Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettsex-och-samlevnad
Läst 1548 ggr
[Älskamig]
0

P-medel

Hur skaffade ni p-medel? Hur började ni prata med era föräldrar om det (om ni gjorde det)? 

Vad för p-medel använder du?

fridanordqvist
0

Gick till ungdomsmottagningen när jag va 16 o pratade med dom, fick Prionelle 28 (ppiller), o har använt det sen dess. Har väl inte pratat med mamma eller pappa direkt, men inte dolt det heller, dom har väl sett att jag tagit pillret ibland osv, men inte sagt nåt dom heller. 
Jag känner inte att det behövs ändå ^^

MsSofieG
0

Jag gick direkt till Umo. Pratade inte med någon förälder bara vänner.

Scorpio97
0

Jag gick till ungdomsmottagningen. Äter p-piller, dock ej som preventivmedel egentligen. Jag sa till mamma att jag bokat tid till UM, det tyckte inte hon alls var konstigt eller så.

//Jessie

[Älskamig]
0

#2: De har inte märkt något? 

Funderar nämligen på att gå till umo och skaffa p-medel, men vill inte att mina föräldrar ska ha reda på det… Eller alltså, det spelar ingen roll i sig, men ja. Bor ändå själv och så.

Scorpio97
0

Du kan skaffa pmedel utan att dina föräldrar får veta det. UM får inte berätta (: Och det är ju inte helt omöjligt att gömma pillrena, speciellt inte om du bor själv. Varför vill du inte att dom ska veta? (:

//Jessie

Frosstis
0

Gick till barnmorskan med min kompis och vi fick cerazette o har använt det sedan augusti. Har dolt det för mamma (pappa är ingen som skulle märka sådant), en gång såg hon de o jag sa att det var godis.. haha, men om hon märker det igen säger jag som det är. Har en karta i sängkarmen så jag bara tar dom när alarmet går 8.30 på kvällen:)

[Älskamig]
0

Jag bor själv så tycker att det inte är så nödvändigt, men anledningen i sig att jag inte vill berätta, är för att jag har pojkvän, och pga åldersskillnad har jag inte berättat om vårt förhållande ännu… Min mamam och pappa tycker det är onödigt att ha p-medel om man inte har sex.

MsSofieG
0

#4 Nej jag flyttade till eget när jag var 15 så det var ingen som märkte. Ochså har jag föräldrar som tycker att det är bättre att börja för tidigt än för sent så de vände väll blindögat till.

[Älskamig]
0

#8: Okej :) För är lite orolig att mina föräldrar ska få reda på något på ett eller annat sätt… 🤔Därför jag står i valet och kvalet att skaffa. Fast det är bättre än att vara gravid i och för sig. 😃

MsSofieG
0

#9 Ja jag håller med på den delen 😉Men varför vill du inte att de ska veta? Blir de typ upprörd eller så?

JustMySelf
0

Jag gick till UMO och fick det utskrivet, berättade för mamma ett par veckor senare och hon tyckte det var helt okej. Har inte berättat för pappa, vet inte om mamma kanske har. Han vet iallafall att jag har pojkvän och fattar nog att vi har sex.

Ginan
0

När jag var ung hade jag en spiral, det funkade fintfint.

Skulle rekommendera p stav till dig! Min dotter hade en och det syns ikke och du måste inte hålla reda på massa med piller 🙂

http://preventivmedel.nu/preventivmedel/p-stav/

Larissa
1

Kul att du skrev denhär tråden precis nu, för jag var på ungdomsmottagningen i tisdags. (2 dagar sen) och fixade :)

Jag ringde typ 6 dagar innan och bokade en tid, så fick jag en tid i tisdags.

Så kom jag dit och fick komma in till barnmorskan och hon frågade mig massa frågor och antecknade, bla. vad jag gjorde på fritiden, om jag hade haft sex, om jag hade en partner, om vi hade haft någon stroke, hjärtinfarkt eller bröstcancer i familjen, och massa annat.

Sen sa hon att de erbjöd en gynundersökning och klamydiatest i samband med att man skaffade p-medel, men jag avböjde hehe.

Sen skrev hon ett recept och jag gick o hämtade de :)

Fick även 2 små fodral som man kan lägga kartan i.

Cerazette fick jag.

Fick det pga att jag ej ska äta vanliga p-piller, för jag har för högt blodtryck och tar medicin för blodtrycket varje dag, och man ska ju inte äta p-piller om man har för högt blodtryck, högre risk att få stroke osv.

Så ska börja ta de på mensens första dag och längtar nästan haha då jag är rätt nyfiken!

Jag sa till mamma innan att jag hade bokat en tid för p-piller och hon sa bara "ja okej, va bra" eller nåt och erbjöd sig följa med.

Hon hade även frågat innan om jag ville gå o skaffa de osv.

Så det var chill :)

Har dock inte sagt till pappa och kommer inte göra det heller haha

[Älskamig]
0

#12: Usch, aldrig att jag använder p-stav. Är så rädd för sprutor och alla möjliga saker, så undgår gärna sånt :) Funderar dock på p-plåster. 

#13: Önskar min mamma erbjöd sig sådant… :P Hon har bara skojat om det …

Vet inte riktigt hur jag ska göra, haha :P

Scorpio97
0

Om du vill ha p-medel, så tycker jag du ska skaffa det och sedan låta bli att nämna det för dina föräldrar (: Om dom på något sätt får reda på det, så kan du ju säga att du äter dom för att du får väldigt ont/mycket mens om du inte är redo att berätta att du har pojkvän? För man kan ju faktiskt äta p-piller av andra orsaker än att man ska ha sex, jag har exempelvis bara för att jag vill ha regelbunden mens och för att kunna skjuta upp den vid behov (:

//Jessie

JustMySelf
0

#13 Lite OT men ditt höga blodtryck, är det medfött eller något annat? Har också det (medfött) och det verkar ovanligt bland unga :)

Larissa
0

#16 Ja det är medfött :) Kul att höra om någon annan ungdom som oxå har det, då jag aldrig har träffat/hört talas om någon i min ålder som har det eftersom det är så ovanligt! PMar dig!

Wenniz
0

Jag pratade med min moder då jag har det sketa jobbig under, innan och före mensen, ibland satt jag och grina för jag hade så ont plus att vi har varit på akuten någon gång för att jag har haft så ont. Tror min moder tyckte så synd om mig och tyckte att man inte skulle ha så ont så hon kontaktde ungdomsmottagningen. Ungdomsmottagningen skickade dock vidare mig till Sjukan där dem skrev ut Zholey eller vad de nu heter, det bästa p-pillret jag har testat hittills. :P

• Nederlandse Kooikerhondje -
[Nelley]
0

#18 Zoely*😉

Wenniz
0

#19 Ja precis x) Var för lat för att kolla hur det stavades :p

• Nederlandse Kooikerhondje -
[Nelley]
0

Hehe, jag visste inte ens utan sökte på google och då kom det upp som rättning.😂