(X) Anorexi
Anorexi?
Jag har alltid haft komplex för min kropp
vill gå ner i vikt, mår dåligt när jag äter, försöker träna ofta och ibland försökt svälta ( gick inge vidare )
rider 3 dagaer i veckan och byggt upp väldigt mycket muskler på det, men ja ser ju fet ut, det kan väl inte vara muskler då?
Kan ja ha anorexi?
Det är ju svårt att säga så här över nätet, och jag är ingen läkare, men jag tycker tyvärr att det låter som att du ligger i riskzonen.
Jag är helt övertygad om att du inte ser fet ut, oavsett vad du säger själv.
Hur gammal är du? Jag tycker du ska prata med dina föräldrar/kurator/skolsköterska/annan vuxen du kan lita på om hur du känner. Snälla gör det?
Det finns många kriterier för att bli diagnostiserad med anorexia. Är du orolig bör du uppsöka läkare och psykolog, istället för att sitta och fundera över det själv. :)
Tar bort min kommentar, vill inte lägga mig i.
#1 13 år är jag, pallar inte prata med någon, då jag inte har något problem med att det är såhär, vill ju bli smalare
#4 Alltså jag förstår precis hur du känner. Men jag står fast vid mitt råd. Du säger ju att du mår dåligt när du äter, vill du verkligen fortsätta ha det så? Tänk att kunna leva ett liv utan att behöva bry sig, fatta vad skönt!! Du funderar ju tillräckligt mycket över det för att fråga här, det är i mina ögon en signal om att det faktiskt är ett problem. Finns det ingen i din närhet du känner att du litar tillräckligt på för att prata med?
Jag vill tipsa om Tjejzonen som har en speciell chatt för dig som funderar i såna här banor. De har öppet söndag-torsdag mellan kl 20-22. De har tystnadsplikt, och så kanske det känns lättare att prata om det över en datorskärm än irl? Här hittar du chatten.
Ja, ska testa tjejzonen, tack för iden #6
Du har kanske inte tränat dina muskler tillräckligt på dem ställen du känner dig "fet".
I Sverige använder sig vården av ett diagnostiskt verktyg benämnt ICD-10 (International Statistical Classification of Diseases, version 10). Anorexia Nervosa (inte Anorexi) finner du under "F50.0", och kriterierna är följande:
Body weight is maintained at least 15% below that expected (either lost or never achieved), or Body Mass Index(BMI) is 17.5 or less. Pre-pubertal patients may show failure to make the expected weight gain during the period of growth.
The weight loss is self-induced by avoidance of 'fattening foods' and one or more of the following: self-induced vomiting; self-induced purging; excessive exercise; use of appetite suppressants and/or diuretics.
There is body-image distortion in the form of a specific psychopathology whereby a dread of fatness persists as an intrusive, overvalued idea and the patient imposes a low weight threshold on himself or herself.
There is endocrine disorder, manifesting in women as loss of periods (amenorrhoea) and in men as a loss of sexual interest and potency.
_If onset is pre-pubertal, the sequence of pubertal events is delayed or even arrested (growth ceases; in girls the breasts do not develop and the onset of periods is delayed; in boys the genitals remain juvenile). With recovery, puberty is often completed normally, but the menarche is late.
_
Från sid. 138-139 i följande dokument: http://www.who.int/classifications/icd/en/bluebook.pdf
Ett par andra länder använder sig istället av DSM-V (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, version 5) varvid Anorexia Nervosa har följande kriterier:
- Persistent restriction of energy intake leading to significantly low body weight (in context of what is minimally expected for age, sex, developmental trajectory, and physical health) .
- Either an intense fear of gaining weight or of becoming fat, or persistent behaviour that interferes with weight gain (even though significantly low weight).
- Disturbance in the way one's body weight or shape is experienced, undue influence of body shape and weight on self-evaluation, or persistent lack of recognition of the seriousness of the current low body weight.
https://www.eatingdisorders.org.au/eating-disorders/classifying-eating-disorders/dsm-5#anorexia
Sett till både ICD-10 och DSM-V så lider du inte av Anorexia Nervosa. Det låter inte heller som att du lider av Anorexi (kod R63 i ICD-10) då detta innebär en bristande aptit. Att du inte faller inom kriterierna för Anorexia Nervosa betyder dock inte att du inte lider av en ätstörning.
Sett till din ålder så har du antingen precis kommit in i puberteten eller snart gör det. I din ålder så kan man inte förvänta sig vidare muskelansamling, speciellt inte om man är tjej. Det är därav normalt att uppvisa mer fett- än muskelmassa. Är du orolig för att du är överviktig så bör du tala med sjuksköterskan på er skola.
Att svälta sig i pubertil ålder är bland det dummaste man kan göra. Det kommer att ge men för livet. Så gällande ditt inlägg #4 så har du definitivt problem med att det är så här, även om du tycker det är tillfredsställande att se smalare ut.