Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketthobby-och-fritid
Läst 1058 ggr
Andreag00
0

ont i ryggen

jag har jätte ont i ryggen kan klappt röra mig vad ska jag göra???

Wille, Puffe, Doris 

NordicSunset
0

Har du skadat dig eller gjort något som kan vara anledningen till att du har ont?

Be the best version of you.

• Zoella
[SophD]
0

Går du i skolan? Be skolsköterskan kolla på din rygg. Det kan vara så att den har börjat växa snett, eller att dina diskar i ryggen har hamnat ihop. (Har själv det problemet) 

Har du börjat träna? Kan vara att din rygg är otränad. 

Har du legat konstigt? Gjort någon konstig rörelse?

Andreag00
0

jag har varit hos skolsköterskan men hon sa att jag skule vänta och se om de blev bättre men det blir bara sämre hon sa att det kunde va träningsverk 

jag rider och jag ramlar ju av ibland så det kan vara det 

men finns det nått jag kan göra för att det ska bli bättre om det nu är träningsverk som skolsköterskan säger?

Wille, Puffe, Doris 

[SophD]
0

Ta en tablett och försök röra på dig så mycket det går! Kan vara skönt att ta ett varmt bad :)

NordicSunset
2

#3 Ja det kan ju vara anledningen! Har du någon vetekudde? Kanske värma och ha på ryggen? :)

• Zoella
Andreag00
0

Okej ska prova röra på mig mer och testa vetekudde tack för alla svar

Wille, Puffe, Doris 

imsuchadiva
1

Du bör ha ridit bökigt många hästar på en dag för att få då ont av träningsverk.. Har ryggverken gått över? Vart i ryggen har du ont? När uppkom ryggverken? Vad gjorde du dagarna innan? Har du lyft tungt? Lyft tunga saker fel? Ramlat av nyligen? Hoppas du mår bättre idag!

Andreag00
0

Har ryggverken gått över? nej men det är lite bättre
Vart i ryggen har du ont? precs bedvid ryggraden
När uppkom ryggverken? 3 vecor sedan ungefär

Vad gjorde du dagarna innan? red 
Har du lyft tungt? spån och hö balar typ

Lyft tunga saker fel? de vet jag inte
Ramlat av nyligen? ja förra veckan

Wille, Puffe, Doris 

NordicSunset
0

Om det var tre veckor sedan så tycker jag att du ska åka in och kolla ryggen.

• Zoella
Andreag00
0

okej ska göra det :)

Wille, Puffe, Doris 

Spooki
0

Har du ont högt upp eller lågt ner på ryggen? Jag har också haft jätte ont i ryggen fast väldigt långt ner.

Åhh NINJA Ninja

Portie
0

När jag har ont i ryggen så brukar jag be min pojkvän att massera min rygg. Det blir genast bättre då han masserar ut alla knutor och allt som gör att man känner sig stel. Sen kan det vara bra att göra övningar för att stärka upp ryggen, t.ex. situps, plankan. Gick hos sjukgymnast för några år sen pga svag rygg och då gjorde jag ett antal övningar några gånger i veckan och efter några månader så blev det allt bättre.

Kan också vara en sträckning som inte riktigt vill ge sig. Förra sommaren så sträckte jag till ryggen rejält och det tog flera månader innan stelheten gick över helt.

Andreag00
0

Det har blivit bra nu :)

Wille, Puffe, Doris 

Spooki
0

#13 det var bra att höra jag hoppas att det håller i sig!!😃

Åhh NINJA Ninja