Eu moped
Jag vill ha en eu moped och för att få ett AM-körkort finns det tre krav jag behöver uppfylla
- Du har körkortstillstånd.
- Du har gått en utbildning hos en behörig utbildare.
- Du har gjort ett godkänt kunskapsprov.
Mina frågor är:
1. Hur skaffar man ett körkortstillstånd eller vad krävs det för att få ett körkortstillstånd, vad är kostnaden?
2. Ungefär vad ligger kostnaden på att gå på en sådan utbildning och hur många lektioner behöver man? Eller får man själv välja hur många lektioner man vill gå på? Är det både teoriutbildning och körutbildning?
3. Hur lång tid har man på sig tills man måste göra kunskapsprovet? Och vad händer om man inte blir godkänd?
Tacksam för svar!
Du ansöker om körkortstillstånd hos Trafikverket. Du kan gå in på deras hemsida och skicka efter ett där. Kostnaden varierar beroende på vilken bilskola du väljer, men ett paket (bok, teorilektioner, körlektioner och kanske något mer) brukar ligga på runt 5000-5500kr. Du måste delta på minst 12 timmar av lektionerna. Det är både teori och körutbildning, ja. Jag kan annars rekommendera dig att ta ett klass två körkort för en 30-moppe istället. Det är både billigare och enklare att ta. Dessutom får man köra på flera ställen med en 30-moppe.
#1 Tack för svaret, funderade på att ta klass 2 körkort men vill åka snabbare än 30 km/h..
#2 köper du en begagnad 30-moppe så lovar jag dig att den går snabbare än 30.. Min syster fick en när hon fyllde år, den går ca 80 km/h. Ja, det är olagligt att trimma mopeder, men det är svårt att hitta en moped som bara går 30 km/h ;)