Svär du?
En fråga bara, svär du? Hur ofta? Arg/glad/båda? (Om det behövs sätt gärna in X i rubriken!)
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Svär fan aldrig ;P
håller med MikeW 😂
Första gången jag svor tror jag var när jag var 15 år. 🙂 Tycker inte svordomar är nödvändiga, men om man inte menar något illa tycker inte jag att det är något fel att säga det, jag stör mig mer på att jag själv säger det än att andra säger det! 🙂
Mja alltså, jag använder nog mest svärord för att förtydliga en känsla typ.
"Det var så jävla roligt"
"Faaan vad pinsamt"
När jag är lite irriterad kan jag istället bara säga. "Fasiken"
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Aldrig för det mesta men kanske säger "F*n" när jag är sur eller bråkar med någon :)
Tycker inte om att svära eller att höra folk svära :0
http://solus.blogg.se/

Oftast bara när jag är själv, då svär jag väldigt mycket. 😃 Jag svär också lite när jag är med kompisar men annars väldigt sällan, tror jag.
Ja, jag svär rätt så ofta 😂 Men jag svär aldrig åt någon utan jag svär mest när jag slår mig eller är riktigt arg på mig själv. Det kan också hända att jag svär till saker, men inte lika ofta. 🙂
Mvh Hanna.
Jag försöker att inte svära eftersom jag tycker att det låter otrevligt. Men om jag slår mig hårt eller är riktigt arg så kan det komma några svordomar. :)
Aldrig gjort
Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling
Helvete heller att jag gör
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Ja… Men inte överdrivet mycket :) Svär mest när jag är med nära och kära för att förstärka känslor eller om jag är sur. Svär inte med mina svärföräldrar eller i skolan eller liknande. 😛
NEJ MEN VAD I HELVETE VAD FAN GÖR DU DIN JÄVLA SKIT?
Portal Is Love, Portal Is Life.
Jag "svär" nog otroligt mycket, tror inte jag kan säga en enda mening utan att svära. Dock brukar jag säga att det inte är svordomar utan det är slang eller ett utnyttjande av ett ord. :) Klassar inte fan och helvete som svordomar :P
- Nederlandse Kooikerhondje -
Svär typ aldrig hemma, bara runt kompisar. Vet inte varför. Hemma har vi en typ "oskriven lag" att det bara är pappa som svär hahaha. Inte för att han skulle bry sig om jag råkade svära, det är nog bara jag som tycker det känns konstigt. Men använder typ bara fan och helvete när jag svär. Använder aldrig typ svärord som "fitta" eller så. Tycker det låter så himla fult och alldeles för vulgärt. :)
#1 Aldrig i helvete skulle jag svära heller xDD #13 Vad ser du som svordomar då?
Jag svär aldrig på jobbet eller när jag pratar med personer jag inte känner. Jag svär aldrig när jag pratar med pappa för jag vet att han inte tycker om det. När jag pratar med mamma svär jag som tusan för vi tycker båda att det är kul. Jag och sambon svär också rätt mycket och det är nästan en sport att hitta på nya ord att på skoj förolämpa varandra med. :P
Ibland svär jag mest när jag är nervös ibland bara för att 🙂
umm…jo, jag svär nog ganska så mycket…. hehe
Svär mer än vad jag borde, men använder det mycket som vanliga ord..
Jag är sexton, och har svurit typ tre gånger i mitt liv. Använder inte heller "fula" ord (vissa könsord och så). När jag var yngre så tyckte folk i min klass att det var väldigt konstigt, och försökte då reta upp mig tillräckligt mycket, för att jag skulle bli arg och svära. Dom lyckades aldrig (; Nu är det ingen som orkar bry sig.
När jag var riktigt liten, så var det någon som sa "Man ska inte svära", vilket jag tog till mig direkt. Så varje gång någon svor så påpekade jag att man inte får svära. Än i dag så ber mamma ibland om ursäkt efter att hon svurit, rent automatiskt liksom xD Sen när jag började skolan insåg jag att det var hopplöst.
Men jag har inget emot svordomar rent allmänt. Jag tycker varken sämre eller bättre om en person för att han/hon svär mycket/lite. Jag förstår bara inte varför jag ska svära, när det finns andra ord som låter bättre att använda istället.
I högstadiet blev jag kompis med fyra killar som inte heller svor (en pga uppfostran, dom andra tre pga religion). En av dom ansåg att det var ett tecken på dåligt ordförråd när man var tvungen att svära i varje mening, och det är väl också en anledning till att jag fortfarande inte använder svordomar.
//Jessie
#15 bra fråga, vet inte riktigt… svordomar för mig tror jag är mer saker som är lite mer "hårdare", jag umgås med många som pratar engelska och när de svär tycker jag det låter hemskt medans när vi svenskar svär låter det så lamt. Tycker jag i alla fall. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
Beror helt på vem jag umgås med :) Gör det mest med min bästa kompis, för att förstärka känslor tex. Undviker det så gott det går men ibland tänker jag inte på det ^^
Dom gånger jag svurit förresten, så har det varit på finska. Är halvfinsk, och kan knappt någon finska, men några svordomar har jag snappat upp. Och svenska svordomar är så avdramatiserade (eftersom folk svär i varannan mening), så blir det att finska svordomar har mer "kraft" i min öron. Dessutom låter det bättre på finska, enligt mig då. Svenska svordomar är så fula, på nått vis.
//Jessie
Använder svordomar när jag är arg eller vill förstärka en känsla. Eller ibland bara allmänt. Mest i situationer när jag är väldigt bekväm och känner människorna väl men aldrig i skolan med lärare, hos mina mor-och farföräldrar samt liknande situationer.
Svär som en sjöman ja.
Men inte nära äldre släktingar eller när jag träffar nya personer. Men svär av ilska, smärta, glädje och nästan i varje situation.
Det är väl inte så jävla farligt? :)
May the Gerbils be with you :3
Ja, jag svär ibland, både när jag är sur och glad.
Nej jag svär inte. Jag tycker det låter så fult och otrevligt :S
#27 Du kanske kopplar det med bråk. Jag kopplar det oftast med att saker är riktigt roligt, jag får ont eller något går fel kan jag säga: "Helvete" eller "Fan".
Jag ser inget negativt med att svära så länge svordomen inte riktar sig mot folk. Om det nu inte är: "Du är så jävla snäll!"
För ibland kan jag säga så när någon verkligen hjälpt mig lösa ett problem.
May the Gerbils be with you :3
#28 det där du just skrev, det var bra😃
#28 ja kanske det, jag vet faktiskt inte riktigt :) Men det värsta jag vet är när småbarn svär… spelar ingen roll om de inte säger det till någon person, låter ändå så otrevligt
Jag svär väldigt mycket. Försöker censurera mig lite dock (funk, crud, liknande), men ibland lyckas jag inte helt.
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
Ja. Kanske varje dag? Men inte i varje mening eller konversation liksom. Vanligaste ordet är "fan" och "jävla". Svär inte mot personer jag knappt känner (kanske på fyllan) eller på jobbet dock.
Kan svära om det är en viss person. Lite svårt att förklara.
//Flöffo
säger typ bara fuck.. hela tiden ._.
vill inte svära, men gör det ändå.
först svor jag aldrig. men sen lärde ju kompisar mig att använda svordomar… så skyller på dom, för det var dom som fick mig att börja svära.
men undrar varför Fan, Helvete och Jävla ska klassas som svordomar egentligen..
Fan är ett namn. Helvete menas egentligen Helvetet, som är en plats.och säger jag helvetet så är det ingen som bryr sig, men tar jag bort sista bokstaven så blir det en svordom, men helvete och helvetet ser jag som samma sak. samma sak med jävla/jävlar. jävlar menas ju då att det är flera Djävlar. jävla/djävla och jävlar/djävlar är också samma sak, bara i olika former. flera djävlar, sedan är det väl en liten slang som bildats så det blir Djävla, som menar en Djävel. och nej, inte djävul. djävul är däremot en annan sak. enligt mig. djävul är en 'art'. och djävel är en ond människa.
så tänker jag.. kanske inte är så, men jag tror det är så egentligen..
så säger man *vad fan gör du* kan man lika gärna säga *Vad Hilda(bara tog ett namn) gör du?*
och säger man *helvete vad ont det gjorde* kan man lika gärna säga *London(bara tog en plats/stad) vad ont det gjorde* ju??
ja… så tänker jag att det borde vara egentligen. och jag vill inte svära, men det är de andra som smittat mig. där finns en nackdel till med skolan. tänk de föräldrar som slitit så hårt med att få barnet till att inte svära, så kommer skolan där med de 'ouppfostrade' barnen och förstör allt… :/
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Jag försöker att låta bli, mn ibland är det svårt att låta bli!
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
Jag svär ganska ofta om jag ska vara ärlig! När jag var yngre och gick i 1an var det fulaste jag visste att svära. Alla reagerade jättestort om någon svärde (svor?). Men nu har det liksom blivit vanligt, man reagerar inte alls på svärord. Jag svär både när jag är glad och arg.. Mest när jag är glad konstigt nog! xD Men ska försöka sluta,
Be the best version of you.
- Zoella
Svär ibland ja, när jag blir riktigt arg eller frustrerad.
Men gör inte som vissa, svär i tid och otur utan anledning, vissa gör det för att det är "coolt" osv
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Som FAN!
Har nog en svordom i minst var tredje mening.
Jag svär rätt ofta, men det är inget jag direkt tänker på. Säger mest fanskap, .. ; ) spelar absolut ingen roll om jag är glad eller sur.
Rätt ofta, när jag blir riktigt arg på någon/ något eller när jag slår i mig, när jag misslyckas eller när jag är sjuukt glad.
Jag svär nog väldigt ofta. Men mest när jag är glad skulle jag tro, det är så mycket lättare att utrrycka sig då! Till exempel, "åh så jävla kul det där var"
Jag svär ofta haha.
typ "men vafan?!" "det var så jävla roligt/tråkigt/jobbigt" Fan vad jag älskar det" "Haha han är så jävla rolig/jobbig" osvosvosv och sen kan jag svära när jag gör illa mig.