt blyg och osäker. Och somsagt det är inte så jag vill ha det… Hur gjorde ni för att få bättre självförtroende/ bli modigare (mindre blyg)? Är väldigttacksam för svar :) Är oxå nyfiken om där finns fler här som känner samma sak som man kan prata med

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

• Paul Walker
beaast
0

jag förstår hur du känner, jag har nåjävulst dåligt självförtroende

:(

Josefinaaa
0

Förstår dig.. Har sjukt dåligt självförtroende!

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

thenewbreed
17

Jag började acceptera, Acceptera innebär inte att man gillar det utan att man slutar lägga ner energi på det och liksom "aah så här jag ser jag ut och nu får jag göra det"

Det togs så sjukt mycket energi att HELA TIDEN gå runt coh tycka att jag var äcklig och ful. så jag ba: Nej jag orkar inte, jag skiter i det. Jag ser ut så här och det är inte så dumt ändå. 

Efter ett tag när jag slutat lägga ner energi på det började jag se de bra sakerna som att mitt hår var väldigt fint och så.. Jag har fortfarande lite dåligt självförtroende men då tänker jag bara "okej idag, har ajg dåligt självförtreonde, vad kan jag göra för att bättra på det just idag?"

och sen kör jag bara på :)

Medarbetare på bildredigering! :)

bellisan
1

Måste bara säga att jag kan prata med okända personer när jag är själv men så fort någon kompis/familjemedlem/någon jag känner kommer blir allting helt anorlunda, allt känns pinsamt typ, någon som vet varför det blir så?

• Paul Walker
Jessicahagstrom94
1

Jag är likadan, sjukt blyg och inget självförtroende för fem öre. Detta gör att jag är tyst som en mus när jag är med folk och det i sin tur gör att ingen ser mig och ingen blir min vän, så jag måste försöka skärpa mig nu när jag är singel och lär skaffa vänner och ny pojkvän.

Tycker det är sjukt jobbigt att träffa nya killar pga detta. :s

Skulle också behöva hjälp med hur man kommer över det där.. vill kunna prata med folk!

knugi
2

jag började hålla föreläsningar mot min egen vilja bara för att vänja mig att prata inför stora grupper

då blev det en walk in the park att prata i små grupper sen

Flöffo
2

Jag är också väldigt blyg och har dåligt självförtroende. Min blyghet börjar försvinna nu men är fortfarande väldigt osäker med vissa människor. Mitt självförtroende och självkänsla jobbar jag fortfarande på, har börjat acceptera att jag är som jag är.

//Flöffo

jojjon
1

Jag är vääldigt blyg men har kunnat jobbat bort detta genom att spela självsäker. Vi har haft kommunikations kurs i skolan och den har hjälpt mig mycket genom att jag tänker på hur jag ser ut när jag kommer in i tex. ett rum med okända människor. Jag sträcker på mig, hakan uppåt och pratar högt och tydligt (Inte överdrivet typ skriker haha men lagomt) och hälsar på dom som är där, beroende på vilken situation jag befinner mig i.

jojjon
0

Detta gör att jag "spelar" självsäker till en början och sedan blir jag det naturligt liksom. :)

Flöffo
1

#9 Precis så brukar jag också göra. Får tvinga mig själv att inte kolla ner i marken hela tiden. Ett annat tips är att ge andra komplimanger. Folk blir glada och man själv känner sig glad, hjälper faktiskt med självkänslan. 🙂

//Flöffo

:holmgreen:
6

Jag har varit väldigt blyg så länge jag kan minnas, fram tills att jag började gymnasiet ungefär. Jag har alltid varit blyg och ganska osäker på mig själv, i typ alla situationer. Men sen började jag tro mer på mig själv, jag bestämde mig för att bli en ny person. Jag såg gymnasiet som en chans att börja om och växa som människa. Det var vad jag gjorde också. Jag slutade bry mig om vad andra skulle tycka om mig, och började prata. Jag "spelade" säker, precis som #9, första dagen i nya skolan så var jag inställd på att prata, på att vara mig själv fast lite mindre tyst. Jag har hört från mina kompisar efteråt att de trodde att jag var säker, det var så de såg mig när jag klev in i salen, rak i ryggen med ett leende. Det hjälpte mig. Människor såg mig som självsäker, och det gjorde att jag blev det. 

Jag är fortfarande lite tyst i vissa situationer som jag inte är jätte bekväm i, men kan man verkligen komma ifrån sånt? Det är ju faktiskt en del av mig. 

En annan sak jag gjorde var också att jag utsatte mig själv för situationer där jag var tvungen att prata. Jag fick ett jobb på Café, hade jag inte pratat där så hade jag ju fått sparken. Därför tvingade jag mig själv att prata och det har gjort att jag inte har några problem med det idag. Det kommer naturligt. :)

bellisan
0

Tror ni att en kurator på UMO kan hjälpa en att få bättre självförtroende och bli mindre blyg?

• Paul Walker
[134643]
0

#12 De kan såklart hjälpa dig att prata om det, och de brukar ha massa bra tips och så ^^

Caf_Roy
0

Jag skrev ett inlägg i Ensam, läs det. Det handlar om vetenskapligt beprövade metoder för att höja sin självkänsla. Det är bevisat att de fungerar och de kan hjälpa dig också.
Lita på vetenskapen, våga vara dig själv och lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

partytjej
0

Känner samma som dig! Vet att det är jobbigt :/ Men just nu orkar jag inte bry mig faktiskt. 

Innan hade jag sjuuukt dåligt självförtroende så jag gick upp tiiimmar innan skolan för att fixa mig och försöka bli "snygg" men tyckte aldrig jag lyckades direkt,jag tänkte precis på allt jag stoppade i mig så absolut inget godis och inte för mkt mat osv osv. Asså gud vad jobbigt det var. Men lite godis tex då och då eller ngt annat sött asså herregud,de skadar ju inte. Nu tänker jag absolut inte så mkt på det längre.

De som gjorde att jag mådde bättre var att jag sa till mig själv att jag ser ut så här, acceptera det typ. Bytte klädstil från den rosa typen till den svara typen och kände att jag var finare i svart. 

Så mina tips är väl såhär:

.   Acceptera hur du ser ut

. om du känner att du vill testa ngt nytt så våga testa och bry dig inte om vad andra säger/tycker.

. Alltså VÅGA :)

Lycka till och hoppas det löser sig!

Frida B
1

En dag bestämde jag mig för att leva det liv jag ville leva, så bestämde mig för att sluta vara osäker hela tiden och börja ta för mig och prata med folk. Och det gjorde jag. Svårare än så var det inte för mig.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Nothronychus]
0

Du måste hela tiden påminna dig själv med att slappna av. För vi stressar ofta upp oss i onödan över sådana saker. Du måste tänka på den människan du vill bli och försöka sträva efter det. Det kanske inte kommer hända direkt, men man blir liksom bättre i små steg. Jag hade social fobi och var otroligt blyg bara förra året. Bytte skola och börjar långsamt bli bättre, har faktiskt skaffat några äkta vänner som jag tycker om på riktigt och känner mig lugn med. Jag är fortfarande ganska blyg men det har blivit otroligt mycket bättre nu när jag börjat slappna av.

Naathaliiiie
0

känner exakt som dig TS. önskade det inte var så men det känns omöjligt att ändra på.