Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 862 ggr
[[Mellebelle]]
0

inget hem

vad gör en 18åring om man blivit utslängd och inget hem har mer? kan inte bo hos mina kompisar resten av livet typ. 

vad ska ja ta mig till?

Fridaaaa
1

Soc? De kan hjälpa till en viss del.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[EmmiieErixon]
0

vadå utslängd? av hyresvärd eller av föräldrar?

[[Mellebelle]]
0

hur får man tag dom då? vad kan dom göra?

utav mamma

Fridaaaa
0

#3 Man får ringa till dem och boka tid. Förklara som det är och sedan avgör dem hur vidare det går att få hjälp eller ej, de kan hjälpa ekonomiskt så man kan ha en billiglägenhet/hyra rum eller så, bland annat.

[Tilde]
0

Har för mig att så länge man går i skolan har föräldrarna ekonomiskt ansvar tills man blir 25… Alltså att man inte får hamna på gatan eller liknande.

Har du ingen släkt att bo hos tills du tjänat ihop pengar?

Lia
5

#5 Det gäller tills dagen man fyller 21 OM man studerar på gymnasienivå. Annars är det dagen man fyller 18 som gäller.

[Tilde]
0

#6 Aha.. bara gymnasienivå? Nåja 🤔

Då är väl släktingar bästa alternativet, om det inte går att lösa problemet med TS:s mamma.

Lia
0

#7 Ja, för när man sen pluggar på eftergymnasial nivå så förväntas man ta lån och bidrag och leva på sina 9000/månad. Då ska man liksom vara vuxen. Fast det är klart, det måste ju finnas någon gräns så att föräldrarna inte ska behöva försörja en halva livet. Men tokigt när man är 18 år och utslängd 🤦‍♂️

Så det är viktigt i frågan att veta om TS pluggar eller ej.

[[Mellebelle]]
0

jag pluggar ja, men för de kan hon fortfarande slänga ut mig. och före andra vill jag inte ens bo kvar där seatt. och mina släktingar bor i finland så de blir lite svårt

Fridaaaa
0

#9 Hon är dock försörjningsskyldig tills du är 21 om du pluggar. Så det kan hon inte neka dig till.

Lia
1

#9 Nej hon har ingen laglig rätt att slänga ut dig om du studerar på gymnasienivå.

https://lagen.nu/1949:381#K7

Om HON inte vill ha dig hemma får HON anordna annat boende till dig, och betala din mat och hyra där. (Alltså kvittar det om DU inte vill bo där.) Det är dina föräldrars plikt, att försörja dig.

[[Mellebelle]]
0

jaha okej, jaamen, de här med soc, jag har ju även jobb så jag tjänar ju pengar själv så de borde väl va lite lättare att fixa lägenhet till mig då eller?

Fridaaaa
0

#12 Nja är just det, ju högre inkomst, dessto mindre hjälp från deras sida. Brukar det vara

Lia
0

#13 Jo, det håller jag också tyvärr med om.

Och soc har grundinställningen att om föräldrarna fortfarande ansvarar för ens ekonomi så vill de inte hjälpa till.

[[Mellebelle]]
0

jamen vad säger dom om dom vet hur det ligger till i familjen med inte så jätte bra ekonomi osv? då måste dom ju hjälpa

Lia
0

#15 Tror de anser att din familj ska ansöka om bidrag om det är dåligt med ekonomi. Och vet de om er dåliga ekonomi så har ni nog redan fått all hjälp ni kan få angående det.

Scorpio97
3

Lättast är förmodligen att prata med soc och höra vad som säger. Jag vet folk som fått hjälp trots att dom har en relativt bra inkomst, och dom som knappt fått någon hjälp trots att dom är utan inkomst och hem. Så det är olika.

//Jessie

[[Mellebelle]]
0

jaa amen tack för alla svar! ska försöka fixa det här,