Vagel..
Haha, japp. Som rubriken lyder, så har jag fått en eller två vaglar på övre ögonlocket till ögat.. har hållit på med järn (går bygg och anläggning, är på trä avdelningen nu så har armerat), och omedvetet så har jag antagligen kliat mig i ögat med smutsiga händer, eller så är det för att jag är vrölförkyld just nu sen 2 dagar tillbaka.
Har aldrig haft vagel i ögat förut, eller överhuvudtaget..
Någon som har tips på vad man kan göra för att få bort det snabbt? Har precis fått det så det har inte hunnit "mogna" något nämnvärt än, men min pojkvän kommer hit imorrn så vill helst inte ha en eller två variga bölder i ögat under tiden som han är här då han ska stanna i 1 vecka, så jag inte skrämmer bort honom genom att se ut som ett troll i ansiktet x'D
Annars får jag väl skaffa ögonlapp eller försöka täcka det med luggen ;)
Har aldrig haft nån vagel så är inte helt säker på vad man ska göra, men jag själv skulle ta en pappers eller bomullstuss med alsolsprit och hålla mot vaglarna en stund (eller vilken alkohol som helst funkar för alkohol dödar bakterier och därmed stoppar infektioner).
Se till att hålla rent bara och spräck dem INTE. Ögon är känsliga så det det är dumt att riskera infektioner i det området.
✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe
Vaglar stannar inte så länge, 1-3 dagar ungefär. Undvik smink och smutsiga fingrar i ögonen. Håll rent genom att tvätta med bara vatten :)
#1 Tack för svaret :) har tyvärr inte alsolsprit D:
#2 Hm, bara så kort tid? undvika smink är inga problem för mig, sminkar mig inte ;) tack för svar!
#3 Ja det brukar gå relativt fort :) Om man bara låter bli att pilla samt ser till att hålla det rent. Som sagt, tvätta bara med vatten! ^^
#4 Ja okej :) låter bra, tack!
Jag har hört att dom ska försvinna om man tar saliv på dom.. Har dock inte provat själv, så jag vet inte om det fungerar:)
Åh herregud..Har haft vagel 2 gånger förut och guuud vad onte det har gjort!! ;)
#6 Saliv? xD vart har du hört det? :o
#7 Haha oja! lade märke till det idag, syns väl ytterst lite att jag har vagel, får väl se hur mörbultad jag ser ut imorgon ;)
#8 har hört det av flera olika personer. Kanske bara är en myt, jag vet inte :)
haha jag googlade det där med salivet och hittar många som skriver att det funkar 😃 Känns lite äckligt dock..
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe
#9 & 10 Haha, så vadå, ska man gnida ögat (ställena där man har vagel) i saliv? XD
#11 tydligen så ska man det xD
#12 Haha oh well! Worth a try xD testat nu, får väl se ;) kleta in det imorrn också då HAHAH så äckligt det känns though D:
"Ett gammalt tips är att saliv som man häller i ögat kan påskynda så att vageln försvinner, men det finns inga vetenskapliga tester som påvisar att detta är sant." (från http://www.fixter.se/hur-far-man-bort-en-vagel-ogat/)
HÄLLER I ÖGAT? no thank you. Duttar saliv istället <'3
"häller i ögat" ?! hahahh xD Nä dutta låter isåfall bättre ;)
#15 XD
Du får säga till om det funkar. Hade ju varit roligt att veta haha :P
#17 Haha det ska jag göra :D jag är själv nyfiken så xP