Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettböcker-film-och-musik
Läst 661 ggr
Ljusa
0

Musik?

Det här är kanske en konstig fråga men kan någon hjälpa mig att förstå musik? Jag lyssnar aldrig på musik och kan värkligen inte förstå känslor som den ska utrycka. Jag kan allt teoretiskt, alla ackord, musik historia osv men jag kan inte sätta ihopp ackord som låter bra tillsammans, tycker olika ackord låter lika, bara olika volym. Och jag förstår mig definitivt inte på sång! Jag skulle vara tacksam om någon kunde länka "vanlig musik", vet inte hur jag ska förklara men låtar som låter "som alla andra". Vore även tacksam om ni kan förklara musiken, känslor den väcker hoss er mm. Vore även kul om ni kunde länka favoritlåtar och förklara varför ni gillar den låten, varför ni gillar den typen av musik! Det här blev väldigt rörigt men jag skulle värkligen behöva hjälp, jag kan värkligen inte förstå musik eftersom jag aldrig lyssnat på den.

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

molam
0

Alla låtar har ju egna känslor som de ska uttrycka, jag lyssnar på allt! musiken gör mig glad om jag är på dåligt humör musik är liksom en del av mig, vilka känslor det ska uttrycka måste man lyssna på orden och Tonarten för att förstå några favorit låtar jag har

Orden Mor Min Sa - Lasse Stefanz. Denna låt för mig att tänka mycket på min mamma (och pappa såklart) och hur mycket dom verkligen älskar mig och vad dom gör för mig

Viva Fernando Garcia - Jenny Öhlund. Underbar låt min mamma brukade sjunga den för mig när jag var liten, det är lite som en Trigger egentligen, för jag den låten glömmer jag allt och faller in i låten i princip

Det var ett par svenska men det är ju självklar MASSA mer som jag verkligen älskar, men dessa två ligger mig varmast om hjärtat

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[sessie98]
0

Jag lyssnar på olika sorters musik utefter mitt humör. Om vi tar till exempel en av mina favoritlåtar Skyscraper med Demi Lovato så handlar den om att inte låta andra trycka ned dig o.s.v och jag kopplar då den låten till kampen jag hade mot mobbarna förut och hur jag gick "segrande" ur den. Eller om jag lyssnar på en låt som handlar om att sakna någon tänker jag automatiskt på de jag förlorat. Jag kopplar musiken direkt i hjärnan till olika erfarenheter jag varit med om.

KaiPon
0

Favoritlåt är svårt, då jag byter ofta. Men just nu är det bland annat Mirror Ball (Vandalize Edition) med Alice Nine, ett band jag lyssnat på länge. Den är så sjukt vacker, och Jrock är något jag lyssnat på väldigt länge. Älskar Jrock. Varför vet jag inte, men den känns annorlunda på nåt sätt, hehe.

Sen även Lilly Allen - Hard Out Here har jag lyssnat på väldigt mycket senaste tiden. Älskar sarkasmen igenom hela låten, haha.

Jonathan Coulton är en artist jag lyssnat på väldigt mycket också. The Future Soon, Code Monkey, Scullcrusher Mountain, Re: Your Brains, I Feel Fantastic och Ikea är några av låtarna jag lyssnar på mest. Han har så fantastiskt roliga texter, haha. Även hans The Princess Who Saved Herself är fantastiskt bra, väldigt bra text där. Känns lite som ett motarguent mot alla Disney prinsessor vi växer upp med, hehe.

Kan länka en massa Jrock låtar, men det känns lite onödigt, då dom är på Japanska hehe. ^^'

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Ljusa
0

Så musiken väcker känslor beroende på vad ni kopplar den till. Minen, eller personer ni älskar/saknar? Lyssnar ni på musik för att den är bra, utan att ni koppar den till någon/något?

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

[sessie98]
0

Ja jag lyssnar på musik konstant! Går inte en timme utan att jag har någon låt i lurarna! Men jag får väldigt lätt känslor av musik så oavsett vad jag lyssnar på dyker det upp gamla minnen bra som dåliga

KaiPon
0

#4 Ibland har musiken djupare kopplingar för mig. Ett bra exempel är Tomorrow Never Dies med the Gazette. Den låten slog så otroligt hårt när jag hörde den första gången. Planerar att tatuera in den låttiteln någon gång. Men andra låtar har jag ingen speciell koppling till. Taion med the Gazette är en känslomässig låt, då den handlar om Furuta Junko. (Skriver inga detaljer här då just det fallet är väldigt brutalt och sorgligt)

Andra låtar, som de flesta ed SuG, Alice Nine och andra band, tycker jag bara är bra och har ingen speciell grej/person/ställe jag kopplar den till. Lyssnar alltid på någonting, även då jag ska sova, då jag har oerhört svårt att somna om det är tyst. Fast, då jag sover är det mest creepypastas och liknande jag lyssnar på, inte musik.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[cookies]
0

Musik är väldigt individuellt, vissa lyssnar mer än andra osv. Men min förståelse av det du skrev är att du inte fattar varför man lyssnar eller vad man får ut av det typ?

Jag tycker alltid det är nice med musik, ett gött beat, en gå sång eller en melodi. Beroende på humör så lyssnar jag på olika saker, är jag sur och vill att alla ska dö (eller är på sur, Jag vill dö humör) så blir det lätt Shining. Det är deppig text/anti-human ofta. Låten "Total Utfrysning" (16 minuter) är en väldigt harmonisk låt, mycket "stämningsfull" fiol, två personer som pratar från en film (Ett anständigt liv), de pratar om droger, leva osv. Passar in i låten. "Förtvivlan, Min Arvedel" är också en låt med olika aspekter, härligt solo, depressiv text och ännu mer depressiv lugn del (kollar man musikvideon så fattar man lite av vad bandet handlar om). Shining just, där kan man nästan ta ut smärta genom att lyssna på musiken, hur Niklas och hans tragiska texter uttrycker lite vad man känner och tänker. Även bandet Mayhem med framförallt låten "Freezing Moon" (helst med "Dead" på sång) kan även fungera på samma sätt.

Känner man sig bra, lite "cool/tuff" och som man skulle kunna vinna över vem som helst så blir det ofta rap. Olika låtar är det pga texterna, andra mer musiken. Men de har en "cool" attityd "ingen slår ner mig utan jag är bäst" om man kan generalisera det lite ;)

Spelar jag datorspel eller skriver skolarbete så föredrar jag ofta elektronisk musik utan för mycket sång (typ denna spellista). Är det för mycket text eller konstiga saker så blir man lätt distraherad och gör mistag.

Är man lite tillbakalutad/trött/slapp/glad-lugn så föredrar jag lite lättsammare musik som "Wax - Rosana" "Young, wild & free" "Miley Cyrus - 23" "Sleeping with Sirens - Fuck you (cover)" "Bayside - Beautiful girl (cover)". Musik som är lätt att lyssna på, gärna lite glad eller som är rolig :)

Annars är det bara vad man tycker är bra för tillfället, just nu så spelar jag mycket Alestorm, härliga låtar och harmonier. Annars har jag min "allt" spellista där jag har allt möjligt, passar inte låten så är det bara att byta till nästa. Jag lovar att nästan ALLT finns där ;)

Så kortfattat, musik speglar ofta vad man känner, en del tycker det tar bort smärta osv. Ibland är det bara gött att lyssna på osv 😉

Mer frågor? Skicka bara pm :)

(Lämnar wikipedia-länkar och spotify, är du intresserad så kan du läsa eller lyssna mer och kolla namn på skivor osv.)

molam
0

Jag lyssnar på musik dagarna in och dagarna ut! strömmar alltid musik från min radio, så jag lyssnar på allt vad musik heter utan att koppla det till nått jag gillar. Jag kan liksom försvinna i mig själv om musiken strömmar.

Det är bara ibland jag lyssnar på musik som jag kopplar till nått, jag trivs helt enkelt med mig själv och musiken ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus