TonÄringar iFokus

TonÄringar

Etikett: kropp-och-sjÀl
LĂ€st 1997 ggr
[Bettanbop]
0

Mat eller inte mat?

Hej alla ungdomar đŸ‘‹ Jag Ă€r en mamma till en tonĂ„ring som jag upplever har problem. Han vill inte prata med mig om det, sĂ„ jag tĂ€nkte om ni kanske kan hjĂ€lpa mig med svar eller sĂ€ga hur ni tĂ€nker sĂ„ att jag fattar.

Det handlar om Mat. "Äta bör man annars dör man" har ni sĂ€kert hört och det Ă€r ju sant. Mat mĂ„ste vi ju ha. 

Men min tonÄring och fler med honom har tappat hungerkÀnslorna. Han kÀnner oftast ingen hunger nu för tiden. Men nÀr han gör det Àr han vrÄlhungrig. FlickvÀnnen Àr lika dan men Àter ÀndÄ bara portioner som ett litet barn.

De kan gÄ utan att Àta nÄgot en hel dag. Varför Àter de inte? Jag vet att det Àr mÄnga mÄnga ungdomar som Àr lika nÀr det gÀller maten.

Är det sjĂ€lv valt fast ni inte vill erkĂ€nna för oss vuxna? eller vad Ă€r pĂ„ G? 

Min son och flickvĂ€n verkar inte bry sig medans jag sjĂ€lv hĂ„ller pĂ„ och gĂ„r sönder av oro. Men han tror vĂ€l inte jag bryr mig , bara tjatar för att det Ă€r kul đŸ€Ș

Vixifyx
0

Jag har tyvÀrr inget vettigt svar nu för stunden men följer gÀrna diskussionen sÄ lÀgger ett tassavtryck hÀr :)

Sweety
0

Kan tĂ€nka mig att det Ă€r sjĂ€lv valt och i sĂ„ fall tror jag absolut att han kĂ€nner hungerkĂ€nslor, hela tiden. 

Precis om #1 kĂ€nner jag att jag fĂ„r suga pĂ„ den karamellen en stund.. kommer inte pĂ„ nĂ„gon vettig förklaring alls faktiskt. đŸ˜›

Hur gamla Àr dom?

- Medarbetare pĂ„ Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och lĂ€s!

Melissa V
0

Jag kunde gĂ„ i dagar utan att Ă€ta nĂ„t om jag sjĂ€lv inte nĂ€stan tvingade i mig i tonĂ„ren. Det var inget jag valt eller ens tĂ€nkte pĂ„ utan hungerskĂ€nslorna var bara borta och jag reflekterade aldrig över det heller. Man hade fullt upp med vĂ€nner, skola, lĂ€ra sig livet sĂ„ varför man inte var hungrig tĂ€nkte man inte pĂ„. 
Men önskade jag hade haft en tjatande förĂ€lder som sagt till om maten var och varannan dag. 

Var vÀl sÄ i nÄgra Är innan de kom tillbaka av nÄn anledning jag itne ens minns.

DÀr allt som har med motorer Àr samlat
http://bilslakt.se/Forum

Fizzy
0

Enda gĂ„ngen jag skippade mat som yngre var nĂ€r jag mĂ„dde vĂ€ldigt dĂ„ligt. Psykiskt dĂ„. Blev behandlad illa av folk och tappade lusten att Ă€ta. Åt bara smĂ„ portioner med min pappa pĂ„ kvĂ€llarna för att inte oroa honom. Men ingen lunch eller frukost och som sagt en liten portion.

SÄ det kan vara nÄgot som tynger honom eller bÄda. Dom kan ocksÄ ha valt att göra det vilket det ofta finns nÄgon anledning bakom. Press frÄn nÄgot hÄll eller dÄlig sjÀlvkÀnsla. För sjÀlv kan jag inte komma pÄ varför man skulle sluta Àta om man Àr nöjd med sig sjÀlv, har vÀnner och bra förÀldrar om inte nÄgot annat Àr fel.

Tror det behövs ett lugnt samtal mellan son och mor. Verkligen öppna upp och förklara att du finns dÀr om det Àr nÄgot som tynger honom eller bÄda tvÄ som kanske pÄverkar deras sÀtt att Àta.

Vet inte om jag varit till hjÀlp men hoppas pÄ det bÀsta!

May the Gerbils be with you :3

[Bettanbop]
0

Tack sÄ jÀtte mycket för att ni svarar, ibland Àr det ju lÀttare att prata öppet och Àrligt med andra Àn de som stÄr en nÀrmast.

Sonen Àr 19 och flickvÀnnen 17 och har bara varit ihop nÄgra fÄ veckor, sÄ de har utvecklat detta var för sig innan de kÀnd varandra.

Jag tror att han tycker att jag Àr en ganska bra mamma, vi brukar kunna prata om det mesta, Àven kÀnsliga saker.

Det jag vet som tynger honom nu Àr skolan, han hatar skolan, och att han inte har en egen ekonomi. Men han verkar inte ha orken att göra nÄgot Ät det.

Jag har stĂ€llt samma frĂ„ga inne pĂ„ Ätstörningar iFokus, och dĂ€r Ă€r de inne pĂ„ om det kan vara nĂ„got stressrelaterat.

Vet inte hur jag ska hantera detta som mamma. Jag vill ju inte pressa för hÄrt heller, vill att han ska tÀnka sjÀlv och vilja fÄ nÄgon rÀtsida pÄ det, för han blir pÄverkad kroppsligt och humörmessigt av för lite mat.

DvÀrgis1234
0

Din son kanske fÄtt komplex över sin kropp? Upplever du att hans tjej vill gÄ ner i vikt och vill ha stöd? Kanske vill hon att han ocksÄ skall gÄ ner i vikt eller liknande. Har du pratat med honom? Jag slutade Àta i en vecka pga stress,oro osv inför nÀr jag skulle börja nian jag kÀnner mig sjuk med illamÄende men gick över efter den veckan.

felle-j
0

Det kan vara sÄ att man om man mÄr dÄligt psykiskt sÄ har man ingen lust att Àta alls. Kanske nÄgon som redan har skrivit det.

[134643]
0

SjĂ€lvklart kan det vara psykiskt, kroppskomplex eller stress t.ex, sĂ„ ett samtal skulle nog vara i sin plats. Men.. jag mĂ„ste sĂ€ga att jag Ă€r lite densamma, och det Ă€r inte pĂ„ grund av psykiska problem. Jag kĂ€nner mig sĂ€llan hungrig, och nĂ€r jag vĂ€l gör det Ă€ter jag inte jĂ€ttemycket. Nu pĂ„ lovet Ă€r jag i stallet rĂ€tt mycket, och dĂ„ Ă€ter jag bara frukost och middag. Lunch hinns inte med, vissa dagar kĂ€nner jag inte för frukost heller, vilket mina förĂ€ldrar inte Ă€r helt lyckliga över.. SĂ„ absolut, visst kan det vara nĂ„got psykiskt problem som stör hans matvanor, men jag kan Ă€ndĂ„ tĂ€nka mig att det inte Ă€r det. MĂ„nga av de jag kĂ€nner Ă€r lite samma, speciellt 'data-nördarna' (inget illa ment haha), som sitter framför datorn hela dagarna och 'glömmer bort' att Ă€ta. 

SjÀvklart Àr det ÀndÄ nÄgot som mÄste Àndras ÀndÄ, för bra Àr det ju inte. SÄ prata med honom, Àr han sjÀlv medveten om det? Vet han varför han inte Àter? :)

Underbarn
0

Jag Ă€ter alltid men bara tvĂ„ gĂ„nger om dagen. Vissa perioder Ă€r det lite kvĂ€llsmellanmĂ„l ocksĂ„. Vissa korta perioder glömmer jag Ă€ven bort att Ă€ta helt och kommer pĂ„ det sent pĂ„ kvĂ€llen och dĂ„ fĂ„r jag i mig nĂ„got litet (Ă€ter jag dĂ„ligt fĂ„r jag i mig mindre mat för jag kĂ€nner mig mĂ€tt direkt) Är jag olycklig/orolig/nervös/ledsen Ă€ter jag inte alls. Tvingar i mig lite bara för att jag inte ska ha tom mage. Min lillebror Ă€r 15 (som #8 skriver
 Han Ă€r datanörd) och kĂ€nner heller aldrig av om han Ă€r hungrig. Det Ă€r mamma som jĂ€mt fĂ„r servera honom maten och sĂ€ga till att "NU Ă€ter du!" Och han Ă€ter en gĂ„ng om dagen plus lite i skolan (som vi inte har koll pĂ„). Hans favoritmat kan han Ă€ta jĂ€tte portioner av dock. Anledning till varför han inte kĂ€nner sig hungrig
 Han bryr sig inte. Är det ingen som serverar han maten orkar han inte göra nĂ„got Ă„t sig sjĂ€lv och glömmer bort att Ă€ta. Han stĂ€nger in sig pĂ„ sitt rum och sitter vid datorn och dĂ„ Ă€r han jĂ€mt för upptagen för att ta sig tid att Ă€ta.

Rebecka117
0

KÀnner samma sak som din son. Jag brukar oftast inte kÀnna mig sÀrskilt hungrig vid middag och mina förÀldrar bruka bli vÀldigt upprörda om jag Àter lite till middag, dÄ jag trÀnar mycket. Men sedan ibland kan jag fÄ ryck och kÀnna att jag kan Àta upp hela kylskÄpet. Mina "matvanor" brukar gÄ vÀldigt mycket i perioder och tror det gÀller samma för din son! De kanske Àter glass i smyg nÀr ingen ser pÄ och dÀrför Àr de inte hungriga, haha!(som jag brukar göra) :P

Scorpio97
0

PÄ somrarna har jag inga problem med att inte Àta pÄ hela dagen.

Och Àven nu Àter jag bara tvÄ mÄl om dagen (lunch och middag pÄ helgerna, eller middag och kvÀllsfika pÄ veckorna) för att jag mÄr bÀst av det. SÄ det mÄste inte handla om fasta (: Jag blir inte hungrig mellan mÄltiderna, och tycker mest det Àr jobbigt att Àta oftare (trots att jag Àlskar mat)

//Jessie

Sannwa
0

Jag Ă€r bĂ„de för lat för att röra pĂ„ mig och för att Ă€ta đŸ˜‚ sĂ„ jag ger inte ifrĂ„n mig sĂ„ mycket energi đŸ˜‰

Hut 2 3 4    ^w^HjĂ€rta