vad ska jag göra??
Jag får verkligen panik just nu. Jag orkar inte med världen längre..
Jag går på en naturbruksskola och här håller vi på med många djur. Och jag är verkligen en djur älskare, finns absolut inga djur jag hatar/har nått emot.
I min skola är det mycket prat om djurplågeri och vanskötta djur m.m. Hur dom håller olika djur i olika länder. Jag går dag ut och dag in och tänker på hur djuren har det i världen. O ibland ser jag hemska videor på fb som handlar om just djuren som behandlas fel. Och jag känner verkligen att där går gränsen.
Jag känner att
JAG
måste göra nått åt detta.. men hur?? Jag kan inte bara sitta här och se på då alla oskyldiga djur har det så hemskt! Nånting måste jag ju kunna göra??
Har funderat på att bli vegetarian men de kan väl inte hjälpa så mycket? då jag egentligen kan bara börja köpa svenskt kött istället för danskt tex. Men jag känner mig skyldig att göra nått för att dom ska få det bättre. Men jag vet inte vad? när jag gått ut skolan har jag iallfall tänkt gå en utbildning inom djurpolis eller djurskyddsinspektör.
Men det är länge kvar innan dess och jag vill försöka göra skillnad nu. Ni djurvänner där ute vad gör ni? vad kan man göra då man är en fattigstudent som håller på att bryta ihop pga hur hemsk denna värd är?
hjälp mig!
Vilken skola går du på? 🙂
Jag är vegetarian och känner ändå att jag hjälper till lite grann av det. Bara det "lilla" att jag är vegetarian bidrar till att i genomsnitt 14 fåglar och däggdjur (gris och ko bla.) räddas per år. Så nog tycker jag att man hjälper till genom att vara vegetarian.
Jag har lite olika djur här hemma och kan i vissa fall ta emot en omplacering om det är av samma art som av mina andra djur (samt att de går ihop såklart). Jag väntar nu i maj på en tamråttis tös som behöver omplaceras som jag kommer ta emot med öppna armar. Hon kommer nog passa jättebra i min lilla flock.
Jag använder inte djurtestat smink och köper aldrig saker/produkter innehållande dun, päls, fjädrar, skinn, läder mm.
Jag försöker även hjälpa olika organisationer som tex. Djurensrätt naturvårdsverket. Men har man inte pengar till det så kan det ju bli lite svårt. Jag är arbetslös just nu och ska studera klart till hösten för att få mina slutbetyg och kommer då bo inackorderad på mitt naturbruksgymnasium. Så jag har det heller inte så jättebra ställt. Men detta är vad jag kan göra för att hjälpa till, så hoppas att du fick lite inspiration iallafall? 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
vi hade faktiskt föreläsning från djurskyddshandläggare idag! (djurskyddsinspektör), går också naturbruk! :3
Var rätt så intressant, o ett tips då om du vill bli det är att kolla upp linnéuniversitetet, som har en 1årig utbildning som går att plugga på distans :)
men tips på vad man kan göra är jag inte lika bra på, har samma problem själv, men att undvika att äta tex kyckling och kött på kedjor som subway etc, där man inte kan va helt säker på att det är svenskt kött som säljs kanske? ^^
Kommer du på nått själv så fåru gärna skriva det här! :3
#1 jag går på forslunda gymnasiet i umeå :)
jaha okej, men är det djur som du räddar som har ett bra liv? tex svenska grisat, kor osv? eller hur menar du? :) för det är ju djuren som har det dåligt man vill hjälpa. om du förstår.
Jag själv har massa råttor här hemma! ska även påbörja min uppfödning till sommar/hösten :) så vad roligt att du ska ta emot en till liten tös :) vad är det för djur du har där hemma? ^^
hur vet man då ett smink inte har testats på djur? självklart stödjer jag inte heller päls, fjädrar, skinn osv det skulle jag aldrig kunna ha på mig eller ha i mitt hem. huvva!
#3 Nää jag räddar inte boskap hehe 🤪 Men per person varje år så går det åt i genomsnitt 14 fåglar, grisar, kossor mm som mat alltså. Därför "räddar" ju jag det antalet per år genom att inte bidra till att äta kött.
Ååh, vad roligt, tåttar är ju det bästa! Hoppas det kommer gå bra med uppfödningen då, jag håller tummarna! 👍 Jaa, det känns bra att kunna göra något för att hjälpa djuren som far illa. Just nu har jag en hund (chihuahua), 4 vintervita dvärghamstrar som jag har uppfödning på, 3 (för tillfället) råttor och kanske eventuellt att jag tar emot en annan hamster art till. 🙂
Jag kan göra en liten lista lite senare om vilket smink samt hudprodukter som jag använder mig av och som inte är så fruktansvärt svårt att hitta heller. Sedan är det så att det är förbjudet att testa smink osv. på djur i Europa, men länder utanför kan ju fortsätta och då vill inte jag bidra genom att köpa sådant som skadar djur utanför Europa. 😕
Men vad bra där med skinn, fjädrar, läder, päls, dun osv. Du har ju redan kommit en bit på vägen. 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
måste bara kommentera igen, jag har också tåttor, en liten flock på 4hanar som jag gärna skulle utöka om jag hade plats!
Man måste inte bli vegetarian om man känner att man inte vill stödja behandlingen av de djur som går till slakt. Ett alternativ är att köpa sin mat direkt från gårdar, där du själv kan kika in och se att djuren har det bra. Priset blir nog högre men oftast får man riktigt bra kvalitet, man vet att djuren har haft det bra och man slipper en massa onödiga transporter som påverkar miljön. :)

När du blir lite äldre och tjänar pengar kan du skänka pengar till djurskyddsföreningar. Jag ger tex pengar till WSPA. Och SOS-barnbyar. Jag tror och hoppas at det faktiskt hjälper.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Vill bara tipsa, på djurensrätt sida har dem tips hur man kan börja "förändra världen" med små steg, t.ex. Dela ut djurensrätt tidningarna :) gå in på deras sida så hittar du deras tips, finns massor :)
hell is empty. All the demons are here