raka sig?
hej!
jag är nyfiken på var ni brukar raka er. brukar ni raka er där nere?
Har försökt flera gånger men jag får bara massa röda fläckar, jag skäms över det på sommaren när jag badar för ibland så ser man håret. nu är det kanske inte så att andra ser det för man brukar ju oftast inte titta på andra så, men ändå. därför har jag börjat med att ha korta badbyxor (för tjejer).
I och med att jag har mörkt hår och väldigt ljust skin så syns det tydligt. Jag brukar klippa det då och då så att det inte är typ 10 cm haha nä men ni fattar.
Jag har helatiden undrat vad andra tonåringar gör. för man ser ju så typ vid duscharna på badhus att vuxna rakar typ aldrig sig där nere. Sen om man ser på kändisar så är det alltid rakade. Men tjejer i min ålder (15) vågar aldrig visar sig så jag vill hemskt gärna veta vad ni gör.
hälsningar cornelia med kanin och hund
(har bara haft den i en dag)
Nu är ju inte jag 15 längre, utan jag är 20. Men när jag var 15 rakade jag underbenen, armhålorna och bikinilinjen när jag skulle till badhuset.
Nu rakar jag armhålorna varje gång jag duschar, men underbenen och allt könshår (alltså inte bara bikinilinjen) tar jag när jag känner för det. För att inte råka ut för röda prickar i underlivet så tar jag alltid en ny engångshyvel och spenderar ca en timme på att vara väldigt exakt, noggrann och försiktig. Så det orkar jag inte hålla på med så ofta. 😛 Men det är verkligen värt att vara försiktigt och renlig (då tex ny hyvel så att det inte kommer in bakterier)
Jag rakar under armen, benen samt bikinlinjen. Sen klipper jag resten av håret där nere, brukar hålla det på typ en-två cm.
Gå till apoteket, och skaffa en riktig rak-kräm/raklödder samt en kräm mot röda prickar. Krämen jag har är från rfu (tror jag det heter) och funkar utmärkt. Man ska inte ha vanlig tvål där nere, jag brukar dock ha det ändå (jag har en väldigt mild tvål med rätt ph-värde). Sen är det viktigt att ha en vass rakhyvel. Man kan ha en till där nere och en till benen om man vill, eftersom det sliter mycket på rakhyveln att raka benen (mycket yta/hår) och benen är mindre känsliga.
Tänk på att du kan bli känsligare för infektioner och så om du rakar helt där nere. Håret är ju där av en anledning, för att det ska bli lite luftigare. Vissa får dock enklare infektioner när dom har hår, så det är olika. Jag har faktiskt aldrig provat att raka helt, skulle nog känna mig lite "naken" då. Tycker det är enklast att göra som jag gör nu, rakad bikinilinje och resten kortklippt.
//Jessie
Är kille här.. Jag rakar mig typ alltid där nere.. Jag vet att väldigt många här tycker det är barnsligt och inget hår är för ungar och bla bla bla..
Men det känns bekvämt så.. Det bara kliar och är skit jobbigt och bara är ivägen med hår. Måste raka för att det ska vara bekvämt.
Sen rakar jag typ inget annat riktigt.. Väldigt sällan rakar jag benen, gör det bara så att jag inte ser ut som en gorilla .-.
Får inte jätte mycket hår på låren så dom behöver jag knappt raka.
Sen rakar jag ansiktet varje morgon före skolan ^^
#3 Mycket bra exempel på någon som gör något för att personen i fråga själv vill det! Det är mycket moget tycker jag! 🙂
Jag rakar benen, armhålorna och ja, mellan benen. Rakar bort allt, eftersom att jag känner mig fräschat med det, men eftersom att det tar lite tid, händer det bara någon gång i veckan, och när jag ska träffa min pojkvän (haha) :P
Jag trivs med det & har själv valt det. Tycker inte att man känner sig naken, utan det är bara skönt, tycker jag :) Smidigt att vara rakad vid mens osv.
Det finns en kräm från RFSU på Apoteket som hjälper mot röda prickar efter rakning. 🙂 Den funkar faktiskt väldigt bra!
Jag rakar armhålorna så fort det växt ut lite. Men benen brukar alltid bli lite hårigare, samma där med underlivet eller vad man ska säga haha. Men kan säga att det är superskönt att raka benen och underlivet och sedan krypa ner nyduschad i nytvättade sängkläder, åh kan åla runt i sängen och bara njuta av hur rent allt är hahaa 😃
Jag rakar benen, armhålorna, armarna & bikinilinjen! Klipper även håret där nere då och då när det blir för långt. Tycker dock inte om att raka, kliar som fan och känner mig dessutom naken. Nä, föredrar att ha det mesta håret kvar haha. Lite rakar jag ju, men som sagt, inte mycket. :p
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
Rakar där nere ibland. Och ansiktet varierar. Prövar min förmåga att skaffa skägg just nu så. Annars rakar jag mig inte någonstans. Kanske vid småställen för att snygga till men tar aldrig bort större mängder.
May the Gerbils be with you :3
Under vintern ligger jag på latsidan och rakar typ bara armhålorna .__. Jag ser säkert ut som en mammuth då hehe… Annars brukar jag typ raka bort allt förutom håret på armarna :P
- Nederlandse Kooikerhondje -
Rakat benen, under armarna och hela området där nere sen jag var 13. Nu snart 20 år epilerar jag benen (rakar ibland), rakar under armarna och plockar bort håret där nere med pincett! Eller a, min tjej gör det åt mig! Så svårt att se bra dit ner! :)
Jag rakade mej inte som 15 åring men nu så rakar jag armhålor och hela området mellan bena🙂
tack för alla svar! trodde verkligen inte jag skulle få så många svar.
Alla gör nog olika, själv vet jag inte riktigt än hur jag ska göra, men det kommer väll snart ;P
hälsningar cornelia med kanin och hund
(har bara haft den i en dag)
Jag rakar mig aldrig, tycker det är så jobbigt🤪 Trivs jättebra som hårig, det är bekvämt och enkelt och ja bara helt underbart avslappnat! 😃
på vintern rakar jag mig bara under armarna annars överallt utom armarna
Wille, Puffe, Doris
jag är 20 . På vintern rakar jag mig aldrig ….för lat för det. men när jag skulle ha en "special time" så bruka jag rakar mig under armarna, innanför trosorna och benen haha :) sen bruka jag inte skämmas för mitt hår heller ifall jag inte rakar underarmarna, för att jag tänker så här.
Ifall jag se någon med hår under armarna skulle jag bara tänka "jaha hon har inte rakat sig" eller "hon raka inte under armarna". Det är inte så att jag sitter och tänker att den personen är äcklig eller så. Sen vänder jag på det hela, på att andra ska tänka så om mig. Men om de tycker att jag är äcklig osv, så få de väl göra det. Det stör mig inte när en person sitter där och tänker att jag är äcklig för att jag själv vet att jag dusha varje dag och är fresh :) Det bli bara jobbigt för den personen som sitter där och grubblar över det XD
Kappukeki